Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1642/10/EJ
z 25 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1642/10/EJ
Data
2011.01.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
ewidencjonowanie
ewidencjonowanie
inkasenci
inkasenci
kasa rejestrująca
kasa rejestrująca


Istota interpretacji
zwolnienie z obowiązku rejestrowania na kasie fiskalnej usług w zakresie rozprowadzania wody



Wniosek ORD-IN 899 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2010r. (data wpływu 5 listopada 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zajmuje się usługami w zakresie rozprowadzania wody. Jednostka prowadzi sprzedaż na rzecz osób fizycznych oraz podmiotów gospodarczych. Sprzedaż na rzecz osób fizycznych to 73% sprzedaży ogółem w skali roku. Od 1 sierpnia 2003r. Wnioskodawca prowadzi ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej, którą zainstalował dobrowolnie dla usprawnienia rozliczeń. W celu zapewnienia szczegółowej ewidencji odbiorców (tj. okresu rozliczeń, ewidencji wodomierzy, ustalenia średniego zużycia) oraz zapewnienia większej przejrzystości rozliczeń zakład zdecydował się na zakup oprogramowania wraz ze sprzętem inkasenckim (drukującym faktury), który stanowi jego integralną część. Od maja 2007r. Wnioskodawca ewidencjonuje sprzedaż na kasie fiskalnej, jednocześnie każdemu odbiorcy wystawiając fakturę VAT. Obrót ze sprzedaży wody to w skali roku ok. 800.000 zł netto, gdzie różnica pomiędzy ewidencjami (przy ogromnym nakładzie pracy) to ok. 50 zł rocznie, na korzyść ewidencji fakturowej lub fiskalnej, w zależności od taryfy na wodę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może zrezygnować z ewidencji na kasie fiskalnej, pozostając nadal przy ewidencji na sprzęcie inkasenckim wystawiającym faktury VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawowym celem i sensem ewidencji na kasach fiskalnych jest dokładna ewidencja przychodów opodatkowanych oraz ustalenie podatku należnego, które to założenie jest realizowane w 100% przez ewidencję fakturową. Podatnik świadczy wyłącznie usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej dlatego może skorzystać ze zwolnienia, które daje § 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010r., gdyż we wniosku z dnia 2 listopada 2010r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowani kas rejestrujących.

Jednocześnie w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Powyższa delegacja ustawowa została zrealizowana poprzez wydanie w dniu 23 grudnia 2009r. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są w § 2 i 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Stosownie do § 2 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W załączniku do wyżej cyt. rozporządzenia pod pozycją 3 zostały umieszczone usługi w zakresie rozprowadzania wody.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się usługami w zakresie rozprowadzania wody. Jednostka prowadzi sprzedaż na rzecz osób fizycznych oraz podmiotów gospodarczych. Sprzedaż na rzecz osób fizycznych to 73% sprzedaży ogółem w skali roku. Od 1 sierpnia 2003r. Wnioskodawca prowadzi ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej, którą zainstalował dobrowolnie dla usprawnienia rozliczeń. W celu zapewnienia szczegółowej ewidencji odbiorców (tj. okresu rozliczeń, ewidencji wodomierzy, ustalenia średniego zużycia) oraz zapewnienia większej przejrzystości rozliczeń zakład zdecydował się na zakup oprogramowania wraz ze sprzętem inkasenckim (drukującym faktury), który stanowi jego integralną część. Od maja 2007r. Wnioskodawca ewidencjonuje sprzedaż na kasie fiskalnej, jednocześnie każdemu odbiorcy wystawiając fakturę VAT.

Zatem mając na względzie powołane powyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż powyższa usługa świadczona na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kas rejestrujących.

Zatem Wnioskodawca może zrezygnować z ewidencji na kasie fiskalnej świadczonych usług, tym bardziej że nadal będzie korzystać z ewidencji sprzedaży usług na sprzęcie inkasenckim wystawiającym faktury VAT.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo organ podatkowy zauważa, że ww. regulacje prawne znalazły swoje odzwierciedlenie w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930). Warto zauważyć, że co do zasady unormowania prawne w zakresie stosowania zwolnień z obowiązku ewidencjonowania obrotu i podatku należnego za pomocą kas rejestrujących nie uległy zmianie. Tym samym nowe rozporządzenie pozostaje bez wpływu na stanowisko przedstawione w niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj