Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-948/10-4/AD
z 15 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-948/10-4/AD
Data
2010.09.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja
ewidencja
ewidencjonowanie obrotu
ewidencjonowanie obrotu
kasa rejestrująca
kasa rejestrująca
limit
limit
limit obrotu
limit obrotu
obrót
obrót
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
świadczenie usług
świadczenie usług
tłumacz
tłumacz
tłumaczenie
tłumaczenie
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
W związku z prognozowanym w 2010 r. przekroczeniem limitu do rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy fiskalnej (40.000 zł) powstało pytanie, czy Wnioskodawca podlega zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej na podstawie pkt 22 załącznika do rozporządzenia wskazanego w pkt 47 niniejszego wniosku?



Wniosek ORD-IN 387 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki cywilnej, przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2010 r. (data wpływu 24 czerwca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 sierpnia 2010 r. (data wpływu 27 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 sierpnia 2010 r. (data wpływu 27 sierpnia 2010 r.) o doprecyzowanie opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie „działalność związana z tłumaczeniami” – symbol PKD 2007 wpisany do ewidencji działalności gospodarczej 74.30.Z. W praktyce działalność ta polega na przyjmowaniu od klientów (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz podmioty prowadzące działalność gospodarczą) zleceń w zakresie wykonania tłumaczeń dokumentów przekazanych przez klientów. Zainteresowany w ramach współpracy z tłumaczami różnych języków, zleca wykonanie tłumacztłumaczom poszczególnych języków. Tłumacze wystawiają na Wnioskodawcę faktury lub rachunki za wykonane usługi. Pobierana przez Zainteresowanego zapłata za wykonanie usługi tłumaczeniowej od klientów – zleceniodawców tłumaczeń – stanowi jego przychód.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że świadczone przez niego usługi sklasyfikowane są wg PKWiU (na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 1997 r. – Dz. U. Nr 42, poz. 264):

  • dla tłumaczeń pisemnych pod symbolem 74.83.13,
  • dla tłumaczeń ustnych pod symbolem 74.83.14.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z prognozowanym w 2010 r. przekroczeniem limitu do rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy fiskalnej (40.000 zł) powstało pytanie, czy Wnioskodawca podlega zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej na podstawie pkt 22 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z pkt 22 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwolnieniu podlegają usługi sekretarskie i tłumaczenia, bez wskazania rodzaju podmiotu który te tłumaczenia wykonuje. Załącznik rozporządzenia nie precyzuje czy zwolnienie to dotyczy tylko tłumaczy samodzielnie wykonujących tłumaczenia, czy również biur tłumaczeń pośredniczących w wykonywaniu usługi tłumaczeniowej. W związku z tym, że część I załącznika określa nazwy towarów lub usług zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, a Zainteresowany sprzedaje usługi tłumaczeniowe uważa on, że podlega zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej na mocy pkt 22 załącznika.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.


W wykazie czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, stanowiącym załącznik do rozporządzenia, pod pozycją 22 wymienione zostały „usługi sekretarskie i tłumaczenia, z wyłączeniem usług drukarskich i powielaczowych” symbol PKWiU ex 74.83.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2010 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy (§ 3 ust. 4 rozporządzenia).

Stosownie do zapisu § 3 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. również podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2009 r. sprzedaż , o której mowa w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, w przypadkach gdy przewidywany przez podatnika udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy planowanych do zrealizowania do końca 2010 r. będzie wyższy niż 70%.


Powyższe przepisy wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla konkretnych czynności i zwolnienie dla określonych grup podatników.

Należy ponadto zauważyć, że ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie „działalność związana z tłumaczeniami” – symbol PKD 2007 wpisany do ewidencji działalności gospodarczej 74.30.Z. W praktyce działalność ta polega na przyjmowaniu od klientów (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz podmioty prowadzące działalność gospodarczą) zleceń w zakresie wykonania tłumaczeń dokumentów przekazanych przez klientów. Zainteresowany w ramach współpracy z tłumaczami różnych języków, zleca wykonanie tłumacztłumaczom poszczególnych języków. Tłumacze wystawiają na Wnioskodawcę faktury lub rachunki za wykonane usługi. Pobierana przez Zainteresowanego zapłata za wykonanie usługi tłumaczeniowej od klientów – zleceniodawców tłumaczeń – stanowi jego przychód. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi sklasyfikowane są wg PKWiU (na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 1997 r. – Dz. U. Nr 42, poz. 264):

  • dla tłumaczeń pisemnych pod symbolem 74.83.13,
  • dla tłumaczeń ustnych pod symbolem 74.83.14.


Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, przekroczenie przez Wnioskodawcę obrotu w wysokości 40.000 zł ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, spowoduje przez niego utratę zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej. Nie oznacza to, iż podatnik nie może korzystać z tzw. zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania na kasie w stosunku do wykonywanych czynności.

Reasumując, nawet w przypadku przekroczenia kwoty obrotów dotyczących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej uniemożliwiającej zwolnienie podmiotowe Wnioskodawca do 31 grudnia 2010 r. może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania usług tłumaczeń na kasie rejestrującej, bowiem świadczone przez niego usługi mieszczą się w pozycji 22 załącznika do rozporządzenia zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji usługi do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest Podatnik.


W związku z powyższym tut. Organ odniósł się do klasyfikacji podanej przez Zainteresowanego we wniosku.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj