Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1021/10-4/LK
z 11 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1021/10-4/LK
Data
2011.01.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
import towarów
import towarów
przeładunek
przeładunek
stawka preferencyjna
stawka preferencyjna
stawka preferencyjna podatku
stawka preferencyjna podatku
stawki podatku
stawki podatku
usługi
usługi


Istota interpretacji
Należy stwierdzić, iż Wnioskodawca dokonuje przeładunku towarów transportowanych z krajów trzecich (spoza terenu wspólnoty) na terytorium Polski. Jak wskazuje Wnioskodawca z dokumentów, jakie posiada wynika fakt wliczenia (przez podmioty dokonujące przywozu towarów) usługi przeładunkowej do podstawy opodatkowania podatkiem VAT z tytułu importu towarów. A zatem Wnioskodawca będzie miał prawo zastosowania stawki podatku VAT 0% do tych usług. W sytuacji gdy jak wskazał Wnioskodawca z dokumentów nie wynika fakt wliczenia usługi przeładunkowej do podstawy opodatkowania podatkiem VAT z tytułu importu towarów, bądź usługi te nie zostały wliczone do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów wówczas należy zastosować do usług przeładunkowych stawkę podstawową 22% zgodnie z art. 41ust. 1 ustawy.



Wniosek ORD-IN 261 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12.10.2010 r. (data wpływu 15.10.2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia (data nadania 03.12.2010 r.) (data wpływu 06.12.2010 r.) na wezwanie z dnia 24.11.2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotyczącego usług bezpośrednio związanych z importem towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.10.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotyczącego usług bezpośrednio związanych z importem towarów.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia (data nadania 03.12.2010 r.) (data wpływu 06.12.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-1021/10-2/LK z dnia 24.11.2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca na zlecenie innych podatników dokonuje przeładunku towarów transportowanych z krajów trzecich (spoza terenu wspólnoty) na terytorium Polski.

Podmioty dokonujące przywozu towarów na teren kraju i zlecające podatnikowi przeładunek tych towarów;

  1. albo zgłaszają w urzędzie celnym, jako podstawę opodatkowania podatkiem VAT wartość towarów bez usług związanych z ich importem
  2. albo zgłaszają w urzędzie celnym, jako podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług wartość towarów powiększoną o wartość usług związanych bezpośrednio z importem towarów, w tym także wartość usług przeładunku importowanych towarów.

Wnioskodawca gromadzi dokumentację, z której wynika zarówno fakt włączenia lub nie do podstawy do opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgłaszanej w urzędzie celnym wartości świadczonych usług przeładunku, jak i fakt braku zwolnienia od podatku importowanych towarów i na tej podstawie ustala właściwą dla wykonanej usługi przeładunku stawkę podatku VAT.

Wnioskodawca wystawia podmiotom zlecającym przeładunek faktury VAT za wykonanie usługi stosując;

  • stawkę podatku VAT w wysokości 0% w przypadku opisanym w punkcie b,
  • stawkę podatku VAT w wysokości 22% w przypadku opisanym w punkcie a lub w razie braku dokumentacji na potwierdzenie włączenia wartości usługi przeładunku do podstawy opodatkowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy podatnik prawidłowo stosuje stawkę 22% dla usługi przeładunku towarów wwożonych na terytorium kraju z państwa trzeciego, co do których w podstawie opodatkowania wskazanej w urzędzie celnym nie włączono usług przeładunku lub co do których brak dokumentacji pozwalającej to ustalić – uznając że nie ma wtedy zastosowania art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług...
  2. Czy podatnik prawidłowo stosuje stawkę 0% dla usługi przeładunku towarów wwożonych na terytorium kraju z państwa trzeciego, co do których w podstawie opodatkowania wskazanej w urzędzie celnym włączono wartość usług przeładunku świadczonych przez podatnika , co potwierdza zgromadzona dokumentacja – uznając że dla ustalenia właściwej stawki podatku VAT zastosowanie ma treść art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług stawkę podatku ze wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z importem towarów, w przypadku gdy wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 29 ust. 15 ustawy, z wyjątkiem usług w zakresie ubezpieczenia towarów oraz usług dotyczących importu towarów zwolnionych z podatku.

Zgodnie z art. 83 ust. 2 opodatkowaniu stawką 0% czynności te podlegają ze przypadku prowadzenia dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w przepisie.

Aby ustalić czy wykonując usługi przeładunku w warunkach wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy można zastosować stawkę 0% podatnik musi ustalić czy wartość tych usług została przez dokonującego importu wliczona do podstawy opodatkowania przedstawionej ze urzędzie celnym i posiadać potwierdzające to dokumenty.

Jeżeli podatnik posiada dokumenty potwierdzające wliczenie do podstawy opodatkowania przedstawionej urzędowi celnemu także wartości świadczonych przez niego usług przeładunku importowanych towarów prawidłowo stosuje stawkę podatku VAT w wysokości 0%.

Jeżeli dokonujący importu nie włączył do podstawy opodatkowania w urzędzie celnym wartości usług przeładunku świadczonych przez podatnika, lub podatnik nie posiada potwierdzającej to dokumentacji prawidłowo stosuje stawkę podatku w wysokości 22 %.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy, dostawa towarów stanowi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika iż Wnioskodawca na zlecenie innych podatników dokonuje przeładunku towarów transportowanych z krajów trzecich (spoza terenu wspólnoty) na terytorium Polski. Podmioty dokonujące przywozu towarów na teren kraju i zlecające podatnikowi przeładunek tych towarów zgłaszają w urzędzie celnym, jako podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług wartość towarów powiększoną o wartość usług związanych bezpośrednio z importem towarów, w tym także wartość usług przeładunku importowanych towarów. Wnioskodawca gromadzi dokumentację, z której wynika fakt włączenia do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgłaszanej w urzędzie celnym wartości świadczonych usług przeładunku, jak i fakt braku zwolnienia od podatku importowanych towarów. Wnioskodawca wówczas wystawia podmiotom zlecającym przeładunek faktury VAT za wykonanie usługi stosując stawkę podatku VAT w wysokości 0%. W sytuacji, gdy Wnioskodawca nie posiada dokumentacji na potwierdzenie wliczenia wartości usługi przeładunku do podstawy opodatkowania lub gdy z dokumentów tych wynika iż wartość ta nie została wliczona do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu importu towarów wówczas Wnioskodawca wystawia faktury ze stawką 22%.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Nadmienić należy, iż z dniem 01.01.2011 r. podstawowa stawka podatku VAT uległa zmianie i wynosi 23%.

Jednakże w treści wskazanej ustawy, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z importem towarów, w przypadku gdy wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 29 ust. 15, z wyjątkiem usług:

  1. w zakresie ubezpieczenia towarów,
  2. dotyczących importu towarów zwolnionych od podatku.

Zgodnie z art. 83 ust. 2 powołanej ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

W świetle art. 29 ust. 13 ustawy, podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy. w przypadku towarów objętych procedurą uszlachetniania biernego podstawą opodatkowania jest różnica między wartością celną produktów kompensacyjnych lub zamiennych dopuszczonych do obrotu a wartością towarów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu w ramach uszlachetniania biernego są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością celną produktów kompensacyjnych lub zamiennych dopuszczonych do obrotu a wartością towarów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło i podatek akcyzowy.

Natomiast, zgodnie z art. 29 ust. 15 ustawy, podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 13 i 14, obejmuje, o ile elementy takie nie zostały do niej włączone: prowizję, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju. Przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego towary są importowane. Elementy, o których mowa w zdaniu pierwszym, wlicza się do podstawy opodatkowania, również gdy powstają one w związku z transportem do innego miejsca przeznaczenia na terytorium Wspólnoty, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu.

Przepis art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy, pozwala na zastosowanie 0% stawki podatku, przy świadczeniu usług, których wartość została włączona do podstawy opodatkowania. Warunek w takiej postaci, w jakiej został wskazany przez ustawodawcę, uzależnia zastosowanie preferencyjnej stawki od włączenia wartości wykonanej usługi do podstawy opodatkowania w imporcie.

Odpowiednikiem powyższej regulacji jest art. 144 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DZ.U.UE L z dnia 11 grudnia 2006 r.) który ustanawia zwolnienie dla świadczenia usług związanych z importem towarów, o ile ich wartość jest włączona do podstawy opodatkowania importu towarów, zgodnie z przepisem który zalicza do niej koszty transportu, opakowania, ubezpieczenia, prowizji ponoszonych do miejsca pierwszego przeznaczenia, jak również koszty dodatkowe wynikające z transportu do innego miejsca przeznaczenia znajdującego się na terytorium Wspólnoty, jeżeli miejsce to jest znane w momencie wystąpienia zdarzenia powodującego powstanie obowiązku podatkowego.

Celem tego zwolnienia jest uniknięcie podwójnego opodatkowania. W przypadku włączenia wartości usług do podstawy opodatkowania w imporcie ich opodatkowanie następuje w ramach opodatkowania importu, więc ich odrębne opodatkowanie nie jest wskazane.

Analizując powyższe przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca dokonuje przeładunku towarów transportowanych z krajów trzecich (spoza terenu wspólnoty) na terytorium Polski. Jak wskazuje Wnioskodawca z dokumentów, jakie posiada wynika fakt wliczenia (przez podmioty dokonujące przywozu towarów) usługi przeładunkowej do podstawy opodatkowania podatkiem VAT z tytułu importu towarów. A zatem Wnioskodawca będzie miał prawo zastosowania stawki podatku VAT 0% do tych usług. W sytuacji gdy jak wskazał Wnioskodawca z dokumentów nie wynika fakt wliczenia usługi przeładunkowej do podstawy opodatkowania podatkiem VAT z tytułu importu towarów, bądź usługi te nie zostały wliczone do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów wówczas należy zastosować do usług przeładunkowych stawkę podstawową 22% zgodnie z art. 41ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj