Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-739/10-2/AMN
z 22 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-739/10-2/AMN
Data
2010.09.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych


Słowa kluczowe
najem
najem
ryczałty
ryczałty
źródła przychodu
źródła przychodu


Istota interpretacji
Czy po likwidacji pozarolniczej działalności gospodarczej (wykreśleniu z ewidencji działalności gospodarczej) będę miał prawo do opodatkowania przychodów uzyskiwanych z najmu wskazanych wyżej składników majątku na zasadach określonych w art. 1 pkt 2, art.2 ust. 1a i następne ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), tj. opodatkowania ich ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jako przychodów z umów, które nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej?



Wniosek ORD-IN 419 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, reprezentowanego przez X, przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2010 r. (data wpływu 28 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskiwanych z najmu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskiwanych z najmu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca obecnie prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Działalność obejmuje prowadzenie myjni samochodowej, natomiast składniki majątku (rzeczy ruchome oraz nieruchomości zabudowane budowlami oraz budynkami niemieszkalnymi), które nie są aktualnie wykorzystywane na potrzeby własnej działalności, zostały wynajęte. Przychody z najmu tych składników majątku Wnioskodawca traktuje jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej (zasady ogólne). Wnioskodawca pozostaje w związku małżeńskim i nie ma z żoną wyłączenia wspólności majątkowej. Na gruncie prawa cywilnego posiada więc majątek na zasadach współwłasności łącznej wraz z żoną.

W związku z osiągnięciem w styczniu 2010 r. wieku emerytalnego Wnioskodawca zamierza wycofać się wkrótce z życia zawodowego i zakończyć prowadzenie tej działalności, w tym dokonać wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej. W trakcie wielu lat prowadzenia działalności Zainteresowany nabył na jej potrzeby szereg nieruchomości ujętych w ewidencji środków trwałych. Jako środki trwale ujęte są także różne maszyny lub urządzenia. Przed likwidacją działalności Wnioskodawca zamierza sprzedać składniki majątku ruchomego. Zainteresowany wskazał, że prawdopodobnie trudno będzie znaleźć nabywcę na ruchomości i zapewne część z nich pozostanie Jego własnością. Nieruchomości nie zostaną sprzedane.

Po likwidacji działalności, pozostałe po niej składniki majątku będą więc stanowiły ponownie majątek osobisty (niezwiązany z prowadzoną działalnością gospodarczą, choć też Wnioskodawca nie będzie go wykorzystywać na cele osobiste - są to nieruchomości przemysłowe oraz maszyny i urządzenia produkcyjne). Zainteresowany zamierza przynajmniej część posiadanych składników majątku wynajmować, w zależności od popytu na określone nieruchomości. Przewidywane przychody z wynajmu nieruchomości powinny wynieść około 20 tys. zł miesięcznie. O ile Wnioskodawca nie znajdzie nabywcy na rzeczy ruchome, będą one także wynajmowane (przychody miesięczne kilka tysięcy złotych). Zainteresowany nie zamierza przy tym nabywać nowych nieruchomości na potrzeby wynajmu, ani też rozbudowywać istniejących obiektów przeznaczonych pod wynajem (zakłada zachowanie stanu posiadania z dnia likwidacji działalności gospodarczej).

Dotychczasowe umowy najmu, które Wnioskodawca zawierał jako przedsiębiorca zostaną rozwiązane. Po zakończeniu pozarolniczej działalności gospodarczej zostaną zawarte nowe umowy dotyczące wynajmu, w których Wnioskodawca będzie występować jako osoba prywatna (nieprowadząca działalności gospodarczej).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy po likwidacji pozarolniczej działalności gospodarczej (wykreśleniu z ewidencji działalności gospodarczej) Wnioskodawca będzie miał prawo do opodatkowania przychodów uzyskiwanych z najmu wskazanych wyżej składników majątku na zasadach określonych w art. 1 pkt 2, art. 2 ust. 1a i następne ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), tj. opodatkowania ich ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jako przychodów z umów, które nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym przypadku Wnioskodawca będzie miał prawo do opodatkowania przychodów uzyskiwanych z najmu, zarówno nieruchomości jak też rzeczy ruchomych, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Umowy najmu Wnioskodawca będzie zawierać jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, a składniki majątku będące przedmiotem umów nie będą dalej stanowiły środków trwałych ujętych w ewidencji środków trwałych prowadzonej na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Z formalnego punktu widzenia przychody będą stanowiły przychód z majątku, który nie jest związany z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą. Nie będą to zatem przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Na ocenę, iż po wykreśleniu z ewidencji działalności gospodarczej Wnioskodawca nie będzie dalej prowadzić pozarolniczej działalności gospodarczej (np. w zakresie wynajmu), ma także wpływ Jego wiek. Czerpanie korzyści z wynajmu nie wymaga większej aktywności z Jego strony, gdyż po zawarciu umowy praktycznie ogranicza swoje działania do sprawdzania terminowości zapłaty czynszu. Zgromadzony majątek sianowi rodzaj lokaty kapitału, który właśnie po przejściu na emeryturę ma dawać dochody pozwalające na utrzymanie na godziwym poziomie. Skoro nie będą podejmowane działania mające na celu zwiększenie zasobów składników majątku przeznaczonych pod wynajem, to tym samym nie można przyjąć, iż Wnioskodawca prowadziłby w ten sposób jakąś działalność o charakterze zorganizowanym i ciągłym, czyli pozarolniczą działalność gospodarczą. Przeciwnie, Jego działania będą ograniczać się do czerpania korzyści z majątku już zgromadzonego.

Wielkość uzyskiwanych przychodów także nie powinna mieć wpływu na ocenę zdarzenia przyszłego. Jest to tylko wynik uzyskiwania wysokich dochodów w latach minionych, a nie przesłanka pozwalająca kwalifikować przychody do któregoś ze źródeł przychodów.

Pod uwagę należy wziąć także fakt, iż nieruchomości ani rzeczy ruchome nie były nabywane w celu przeznaczenia ich pod wynajem. Były nabywane i przez lata wykorzystywane na potrzeby pozarolniczej działalności gospodarczej, którą Wnioskodawca przestanie prowadzić z uwagi na przesłankę obiektywną, tj. wiek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza,
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej użyte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych opiera się na trzech przesłankach:

  1. zarobkowym celu działalności,
  2. wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
  3. prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Wyżej wymieniony przepis koreluje z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczącym źródła przychodu jakim jest najem, wykluczając z tego katalogu składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.

Na tle przedstawionych regulacji prawnych stwierdzić należy, że najem stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodu (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), choć może także istnieć najem, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Co do zasady wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z najmu ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzecz w najem. Jedynie w przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą, albo najem jest przedmiotem tej działalności, zgodnie z treścią cytowanego wcześniej art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynajmowanie nieruchomości traktowane jest jako pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do treści art. 9a ust. 6 tejże ustawy dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – o czym stanowi art. 2 ust. 1a tej ustawy.

Zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy, do przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%.

Jednakże warunkiem skorzystania z tej formy opodatkowania jest, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, złożenie pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca obecnie prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Działalność obejmuje prowadzenie myjni samochodowej, natomiast składniki majątku (rzeczy ruchome oraz nieruchomości zabudowane budowlami oraz budynkami niemieszkalnymi), które nie są aktualnie wykorzystywane na potrzeby własnej działalności, zostały wynajęte. Wnioskodawca pozostaję w związku małżeńskim i nie ma z żoną wyłączenia wspólności majątkowej. W związku z osiągnięciem w styczniu 2010 r. wieku emerytalnego Wnioskodawca zamierza wycofać się wkrótce z życia zawodowego i zakończyć prowadzenie tej działalności, w tym dokonać wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej. Po likwidacji działalności, pozostałe po niej składniki majątku będą więc stanowiły ponownie majątek osobisty (niezwiązany z prowadzoną działalnością gospodarczą, choć też Wnioskodawca nie będzie go wykorzystywać na cele osobiste - są to nieruchomości przemysłowe oraz maszyny i urządzenia produkcyjne). Zainteresowany zamierza przynajmniej część posiadanych składników majątku wynajmować, w zależności od popytu na określone nieruchomości. Dotychczasowe umowy najmu, które Wnioskodawca zawierał jako przedsiębiorca zostaną rozwiązane. Po zakończeniu pozarolniczej działalności gospodarczej zostaną zawarte nowe umowy dotyczące wynajmu, w których Wnioskodawca będzie występować jako osoba prywatna (nieprowadząca działalności gospodarczej).

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że w przypadku wykreślenia najmu z ewidencji działalności gospodarczej a tym samym przedmiotem najmu nie będą składniki majątku związane z działalnością gospodarczą – najem nieruchomości stanowi źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody uzyskiwane z najmu mogą być opodatkowane – zgodnie z wolą podatnika – na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przychody z najmu uzyskiwane przez małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, co do zasady, podlegają odrębnemu opodatkowaniu. Wskazuje na to treść art. 12 ust. 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z którym przychody z udziału w spółce w odniesieniu do każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. Przy czym w myśl art. 12 ust. 6 ww. ustawy zasada, o której mowa w ust. 5, ma również zastosowanie do małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, osiągających przychody, o których mowa w art. 6 ust. 1a, chyba że złożą pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodu przez jednego z małżonków.

W tym celu małżonkowie - zgodnie z dyspozycją art. 12 ust. 7 ww. ustawy - najpóźniej do dnia 20 stycznia roku podatkowego, a w przypadku rozpoczęcia osiągania przychodów w trakcie roku podatkowego w terminie pierwszej wpłaty na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, winni złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodów przez jednego z nich.

Wybór zasady opodatkowania całości przychodu przez jednego z małżonków wyrażony w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 6 obowiązuje przy dokonywaniu wpłat na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych za cały dany rok podatkowy, chyba że w wyniku rozwodu albo orzeczenia przez sąd separacji nastąpił podział majątku wspólnego małżonków i przedmiot umowy przypadł temu z małżonków, na którym nie ciążył obowiązek dokonywania wpłat na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (art. 12 ust. 8 ww. ustawy).

Reasumując, po likwidacji pozarolniczej działalności gospodarczej (wykreśleniu z ewidencji działalności gospodarczej) Wnioskodawca będzie miał prawo do opodatkowania przychodów uzyskiwanych z najmu wskazanych wyżej składników majątku na zasadach określonych w art. 1 pkt 2, art. 2 ust. 1a i następnych ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U Nr 144, poz. 930 ze zm.), tj. opodatkowaniu ich ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jako przychodów z najmu, które nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jeżeli Wnioskodawca złoży w terminie określonym w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj