Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1270/10-3/AD
z 5 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1270/10-3/AD
Data
2010.11.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dofinansowanie
fundusz unijny
fundusz unijny
inwestycje
inwestycje
modernizacja
modernizacja
odliczenia od podatku
odliczenia od podatku
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
podatnik czynny
podatnik czynny
Policja
Policja
projekt
projekt
zadania inwestycyjne
zadania inwestycyjne


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca ma możliwości prawne odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu?



Wniosek ORD-IN 509 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 października 2010 r. (data wpływu 18 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości prawnych odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. „Modernizacja systemu „A” służąca podniesieniu sprawności służb ratowniczych (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości prawnych odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. „Modernizacja systemu „A” służąca podniesieniu sprawności służb ratowniczych (…)”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 października 2010 r. (data wpływu 18 października 2010 r.) o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz o uwierzytelnione pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest organem administracji publicznej i nie prowadzi działalności gospodarczej. Jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonej działalności pozabudżetowej (prowadzenie ośrodków wczasowych, sprzedaż zbędnych składników majątku, sprzedaż złomu oraz wpływy z tytułu najmu lokali będących jego własnością). Obecnie Zainteresowany nie posiada już żadnego ośrodka wczasowego, jedynie sporadycznie odprowadzany jest podatek VAT głównie z tytułu sprzedaży zbędnych składników majątku oraz z tytułu najmu lokali.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007–2013 projektu pn. „Modernizacja systemu „A” służąca podniesieniu sprawności służb ratowniczych (…)”. Główna infrastruktura systemu „A’ obejmuje urządzenia strefy centralnej (czyli serwer telekomunikacyjny systemu) oraz 3 stacje bazowe „E” i zostaną one zlokalizowane w tych samych miejscach, w których znajdują się obecnie. Urządzenia strefy centralnej zlokalizowane są w pomieszczeniu Centrum Radiowego Zainteresowanego, natomiast stacje bazowe zlokalizowane są w pomieszczeniach, które nie stanowią jego własności, a są dzierżawione na podstawie odrębnych umów. Są to „F”, „B” „C”. Wymienione pomieszczenia dzierżawione są od 2001 r. Obecnie kończą się rozmowy zmierzające do aneksowania umów i wydłużenia dzierżawy do 2016 r., co zagwarantuje utrzymanie trwałości projektu.

W zmodernizowanym systemie przewiduje się wykorzystanie wszystkich urządzeń abonenckich (radiotelefonów wykorzystywanych obecnie przez Wnioskodawcę oraz jednostki działające w ramach sieci Ratunek) do pracy w nowym systemie. Z tego powodu zmodernizowany i rozbudowany system musi zapewnić poprawną ich pracę na takim poziomie, aby nie ograniczyć aktualnych parametrów zasięgowych (95% obszaru miasta przez 95% czasu) oraz liczby aktualnie wykorzystywanych usług. Na potrzeby zwiększenia pojemności systemu zakłada się instalację na każdej ze stref bazowych 4 urządzeń nadawczo-odbiorczych (BR).

Przewiduje się również wykorzystanie aktualnie działających instalacji antenowych oraz zasilaczy awaryjnych.

Projekt obejmuje również wymianę 10 aktualnie pracujących konsol dyspozytorskich oraz zakup jednej dodatkowej konsoli.

Projekt został podzielony na 3 zadania:

ZADANIE I – Aktualizacja serwera telekomunikacyjnego systemu

W celu realizacji założeń przedmiotowego projektu niezbędne jest zaktualizowanie centralnego serwera telekomunikacyjnego systemu (centralnej infrastruktury systemu), który oparty będzie na protokole IP. Wszystkie urządzenia będą zlokalizowane w pomieszczeniach Centrum Radiowego Zainteresowanego.

Do centralnej części systemu należą następujące elementy:

  • Elementy sterowania, zarządzania i konfiguracji systemu;
  • Podsystem krótkich wiadomości;
  • Podsystem danych pakietowych;
  • Interfejs telefoniczny wraz z tłumikiem echa;
  • Podsystem autentykacji i szyfrowania interfejsu radiowego;
  • Podsystem rejestracji korespondencji;
  • Przenośny laptop z zainstalowanym oprogramowaniem diagnostycznym systemu;
  • UPS.

Istniejący system awaryjnego zasilania (UPS) zostanie wykorzystany w zmodernizowanym systemie, ponieważ jego obecny stan oraz funkcjonalność pozwala na dalszą bezawaryjną pracę.

ZADANIE II – Wymiana 3 stacji bazowych „E” na stacje bazowe z 4 przemiennikami radiowymi

Stacje bazowe „E” zlokalizowane będą w tych samych pomieszczeniach, w których znajdują się obecnie.

W ramach jednej stacji bazowej będą funkcjonowały następujące urządzenia:

  • 4 przemienniki radiowe (wysokiej mocy 400 MHz);
  • Stacja bazowa;
  • Sprzęgacze i dystrybutory sygnału w. cz.;
  • Zasilacz z akumulatorami;
  • System antenowy.

W zmodernizowanym systemie zostanie wykorzystana część istniejącej infrastruktury. Będą to m.in maszty antenowe oraz zasilacze z akumulatorami. W pomieszczeniach pozostaną także klimatyzatory, które zapewniają odpowiednie warunki środowiskowe pracy określone w dokumentacji technicznej.

W ramach realizacji tego zadania dla każdej stacji bazowej zostaną zakupione po 4 przemienniki radiowe (wysokiej mocy 400 MHz), stacja bazowa z okablowaniem oraz sprzęgacze i dystrybutory sygnału w. cz.

ZADANIE III – Wymiana konsol dyspozytorskich

Obecnie funkcjonujące konsole dyspozytorskie będą wymagały wymiany, aby spełniać warunki kompatybilności ze zmodernizowanym systemem. Planowany jest także zakup 1 dodatkowej konsoli dyspozytorskiej. Zakupione urządzenia będą zlokalizowane (podobnie, jak obecnie funkcjonujące) w pomieszczeniach Centrum Radiowego Wnioskodawcy.

Skalowalność systemu i bezpieczeństwo

System „A” modernizowany przez Zainteresowanego będzie charakteryzował się poszerzoną skalowalnością w stosunku do stanu obecnego. Obecny system osiągnął już kres swoich technicznych możliwości, niemożliwe więc jest włączanie dodatkowych radiotelefonów do systemu funkcjonującego w obecnej formie. W wyniku realizacji projektu znacznie wzrośnie skalowalność systemu. Ten wzrost nastąpi bezpośrednio dzięki modernizacji systemu i powiększeniu jego pojemności, przede wszystkim dzięki wymianie urządzeń na bardziej wydajne. W wyniku realizacji projektu możliwe będzie włączenie do systemu dodatkowych 300 radiotelefonów. Ponadto, dzięki projektowi oprócz planowanych 3 nowych służb ratowniczych w przyszłości mogą zostać włączone kolejne podmioty, ponieważ w wyniku realizacji projektu zostanie utworzona możliwość wydzielenia nowych grup radiowych. Wreszcie, ze względu na geograficzną bliskość, możliwe będzie rozszerzenie działania systemu na te 3 miasta, bardzo mocno funkcjonalnie związane. Ponadto, rozbudowa obecnego systemu będzie związana z jego gruntowną modernizacją, pozwalającą na integrację z ogólnopolską siecią łączności „A”. Umożliwienie tej integracji również przyczyni się do wzrostu skalowalności projektowanego rozwiązania, ponieważ zastosowane urządzenia i parametry będą zgodne ze standardami ogólnopolskimi, co ułatwi rozbudowę, serwisy gwarancyjne itp., a w rezultacie przyczyni się do obniżenia kosztów eksploatacyjnych. Rozwiązanie zaprojektowane w projekcie spełnia standardy bezpieczeństwa przewidziane dla wewnętrznych sieci łączności pracujących w jednostkach Policji. Fakt włączenia abonentów do sieci Ratunek nie przyczyni się do obniżenia tych standardów.

Wobec powyższego inwestycja nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że realizowana inwestycja ma bezpośredni związek ze statutowymi zadaniami Policji, czyli utrzymaniem porządku i bezpieczeństwa publicznego. Wszystkie faktury związane z projektem będą wystawiane na Wnioskodawcę. Wszystkie urządzenia abonenckie (w tym stacje bazowe zlokalizowane w pomieszczeniach, które nie są własnością Zainteresowanego) podobnie jak aktualnie działające instalacje antenowe oraz zasilacze awaryjne po zakończeniu projektu będą stanowiły własność Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwości prawne odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług z późn. zmianami (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535), usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy są zwolnione od podatku VAT.

Zainteresowany świadczy usługi w zakresie administracji publicznej (symbol PKWiU – ex 75) w związku z powyższym nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę jego płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277 ze zm.), tworzy się Policję jako umundurowaną i uzbrojoną formację służącą społeczeństwu i przeznaczoną do ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz do utrzymywania bezpieczeństwa i porządku publicznego.

W myśl ust. 2 ww. przepisu, do podstawowych zadań Policji należą:

  1. ochrona życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra;
  2. ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zapewnienie spokoju w miejscach publicznych oraz w środkach publicznego transportu i komunikacji publicznej, w ruchu drogowym i na wodach przeznaczonych do powszechnego korzystania;
  3. inicjowanie i organizowanie działań mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi;
  4. wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców;
  5. nadzór nad specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochronnymi w zakresie określonym w odrębnych przepisach;
  6. kontrola przestrzegania przepisów porządkowych i administracyjnych związanych z działalnością publiczną lub obowiązujących w miejscach publicznych;
  7. współdziałanie z policjami innych państw oraz ich organizacjami międzynarodowymi, a także z organami i instytucjami Unii Europejskiej na podstawie umów i porozumień międzynarodowych oraz odrębnych przepisów;
  8. gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji kryminalnych;
  9. (uchylony)
  10. prowadzenie bazy danych zawierającej informacje o wynikach analizy kwasu dezoksyrybonukleinowego (DNA).
  11. (uchylony).

Stosownie do ust. 3, Policja realizuje także zadania wynikające z przepisów prawa Unii Europejskiej oraz umów i porozumień międzynarodowych na zasadach i w zakresie w nich określonych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest organem administracji publicznej i nie prowadzi działalności gospodarczej. Jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonej działalności pozabudżetowej (prowadzenie ośrodków wczasowych, sprzedaż zbędnych składników majątku, sprzedaż złomu oraz wpływy z tytułu najmu lokali będących jego własnością). Obecnie Zainteresowany nie posiada już żadnego ośrodka wczasowego, jedynie sporadycznie odprowadzany jest podatek VAT głównie z tytułu sprzedaży zbędnych składników majątku oraz z tytułu najmu lokali.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007–2013 projektu pn. „Modernizacja systemu „A” służąca podniesieniu sprawności służb ratowniczych (…)”. Główna infrastruktura systemu „A” obejmuje urządzenia strefy centralnej (czyli serwer telekomunikacyjny systemu) oraz 3 stacje bazowe „E” i zostaną one zlokalizowane w tych samych miejscach, w których znajdują się obecnie. Urządzenia strefy centralnej zlokalizowane są w pomieszczeniu Centrum Radiowego Zainteresowanego, natomiast stacje bazowe zlokalizowane są w pomieszczeniach, które nie stanowią jego własności, a są dzierżawione na podstawie odrębnych umów. Pomieszczenia dzierżawione są od 2001 r. Obecnie kończą się rozmowy zmierzające do aneksowania umów i wydłużenia dzierżawy do 2016 r., co zagwarantuje utrzymanie trwałości projektu. W zmodernizowanym systemie przewiduje się wykorzystanie wszystkich urządzeń abonenckich (radiotelefonów wykorzystywanych obecnie przez Wnioskodawcę oraz jednostki działające w ramach sieci Ratunek) do pracy w nowym systemie. Z tego powodu zmodernizowany i rozbudowany system musi zapewnić poprawną ich pracę na takim poziomie, aby nie ograniczyć aktualnych parametrów zasięgowych (95% obszaru miasta przez 95% czasu) oraz liczby aktualnie wykorzystywanych usług. Na potrzeby zwiększenia pojemności systemu zakłada się instalację na każdej ze stref bazowych 4 urządzeń nadawczo-odbiorczych (BR). Przewiduje się również wykorzystanie aktualnie działających instalacji antenowych oraz zasilaczy awaryjnych. Projekt obejmuje również wymianę 10 aktualnie pracujących konsol dyspozytorskich oraz zakup jednej dodatkowej konsoli.

Inwestycja ma bezpośredni związek ze statutowymi zadaniami Policji, czyli utrzymaniem porządku i bezpieczeństwa publicznego. Wszystkie faktury związane z projektem będą wystawiane na Wnioskodawcę, a wszystkie urządzenia abonenckie (w tym stacje bazowe zlokalizowane w pomieszczeniach, które nie są własnością Zainteresowanego) podobnie jak aktualnie działające instalacje antenowe oraz zasilacze awaryjne po zakończeniu projektu będą stanowiły własność Wnioskodawcy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie nie zostanie jednak spełniony wskazany wyżej warunek, ponieważ Wnioskodawca jako beneficjent środków unijnych w zakresie przedmiotowej inwestycji, będzie realizował zadania nałożone na niego na podstawie odrębnych przepisów prawa i w tym konkretnym przypadku nie będzie działał jako podatnik podatku VAT. Zatem, towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu, nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Zainteresowanemu nie będzie więc przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

W zakresie ww. projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług związanego z realizowanym projektem.

Biorąc powyższe pod uwagę, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego należało uznać za prawidłowe, jednakże w oparciu o inną podstawę prawną niż wskazana przez Zainteresowanego.

Należy również wskazać, iż zwolnienie od podatku VAT w oparciu o powołany przez Wnioskodawcę art. 43 ust. 1 pkt 1, w związku z poz. 6 załącznika nr 4 do ustawy od podatku od towarów i usług, dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 75 dotyczy tylko usług w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, zwolnienie nie dotyczy natomiast usług administracji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj