Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-937/10-2/KB
z 15 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-937/10-2/KB
Data
2010.12.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych --> Osoby prawne i spółki nieposiadajace osobowości prawnej


Słowa kluczowe
przedstawiciel podatkowy
przedstawiciel podatkowy
przekształcanie podmiotów
przekształcanie podmiotów


Istota interpretacji
Czy w wyniku przekształcenia Spółka B będzie spełniała warunki do ustanowienia jej przedstawicielem podatkowym zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przedstawiciela podatkowego z dnia 16 kwietnia 2004 roku (Dz. U. Nr 66, poz. 609) i uzyska w tym zakresie zaświadczenie organu podatkowego, zakładając że do dnia przekształcenia Spółka A spełniała te warunki?



Wniosek ORD-IN 392 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17.09.2010 r. (data wpływu 23.09.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie spełnienia warunków do ustanowienia spółki przedstawicielem podatkowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.09.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie spełnienia warunków do ustanowienia spółki przedstawicielem podatkowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka („Spółka A”) z siedzibą w Polsce świadczy na rzecz podatników nieposiadających siedziby (zamieszkania) ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Wspólnoty, a zobowiązanych do rejestracji w Polsce dla celów podatku VAT, usługi przedstawiciela podatkowego w rozumieniu art. 15 ust. 7-9 ustawy o VAT. Spółka spełnia wszystkie warunki konieczne do ustanowienia przedstawiciela podatkowego wskazane w par 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 kwietnia 2004 roku (Dz. U. Nr 66, poz. 609) w sprawie przedstawiciela podatkowego. Spółka planuje dokonanie na podstawie przepisów Kodeksu handlowego przekształcenia, w ramach którego nastąpi przekształcenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Spółki A w spółkę osobową prawa handlowego tj. spółkę komandytową (dalej: „Spółka B”).

Spółka B będzie uprawniona do zawodowego wykonywania doradztwa podatkowego zgodnie z przepisami o doradztwie podatkowym lub do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z przepisami o rachunkowości. Ponadto, osoby będące wspólnikami, członkami władz zarządzających, głównym księgowym nie będą podlegały przez ostatnie 24 miesiące odpowiedzialności na podstawie ustawy z dnia 10 września 1999r. - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. Nr 83, poz. 930, z późn. zm.). Spółka B będzie zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Spółka rozważa czy w wyniku przekształcenia Spółka B nadal będzie spełniała wszystkie warunki konieczne do ustanowienia jej przedstawicielem podatkowym, w szczególności czy uzyska zaświadczenie organu podatkowego o spełnianiu warunków o których mowa w art. 15. ust. 8 ustawy o VAT oraz § 2 Rozporządzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w wyniku przekształcenia Spółka B będzie spełniała warunki do ustanowienia jej przedstawicielem podatkowym zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przedstawiciela podatkowego z dnia 16 kwietnia 2004 roku (Dz. U. Nr 66, poz. 609) i uzyska w tym zakresie zaświadczenie organu podatkowego, zakładając że do dnia przekształcenia Spółka A spełniała te warunki...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka A będzie po przekształceniu w Spółkę B nadal spełniała warunki do ustanowienia jej przedstawicielem podatkowym zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przedstawiciela podatkowego z dnia 16 kwietnia 2004 roku (Dz. U. Nr 66, poz. 609) i uzyska w tym zakresie zaświadczenie organu podatkowego.

Art. 15 ust. 8 ustawy o VA T definiuje, iż przedstawicielem podatkowym może być osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, posiadająca siedzibę na terytorium kraju, lub osoba fizyczna posiadająca stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju. Ponadto zgodnie z art. 15 ust. 10 pkt 1 ustawy o VA T, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi dodatkowe warunki, jakie musi spełniać podmiot, który może być ustanowiony przedstawicielem podatkowym, tryb ustanawiania przedstawiciela podatkowego, a także czynności, jakie może on wykonywać, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego rozliczenia podatku przez podmioty nieposiadające siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

W § 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przedstawiciela podatkowego (dalej: „rozporządzenie”) określone zostały warunki, jakie łącznie musi spełniać podmiot, który może zostać ustanowiony jako przedstawiciel podatkowy, o którym mowa w art. 15 ust. 7-9 ustawy o VAT:

  1. jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny;
  2. przez ostatnie 24 miesiące terminowo rozliczał podatek od towarów i usług oraz inne podatki stanowiące dochód budżetu państwa;
  3. przez ostatnie 24 miesiące- w przypadku podmiotów niebędących osobami fizycznymi - osoba będąca wspólnikiem, członkiem władz zarządzających, głównym księgowym nie podlegała odpowiedzialności na podstawie ustawy z dnia 10 września 1999r. - kodeks karny skarbowy (Dz. U. Nr 83, poz. 930, z późn. zm.);
  4. jest uprawniony do zawodowego wykonywania doradztwa podatkowego zgodnie z przepisami o doradztwie podatkowym lub do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z przepisami o rachunkowości.

Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym Spółka B będzie spełniała wyżej wymienione warunki z punktów 1, 3 oraz 4. W zakresie warunku z punktu 2 Spółka uważa, iż na podstawie art. 93a par. 2 pkt 1b ustawy Ordynacja Podatkowa osobowa spółka handlowa (tu: Spółka B) powstała w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej (tu: Spółka A) wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki. Ponadto, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 roku o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, NIP nadany podatnikowi przechodzi na następcę prawnego w sytuacji przekształcenia spółki handlowej w inną spółkę handlową.

Przytoczone powyżej przepisy potwierdzają pełną sukcesję prawno-podatkową w przypadku przekształcenia opisanego w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Zatem, zdaniem Spółki po dniu przekształcenia Spółka B wstępując w prawa Spółki A będzie spełniać warunek § 2 pkt 2 Rozporządzenia, a co za tym idzie, mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, uzyska na podstawie art. 306a § 1 i § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja Podatkowa, wymagane przepisami prawa podatkowego zaświadczenie organu podatkowego o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 15 ust 8 ustawy o VAT oraz § 2 Rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj