Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-764/10/RSz
z 17 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-764/10/RSz
Data
2010.12.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
stawki podatku
usługi ochrony zabytków
usługi ochrony zabytków
zabytek
zabytek


Istota interpretacji
zwolnienie od podatku prac dotyczących renowacji elewacji budynku bez naruszenia kompozycji architektonicznej oraz wymiany stolarki zabytkowego budynku Gimnazjum



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2010r. (data wpływu 23 września 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 listopada 2010r. (data wpływu 6 grudnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku prac dotyczących renowacji elewacji budynku bez naruszenia kompozycji architektonicznej oraz wymiany stolarki zabytkowego budynku Gimnazjum - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2010r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 24 listopada 2010r. (data wpływu 6 grudnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku prac dotyczących renowacji elewacji budynku bez naruszenia kompozycji architektonicznej oraz wymiany stolarki zabytkowego budynku Gimnazjum.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Oferta Wnioskodawcy została uznana za najkorzystniejszą w przetargu zorganizowanym przez Gminę Miasta T. na renowację elewacji budynku bez naruszenia kompozycji architektonicznej oraz wymianę stolarki zabytkowego budynku Gimnazjum. W ramach zawartej umowy podatnik zobowiązany jest do przeprowadzenia następujących prac:

  • wymiana stolarki okiennej zewnętrznej - demontaż 74 sztuk okien - montaż 74 sztuk okien odtworzeniowych drewnianych zespolonych,
  • demontaż krat, remont krat poprzez oczyszczenie i malowanie,
  • odbicie i uzupełnienie tynków wewnętrznych ościeży po zamontowaniu stolarki, szpachlowanie i malowanie ościeży wewnętrznych, czyszczenie i malowanie parapetów wewnętrznych,
  • demontaż, oczyszczanie, malowanie i montaż rur spustowych,
  • demontaż i montaż obróbek blacharskich z blachy stalowej powlekanej,
  • obłożenie podestów i schodów wejściowych płytkami z kamieni piaskowca,
  • rekonstrukcja 5 sztuk drzwi zewnętrznych drewnianych płycinowych,
  • wykonanie izolacji fundamentów budynku,
  • renowacja elewacji - dekorowana wydatnymi pilastrami z kombinowanymi głowicami groteskowymi oraz plastycznym gzymsem nadokiennym na II piętrze wspartymi na ozdobnych filigranowych wspornikach.

Nad drzwiami środkowymi arkada z kluczem, nad nią ozdobny uchwyt na flagę flankowany konsolami z głowami lwów. Nad drzwiami bocznymi we wnękach kamienne gazony. Na całej wysokości podokiennik tralkowy, a powyżej inskrypcja „...”. Środkowe okna zwieńczone łukowatym tympanonem, powyżej nad dużym środkowym półkoliście zamkniętym oknem dwa amorki i girlandowe sztukaterie. Zwieńczenie centralnego trójosiowego pseudoryzalitu stanowi trójdzielny tympanon schodkowy z dekoracją w środku pola. Ściana parteru zdobiona boniowaniem w tynku. Okna piwniczne obramowane schodkowymi ukosami. Całość robót przy renowacji elewacji ma polegać na odnowieniu i uzupełnieniu brakujących elementów poszczególnych detali architektonicznych bez naruszenia kompozycji architektonicznej i odtworzeniu dawnego stanu, zgodnie z opracowanym Programem Prac Konserwatorskich, przez pracowników posiadających uprawnienia do prowadzenia prac przy zabytkach nieruchomych. Ponadto wykonawca zobligowany jest do bezwzględnego zbadania stanu zachowania elementów architektonicznych jak również do sporządzenia dokumentacji opisowej i fotograficznej obejmującej przebieg oraz rezultat renowacji elewacji budynku i do przekazania całej dokumentacji do Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków. Wszelkie prace prowadzone na obiekcie mają za zadanie konserwacje i ochronę cennego obiektu zabytkowego.

W ww. piśmie z dnia 24 listopada 2010r. Wnioskodawca wskazał, iż usługi opisane w przedmiotowym wniosku mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00. Jednakże Wnioskodawca dodał, że oprócz robót mieszczących się w grupowaniu „usługi ochrony zabytków” będą wykonywane również i prace remontowo - budowlane wykazane w grupowaniu PKWiU 45 „Roboty budowlane”, które wiążą się w sposób trwały z bryłą budynku i służą zaspokojeniu jego potrzeb. Budynki szkół są sklasyfikowane według PKOB - 126 „Budynki o charakterze edukacyjnym”.

Wnioskodawca po zakończeniu prac, opisanych we wniosku, przygotuje rozliczenie w którym wykaże wartość netto i brutto prac mieszczących się w grupowaniu „usługi ochrony zabytków”, oraz wartość prac remontowo - budowlanych wykazanych w innym grupowaniu PKWiU. Na jego podstawie zostaną skorygowane wystawione już faktury VAT w zakresie zastosowanej stawki VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką wysokość stawki podatku VAT należy zastosować do ww. prac prowadzonych w celu konserwacji miejsc i budynków zabytkowych i historycznych architektury murowanej...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 11 tegoż załącznika, wskazano usługi związane z kulturą w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, z wyłączeniem przypadków wymienionych w punktach od 1 do 8 tej pozycji. W związku z tym, iż usługi konserwatorskie dotyczące ochrony zabytków sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00 jako „Usługi ochrony zabytków” (polegające np. na zabezpieczaniu kamienia, uzupełnianiu ubytków; wykonywane pod nadzorem konserwatorów zabytków przez renowatorów zabytków, pomocników konserwatorów oraz inny fachowy personel uznany za właściwy do wykonania tego rodzaju prac w obiekcie zabytkowym wpisanym do rejestru zabytków, wraz z opracowaniem programu prac konserwatorskich, odpowiedniej dokumentacji opisowej i fotograficznej) mieszczą się w usługach związanych z kulturą (PKWiU 92 - usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem), zgodnie z pozycją 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług podlegają zwolnieniu od VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług (...) rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże ustawodawca przewidział możliwość zwolnienia od podatku niektórych czynności.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 11 załącznika nr 4 zostały wymienione jako zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usługi związane z kulturą (symbol PKWiU: ex 92), w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania usługi, usługi związane z rekreacją i sportem, z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
    5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
    5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Z treści objaśnienia zamieszczonego pod ww. załącznikiem do ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem „ex” – dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – „Nazwa usługi (grupy usług)”.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

W dziale 92 ww. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zostały zamieszczone usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem, przy czym w grupowaniu 92.52 ujęto „Usługi muzealnictwa oraz ochrony zabytków” (PKWiU: 92.52.12 „ Usługi ochrony zabytków”).

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie, do odpowiedniego grupowania PKWiU, wykonywanych usług.

Zasadą jest, że w sprawach klasyfikacji wyrobów i usług zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje towary wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Wynika to z faktu, że właśnie wykonawca usługi posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Zatem to do obowiązków dokonującego dostawy określonego towaru lub świadczącego usługę należy przyporządkowanie i zastosowanie właściwego symbolu PKWiU. Tut. organ nie jest organem właściwym do klasyfikowania danych usług bądź towarów do odpowiednich symboli PKWiU oraz nie dokonuje weryfikacji klasyfikacji podanych przez zainteresowanego.

Obiekty zabytkowe wpisane do rejestru zabytków nie posiadają odrębnej klasyfikacji wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), jednak zgodnie z ustawą z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 ze zm.) podlegają opiece konserwatorskiej, zaś wszystkie prace w tych obiektach podlegają szczególnym rygorom.

Zgodnie z treścią art. 3 pkt 1, 6, 8 ww. ustawy użyte w ustawie określenia oznaczają:

  • zabytek – nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową,
  • prace konserwatorskie – działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań,
  • roboty budowlane – roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub otoczeniu zabytku.

Z powołanych wyżej przepisy wynika, iz świadczenie usług polegających na ochronie zabytków sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.52.12 podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako niewymienione w wyłączeniach od zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, przewidzianych w punkcie 5 poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. Wyłączeniem, o którym mowa w pkt 5 poz. 11, zostały bowiem objęte usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.5 tj. wstęp oraz wypożyczanie wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wykona renowację elewacji budynku bez naruszenia kompozycji architektonicznej oraz wymianę stolarki zabytkowego budynku Gimnazjum. W ramach zawartej umowy podatnik zobowiązany jest do przeprowadzenia następujących prac:

  • wymiana stolarki okiennej zewnętrznej - demontaż 74 sztuk okien - montaż 74 sztuk okien odtworzeniowych drewnianych zespolonych,
  • demontaż krat, remont krat poprzez oczyszczenie i malowanie,
  • odbicie i uzupełnienie tynków wewnętrznych ościeży po zamontowaniu stolarki, szpachlowanie i malowanie ościeży wewnętrznych, czyszczenie i malowanie parapetów wewnętrznych,
  • demontaż, oczyszczanie, malowanie i montaż rur spustowych,
  • demontaż i montaż obróbek blacharskich z blachy stalowej powlekanej,
  • obłożenie podestów i schodów wejściowych płytkami z kamieni piaskowca,
  • rekonstrukcja 5 sztuk drzwi zewnętrznych drewnianych płycinowych,
  • wykonanie izolacji fundamentów budynku,
  • renowacja elewacji - dekorowana wydatnymi pilastrami z kombinowanymi głowicami groteskowymi oraz plastycznym gzymsem nadokiennym na II piętrze wspartymi na ozdobnych filigranowych wspornikach.

Całość robót przy renowacji elewacji ma polegać na odnowieniu i uzupełnieniu brakujących elementów poszczególnych detali architektonicznych bez naruszenia kompozycji architektonicznej i odtworzeniu dawnego stanu, zgodnie z opracowanym Programem Prac Konserwatorskich, przez pracowników posiadających uprawnienia do prowadzenia prac przy zabytkach nieruchomych. Ponadto wykonawca zobligowany jest do bezwzględnego zbadania stanu zachowania elementów architektonicznych jak również do sporządzenia dokumentacji opisowej i fotograficznej obejmującej przebieg oraz rezultat renowacji elewacji budynku i do przekazania całej dokumentacji do Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków. Wszelkie prace prowadzone na obiekcie mają za zadanie konserwacje i ochronę cennego obiektu zabytkowego.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż usługi opisane w przedmiotowym wniosku mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00. Jednakże Wnioskodawca dodał, że oprócz robót mieszczących się w grupowaniu „usługi ochrony zabytków” będą wykonywane również i prace remontowo - budowlane wykazane w grupowaniu PKWiU 45 „Roboty budowlane”, które wiążą się w sposób trwały z bryłą budynku i służą zaspokojeniu jego potrzeb. Budynki szkół są sklasyfikowane według PKOB 126 „Budynki o charakterze edukacyjnym”.

Wnioskodawca po zakończeniu prac, opisanych we wniosku, przygotuje rozliczenie w którym wykaże wartość netto i brutto prac mieszczących się w grupowaniu „usługi ochrony zabytków”, oraz wartość prac remontowo - budowlanych wykazanych w innym grupowaniu PKWiU. Na jego podstawie zostaną skorygowane wystawione już faktury VAT w zakresie zastosowanej stawki VAT.

Biorąc pod uwagę powołany wyżej stan prawny oraz przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż o ile opisane we wniosku prace zostały prawidłowo zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę do usług ochrony zabytków o symbolu PKWiU 92.52.12-00.00, to do tych usług znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z poz. 11 załącznika Nr 4 do tej ustawy, jako czynności niewymienionych w wyłączeniach z prawa do zwolnienia od podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Podkreślić jednakże należy, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku w odniesieniu do opisanych we wniosku prac zaliczonych przez Wnioskodawcę według PKWiU do grupowania 92.52.12-00.00. Nie rozstrzyga natomiast w kwestii opodatkowania wykonywanych przez Wnioskodawcę usług zaliczonych przez niego do grupowania PKWiU 45, gdyż kwestia ta nie była przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, jak również nie przedstawił on w tym zakresie swojego stanowiska. W konsekwencji powyższego, zawarte w opisie stanu faktycznego informacje, iż Wnioskodawca w ww. budynku wykonuje również roboty zaliczone przez niego do grupowania PKWiU 45, potraktowano jako element opisu stanu faktycznego, bez rozstrzygania kwestii ich opodatkowania.

Podkreślić ponadto trzeba, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności wskazanego we wniosku przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania usług budowlanych według PKWiU oraz budynku według PKOB. Stwierdzenia Wnioskodawcy w tym zakresie, zawarte we wniosku, potraktowano jako element przedstawionego stanu faktycznego, bez dokonywania oceny jego poprawności. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności ww. klasyfikacji usług według PKWiU, ani budynków według PKOB, bowiem zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług.

Należy też zauważyć, iż niniejsza interpretacja traci swoja moc w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów stanu faktycznego (w szczególności, gdy usługi, o których mowa we wniosku byłyby sklasyfikowane w innym, niż wskazane przez Wnioskodawcę, grupowaniu PKWiU) lub prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj