Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-622/10-5/MP
z 20 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-622/10-5/MP
Data
2010.08.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
powiat
powiat
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR)
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR)


Istota interpretacji
Odliczenie podatku VAT w związku z realizacją projektu.



Wniosek ORD-IN 475 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu , przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2010 r. (data wpływu 8 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 3 i 13 sierpnia 2010 r. (data wpływu 6 i 18 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Energia słońca dla dzieci z Domu Dziecka” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Energia słońca dla dzieci z Domu Dziecka ”. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 3 i 13 sierpnia 2010 r. (data wpływu 6 i 18 sierpnia 2010 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stanowi, iż podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w takim zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych. Powiat zamierza ubiegać się o dofinansowanie ze środków budżetu Unii Europejskiej na realizację projektu pn. „Energia słońca dla dzieci z Domu Dziecka”, dalej Projekt. Dla realizacji tego Projektu dokonywane będą zakupy towarów i usług (przede wszystkim montaż kolektorów słonecznych). Przedmiotowe zakupy nie będą służyły czynnościom opodatkowanym – wykonywanym na podstawie zawieranych umów cywilno-prawnych. Powiat zobowiązany jest przedstawić interpretację indywidualną, wydaną przez właściwego Dyrektora Izby Skarbowej, w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją Projektu.

Czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT jest jedynie Starostwo Powiatowe w zakresie świadczenia usług z tytułu wynajmu pomieszczeń w budynkach Starostwa Powiatowego na rzecz innych podmiotów. Z tego tytułu odliczeniu od podatku należnego podlega tylko ta kwota podatku naliczonego, która dotyczy zwrotu przez te podmioty kosztów energii, rozmów telefonicznych, wody, wywozu nieczystości, dozoru mienia, sprzątania.

W pismach uzupełniających z dnia z dnia 3 i 13 sierpnia 2010 r. Wnioskodawca przedstawił następujące informacje:

  1. opisany we wniosku Projekt jest zadaniem własnym Powiatu realizowanym na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1592 ze zm.) – pomoc społeczna,
  2. właścicielem efektów realizacji Projektu będzie Powiat , gdyż Dom Dziecka jest jednostką organizacyjną Powiatu i całe jego mienie jest w 100% własnością Powiatu,
  3. kolektory słoneczne i ewentualne inne efekty Projektu będą przekazywane do użytku jednostce organizacyjnej Powiatu jaką jest Dom Dziecka. W dalszym ciągu będzie to stanowiło 100% własność Powiatu . W tym przypadku, nie będzie podejmowana żadna czynność odpłatna,
  4. zrealizowane zadanie nie będzie służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
  5. instalacja solarna dotycząca projektu pn. „Energia słońca dla dzieci z Domu Dziecka ” montowana w budynku Domu Dziecka zostanie przekazana dla tegoż Domu Dziecka na zasadzie nieodpłatnego użytkowania.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat ma możliwość odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług na cele projektu pn. „Energia słońca dla dzieci z Domu Dziecka ”...

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy zakupach towarów i usług na cele projektu pn. „Energia słońca dla dzieci z Domu Dziecka ”, ponieważ dokonywane zakupy nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej, a Powiat jako organ władzy publicznej nie może zostać uznany za podatnika podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika iż, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem spełnienia określonych warunków tzn. prawo to przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług oraz w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykorzystywania ich do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podatnikami, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - w myśl art. 15 ust. 6 ustawy.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 25 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym m. in. w zakresie pomocy społecznej.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż w zakresie zadań własnych Powiat realizuje projekt pn. „Energia słońca dla dzieci z Domu Dziecka”. Właścicielem efektów realizacji Projektu będzie Powiat , gdyż Dom Dziecka jest jednostką organizacyjną Powiatu i całe jego mienie w 100% jest własnością Powiatu. Zrealizowane zadanie nie będzie służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Instalacja solarna dotycząca przedmiotowego Projektu po zamontowaniu na budynki Domu Dziecka zostanie przekazana dla tegoż Domu Dziecka na zasadzie nieodpłatnego użytkowania.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Za odpłatne świadczenie usług – na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy, uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Powyższe oznacza, że oddanie instalacji solarnej do nieodpłatnego użytkowania nie jest odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, tak więc nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż w zaistniałym przypadku, tj. oddaniu instalacji solarnej w użytkowanie nieodpłatne Domowi Dziecka nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. Projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj