Interpretacja Ministra Finansów
AE1/8012/3/RMP/10/5590
z 23 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
AE1/8012/3/RMP/10/5590
Data
2010.12.23



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Zmiany w przepisach obowiązujących

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna --> Stawki akcyzy na wyroby energetyczne


Słowa kluczowe
akcyza
akcyza
biogaz
biogaz
stawka
stawka
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy Spółka ma obowiązek płacenia podatku akcyzowego za biogaz (gaz składowiskowy) zużywany do produkcji energii elektrycznej i ciepła według stawki innej niż zerowa?



Wniosek ORD-IN 371 kB


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) i przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.)


Minister Finansów z urzędu zmienia interpretację indywidualną


z dnia 19 maja 2010 r. Nr IPPP3/443-137/10-4/KB wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w imieniu Ministra Finansów na wniosek Spółki stwierdzając, że:


  • nie jest prawidłowe stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 19 maja 2010 r. Nr IPPP3/443-137/10-4/KB wydanej w imieniu Ministra Finansów, w części dotyczącej „podstawowych” stawek akcyzy dla biogazu o kodzie CN 2711 29 00 przeznaczonego do napędu silników spalinowych i celów opałowych,
  • nie jest prawidłowe stanowisko Spółki zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie z dnia 11 lutego 2010 r. uzupełnionym pismem z dnia 28 kwietnia 2010 r. w zakresie stawki podatku akcyzowego dla biogazu o kodzie CN 2711 29 00 zużywanego do produkcji energii elektrycznej i ciepła.


UZASADNIENIE


W dniu 11 lutego 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku dla biogazu o kodzie CN 2711 29 00 zużywanego do produkcji energii elektrycznej i ciepła.


Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 28 kwietnia 2010 r. (data wpływu 30 kwietnia 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Nr IPPP3/443-137/10-2/KB z dnia 19 kwietnia 2010 r.


We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka od kilku lat produkuje energię elektryczną i ciepło. Do napędu generatorów używane są silniki spalinowe, napędzane biogazem (kod CN 2711 29 00), pozyskiwanym ze składowiska odpadów komunalnych. Od dnia 1 marca 2009 r. Spółka składa do urzędu celnego deklaracje dla podatku akcyzowego i opłaca podatek akcyzowy według stawki 100,00 zł za 1000 kg zużytego biogazu.


Do przedstawionego powyżej stanu faktycznego Spółka zadała pytanie:


Czy Spółka ma obowiązek płacenia podatku akcyzowego za biogaz (gaz składowiskowy) zużywany do produkcji energii elektrycznej i ciepła według stawki innej niż zerowa...


Stanowisko Spółki:

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. b tiret pierwsze ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.) – zwanej dalej „ustawą”, od gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe, określone w odrębnych przepisach, stawka akcyzy dla biogazu bez względu na kod CN wynosi 0 zł.

Natomiast zgodnie z art. 164 ust. 2 ustawy, przepisy art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. b stosuje się od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tych przepisach ze wspólnym rynkiem.

Z uwagi na brak powyższej opinii oraz na to, że nie został w Spółce zarejestrowany skład podatkowy, Spółka nie jest upoważniona do zastosowania stawki 0 zł dla biogazu.

Z uwagi na powyższe, zdaniem Spółki, powinna ona stosować stawkę akcyzy w wysokości 100 zł za 1000 kg od biogazu zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a tiret drugie ustawy.


Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zawarte w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów:

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, w świetle obowiązującego stanu prawnego uznał za nieprawidłowe i wyjaśnił co następuje.


Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a ustawy, stawka akcyzy dla gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych wynosi dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

  • kroplonych - 695,00 zł/1.000 kilogramów,
  • w stanie gazowym - 100,00 zł/1.000 kilogramów.

Stosownie zaś do art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych stawka akcyzy wynosi 1,18 zł/1 gigadżul (GJ).

Jednakże na mocy przepisów art. 163 ust. 2 ustawy w okresie do dnia 31 października 2013 r. albo do czasu, gdy udział gazu ziemnego w konsumpcji energii na terytorium kraju osiągnie 25% zwalnia się od akcyzy gaz ziemny (mokry) o kodach CN 2711 11 00 oraz 2711 21 00, przeznaczony do celów opałowych. Jednakże w momencie, gdy udział gazu ziemnego w konsumpcji energii osiągnie 20%, do dnia 31 października 2013 r. stosuje się stawkę akcyzy stanowiącą 50% stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 13. Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", informację o osiągnięciu poziomu udziału gazu ziemnego, o którym mowa w zdaniu pierwszym.

W myśl ust. 3 ww. artykułu, do czasu obowiązywania zwolnienia, o którym mowa w ust. 2, zwalnia się od akcyzy pozostałe węglowodory gazowe o kodzie CN 2711 29 00, przeznaczone do celów opałowych.

Ponadto, zgodnie z art. 164 ust. 1 ustawy do dnia 31 października 2013 r. zamiast stawki akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a tiret drugie, do wyrobów akcyzowych określonych w tym przepisie stosuje się zerową stawkę akcyzy.

Z treści wniosku wynika, że Spółka produkuje energię elektryczną i ciepło. Do napędu generatorów używane są silniki spalinowe, napędzane biogazem (kod CN 2711 29 00), pozyskiwanym ze składowiska odpadów komunalnych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż w obecnym stanie prawnym biogaz o kodzie CN 2711 29 00, przeznaczony do celów opałowych, na mocy art. 163 ust. 3 ustawy objęty jest zwolnieniem od podatku akcyzowego. Natomiast ww. biogaz wykorzystywany do napędu silników spalinowych w celu produkcji energii elektrycznej na mocy art. 164 ust. 1 ustawy objęty jest zerową stawką podatku akcyzowego. A zatem na Spółce nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tytułu zużycia biogazu do produkcji energii elektrycznej i ciepła według stawki innej niż zerowa.

Tym samym stanowisko Spółki należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Po zapoznaniu się ze sprawą Minister Finansów zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się m.in. wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715, a zatem również biogaz o kodzie CN 2711 29 00.

Stawka akcyzy dla biogazu, bez względu na kod CN, przeznaczonego do napędu silników spalinowych, wyprodukowanego w składzie podatkowym i spełniającego wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach wynosi 0 zł (art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. b tiret pierwsze ustawy). Regulacja ta będzie miała jednak zastosowanie dopiero od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tym przepisie ze wspólnym rynkiem, o czym mowa w art. 164 ust. 2 ustawy.

W obecnym stanie prawnym, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a tiret drugie ustawy, gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe objęte pozycją CN 2711 oraz gazowe węglowodory alifatyczne objęte pozycją CN 2901 przeznaczone do napędu silników spalinowych w stanie gazowym są opodatkowane podatkiem akcyzowym w wysokości 11,04 zł/1 gigadżul (GJ).

Natomiast w przypadku gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych stawka akcyzy została określona w wysokości 1,28 zł/1 gigadżul (GJ) (art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy).

W okresie od dnia 1 marca 2009 r. do 31 grudnia 2009 r. na przedmiotowe wyroby akcyzowe obowiązywały stawki akcyzy w wysokości odpowiednio 100,00 zł/1000 kilogramów i 1,18 zł/1 gigadżul (GJ), które zostały zmienione z dniem 1 stycznia 2010 r. na mocy art. 1 pkt 1 lit. d i e ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 215, poz. 1667) na 11,04 zł/1 gigadżul (GJ) i 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

W stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę ww. biogaz jest pozyskiwany ze składowiska odpadów komunalnych i następnie zużywany w silnikach spalinowych napędzających generatory w celu produkcji energii elektrycznej i energii cieplnej. Zatem zgodnie z powyższym, w takim przypadku, miałaby zastosowanie stawka podatku akcyzowego określona dla wyrobów przeznaczonych do napędu silników spalinowych w wysokości 11,04 zł/1 gigadżul (GJ).

Należy jednak zaznaczyć, iż zgodnie z art. 164 ust. 1 ustawy, do ww. węglowodorów w tym biogazu o kodzie CN od 2711 29 00 w stanie gazowym przeznaczonych do napędu silników spalinowych do dnia 31 października 2013 r. stosuje się zerową stawkę akcyzy.

Reasumując, stanowisko zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie stawki podatku akcyzowego dla biogazu o kodzie CN 2711 29 00 zużywanego do produkcji energii elektrycznej i ciepła, jak również stanowisko w wydanej z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie interpretacji indywidualnej, w części dotyczącej „podstawowych” stawek akcyzy dla ww. biogazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych (jest 100,00 zł/1000 kilogramów, a powinno być 11,04 zł/1 gigadżul (GJ)) i celów opałowych (jest 1,18 zł/1 gigadżul (GJ), a powinno być 1,28 zł/1 gigadżul (GJ)), należy uznać za nieprawidłowe. Natomiast w pozostałej części stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie należy uznać za prawidłowe.


Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 11 lutego 2010 r. uzupełnionego pismem z dnia 28 kwietnia 2010 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.


Wnioskującemu przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od daty doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj