Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1528a/12/RS
z 28 lutego 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1528a/12/RS
Data
2013.02.28
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Słowa kluczowe
działalność statutowa
instytucja
opodatkowanie
Istota interpretacji
Wyłączenie z opodatkowania czynności wykonywanych nieodpłatnie przez instytucję kultury w ramach działalności statutowej.
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2012 r. (data wpływu 18 grudnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 13 lutego 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności wykonywanych nieodpłatnie przez instytucję kultury w ramach działalności statutowej - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 18 grudnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 13 lutego 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności wykonywanych nieodpłatnie przez instytucję kultury w ramach działalności statutowej. W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe. Wnioskodawca jest instytucją kultury - osobą prawną działającą na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991 r. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z zapisami statutu, celem Jego działalności jest:
Realizuje swoje cele między innymi poprzez:
Działalność Wnioskodawcy finansowana jest z następujących źródeł:
W ramach prowadzonej działalności statutowej Wnioskodawca wykonuje czynności:
Czynności niepodlegające opodatkowaniu stanowią większość realizowanych przez Wnioskodawcę zadań, gdyż zgodnie ze statutem, instytucja została powołana w celu realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej i zaspokajania potrzeb społecznych w zakresie kultury. Działalność ta nie jest nastawiona na uzyskanie korzyści. Otrzymywane dotacje nie mają wpływu na cenę świadczonych usług, gdyż wykonywane są nieodpłatnie. W przypadku zakupu towarów oraz usług, które można przypisać do wykonania czynności opodatkowanych Wnioskodawca korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku zakupu towarów oraz usług, które wykorzystywane są zarówno do czynności opodatkowanych jak i nieopodatkowanych, a brak jest możliwości przypisania, jaka część zakupu dotyczy czynności opodatkowanej a jaka czynności niepodlegającej opodatkowaniu, w ogóle nie dokonuje odliczenia kwot podatku naliczonego od takich zakupów. Dotyczy to m.in. kosztów administracyjnych (czynsze, energia, zakup materiałów biurowych). W przypadku zakupu towarów oraz usług, które dotyczą wyłącznie czynności niepodlegających opodatkowaniu Wnioskodawca w ogóle nie dokonuje odliczenia kwot podatku naliczonego od tych zakupów. Nie stosuje proporcji określonej w art. 90 ww. ustawy, gdyż nie wykonuje w ramach działalności czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie: Czy właściwe jest stwierdzenie, że w świetle art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, czynności wykonywane nieodpłatnie w celu realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej i zaspokajania potrzeb społecznych w zakresie kultury (projekty kulturalne, projekty edukacyjne, koncerty, festiwale, wystawy okolicznościowe, wypożyczanie książek, udostępnianie zbiorów, seminaria, konferencje, debaty, obchody uroczystości rocznicowych), finansowanych z dotacji podmiotowych i celowych oraz dochodów własnych przeznaczonych na cele statutowe, stanowią czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług... Zdaniem Wnioskodawcy, czynności, które są wykonywane w celu realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej i zaspokajania potrzeb społecznych w zakresie kultury, finansowane z dotacji podmiotowych, celowych oraz dochodów własnych przeznaczonych na działalność statutową, nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług. Rezultatem tych czynności nie jest osiągnięcie korzyści zarobkowych, a zaspokajanie potrzeb społecznych i realizacja działalności statutowej instytucji publicznej. Są to więc czynności niepodlegające opodatkowaniu. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się - w myśl dyspozycji art. 7 ust. 1 ww. ustawy - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Przez świadczenie usług, o której mowa w art. 5 ust. 1 – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
Z powołanych wyżej regulacji zawartych w art. 7 i 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że pojęcie świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatnika w ramach działalności gospodarczej. Powołany przepis art. 8 ust. 1 ustawy wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności, bądź sytuacji. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie na rzecz innego podmiotu nie będące dostawą. Aby uznać dane świadczenie usług za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, przy czym w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Zatem powinien wystąpić związek pomiędzy świadczoną usługą a przekazanym wynagrodzeniem. Stosownie do zapisu art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
Dokonując analizy powołanych wyżej regulacji należy zauważyć, że przepisy art. 8 ust. 2 ustawy, mają zastosowanie wyłącznie do sytuacji, kiedy za dokonane czynności podmiot dokonujący świadczenia nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia a świadczone usługi są na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca (czynny podatnik podatku od towarów i usług) jest instytucją kultury działającą na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Zgodnie z zapisami statutu celem Jego działalności jest upamiętnianie, zachowywanie i upowszechnianie dziedzictwa i przesłania idei „S" oraz antykomunistycznej opozycji demokratycznej w Polsce i w innych krajach, inspirowanie w oparciu o te wartości nowych inicjatyw kulturalnych, obywatelskich, związkowych, samorządowych, narodowych i europejskich o wymiarze uniwersalnym, dzielenie się dorobkiem pokojowej walki o wolność, sprawiedliwość, demokrację i prawa człowieka z tymi, którzy są ich pozbawieni, czynne uczestnictwo w budowie tożsamości europejskiej i nowego porządku międzynarodowego. Realizuje swoje cele m. in. poprzez prowadzenie stałej ekspozycji, organizowanie wystaw czasowych, szkoleń liderów samorządowych i związkowych, prowadzenie działalności edukacyjnej, organizowanie i gromadzenie zbiorów, prowadzenie działalności informacyjno-wydawniczej, naukowo-badawczej w zakresie historii najnowszej, ruchów wolnościowych, problematyki społeczno-gospodarczej, prawa europejskiego oraz stosunków prawno-międzynarodowych oraz promowanie kulturowego dziedzictwa miasta G. i Polski w wymiarze międzynarodowym. Działalność Wnioskodawcy finansowana jest z następujących źródeł: dotacje podmiotowe, dotacje celowe i dochody własne. W ramach prowadzonej działalności statutowej wykonuje czynności opodatkowane (o charakterze odpłatnym) stawkami 23%, 8% i 5% podatku od towarów i usług oraz niepodlegające opodatkowaniu. Czynności niepodlegające opodatkowaniu stanowią większość realizowanych zadań, gdyż zgodnie ze statutem, instytucja została powołana w celu realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej i zaspokajania potrzeb społecznych w zakresie kultury. Działalność ta nie jest nastawiona na uzyskanie korzyści. Otrzymywane dotacje nie mają wpływu na cenę świadczonych usług, gdyż wykonywane są nieodpłatnie. W przypadku zakupu towarów oraz usług, które można przypisać do wykonania czynności opodatkowanych, korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku zakupu towarów oraz usług, które wykorzystywane są zarówno do czynności opodatkowanych, jak i nieopodatkowanych, a brak jest możliwości przypisania, jaka część zakupu dotyczy czynności opodatkowanej a jaka czynności niepodlegającej opodatkowaniu, w ogóle nie dokonuje odliczenia podatku naliczonego. Dotyczy to m. in. kosztów administracyjnych (czynsze, energia, zakup materiałów biurowych). W przypadku zakupu towarów oraz usług, które dotyczą wyłącznie czynności niepodlegających opodatkowaniu w ogóle nie dokonuje odliczenia podatku. Nie stosuje proporcji, określonej w art. 90 ustawy, gdyż nie wykonuje w ramach swojej działalności czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że wykonywane nieodpłatnie czynności w zakresie kultury (projekty kulturalne, projekty edukacyjne, koncerty, festiwale, wystawy okolicznościowe, wypożyczanie książek, udostępnianie zbiorów, seminaria, konferencje, debaty, obchody uroczystości rocznicowych) mające związek z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę stanowić będą nieodpłatne świadczenie usług, które nie będzie podlegać opodatkowaniu. Jednocześnie informuje się, że kwestię możliwości odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości z tytułu nabycia towarów i usług służących sprzedaży opodatkowanej i czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, rozstrzygnięto w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-1528b/12/RS. Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.