Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-726/10-2/IŚ
z 26 stycznia 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-726/10-2/IŚ
Data
2011.01.26
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koncesje
koszt
przychód
rata
usługi telekomunikacyjne
Istota interpretacji
CIT - w zakresie:1. kwalifikacji wydatków z tytułu płatności poszczególnych rat koncesji na świadczenie usług telekomunikacyjnych w standardzie UMTS do kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami;2. możliwości rozpoznawania ww. wydatków jako kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia, tj. w dacie zapłaty każdej kolejnej raty zgodnie z harmonogramem spłat;3. uznawania ww. wydatków za koszty uzyskania przychodów w wartości wpłaconych rat i przyjęcia przelewu bankowego za dowód ich poniesienia;4. możliwości uwzględnienia w rachunku podatkowym różnic kursowych w wartości wynikającej z przepisów o rachunkowości, bez konieczności dodatkowych korekt w sytuacji, gdy stosowana jest metoda ustalania tych różnic wg przepisów o rachunkowości.
Wniosek ORD-IN 568 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20.10.2010 r. (data wpływu 26.10.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji wydatków z tytułu płatności poszczególnych rat koncesji na świadczenie usług telekomunikacyjnych w standardzie UMTS do kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 26.10.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Spółka - Wnioskodawca (dalej: „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług telekomunikacyjnych w zakresie telefonii komórkowej i stacjonarnej występując w obrocie gospodarczym pod marką handlową P. Usługi te są świadczone w standardach GSM 900 i 1800, oraz w standardzie UMTS. Koncesja na świadczenie usług w standardzie UMTS została przyznana Spółce w 2000 roku, z prawem do świadczenia usług do dnia 1 stycznia 2023 roku. Z prawnego punktu widzenia koncesja została przyznana w formie decyzji administracyjnej wydanej przez uprawniony centralny organ administracji państwowej, w tym przypadku Ministra Łączności. Koncesja określa m.in. zasady korzystania, cenę, oraz harmonogram płatności. Za udzielenie koncesji Spółka została zobowiązana do uiszczenia opłaty, której wysokość została wyrażona w Euro. Opłata została rozłożona w czasie. Pewną część zobowiązania Spółka wpłaciła w latach 2000 i 2001, kolejne raty płacone są regularnie w datach wskazanych w harmonogramie (zawartym w treści decyzji), w latach 2005 - 2022. Opłaty (zgodnie z treścią decyzji) powinny być wnoszone w złotych polskich, w wysokości stanowiącej równowartość kwoty opłaty określonej w Euro, przeliczonej przy zastosowaniu średniego kursu Euro/PLN ogłaszanego przez NBP i obowiązującego w dniu wnoszenia opłaty, na konto Urzędu Komunikacji Elektronicznej. W ewidencji rachunkowej Spółki, nabyta koncesja na świadczenie usług UMTS została ujęta jako wartość niematerialna i prawna (w bilansie w aktywach), oraz jako zobowiązanie (w bilansie w pasywach). Wartość początkowa koncesji UMTS została ustalona, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości i wydanymi do niej przepisami wykonawczymi, jako wartość godziwa koncesji w dniu jej nabycia. Koncesja jako wartość niematerialna i prawna jest amortyzowana, a odpisy z tego tytułu comiesięcznie obciążają rachunek zysków i strat. Wartość zobowiązania z tytułu nabycia koncesji UMTS na dzień wprowadzenia do ksiąg została obliczona przy zastosowaniu tzw. metody zamortyzowanego kosztu, zwanej też metodą skorygowanej ceny nabycia. Zobowiązanie z tytułu nabycia koncesji UMTS (wyrażone w Euro) jest wyceniane na każdy dzień bilansowy (w przypadku Spółki, tj. na ostatni dzień każdego miesiąca oraz ostatni dzień roku kalendarzowego) i przeliczane według obowiązującego na ten dzień średniego kursu ustalonego dla danej waluty przez Narodowy Bank Polski. Wycena zobowiązania polega na rozwinięciu dyskonta i wyliczeniu różnic kursowych. Dyskonto oraz naliczone dodatnie lub ujemne różnice kursowe odnoszone są w ciężar rachunku zysków i strat. W kalkulacji podatku dochodowego od osób prawnych Spółka rozpoznaje jako koszt uzyskania przychodu kwotę kolejnych wpłacanych przez nią rat na konto Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Płatności dokonywane są w PLN. Jak wskazano powyżej, decyzja przyznająca koncesję określiła wartość zobowiązania Spółki w Euro, a przed dokonaniem płatności wartość raty przeliczana jest na złote polskie według średniego kursu Euro i PLN ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w dacie zapłaty. Tego typu kwalifikacja, którą można określić mianem metody „kasowej”, została potwierdzona przez Ministra Finansów w interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 20 czerwca 2001 roku, sygnatura PB3/GM-8214-99/01. Wartość dyskonta oraz odpisy amortyzacyjne prezentowane w rachunku zysków i strat dla celów księgowych nie stanowią kosztu uzyskania przychodu dla celów ustawy o CIT. Dodatkowo należy wskazać, że od 1 stycznia 2007 Spółka, na podstawie art. 9b ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT ustala różnice kursowe dla celów podatku dochodowego na podstawie przepisów o rachunkowości. Tak więc przychody i koszty wynikające z wyceny zobowiązania wyrażonego w Euro (dodatnie lub ujemne różnice kursowe) uznawane są odpowiednio jako koszty i przychody podlegające opodatkowaniu już w momencie ich naliczenia, tj. na koniec każdego miesiąca oraz na koniec roku (zgodnie z wyceną zobowiązania dokonywaną w księgach Spółki). Uwzględniając powyższe Spółka dwukrotnie wykaże różnice kursowe:
Wpłata raty, jak już wskazano, dokonywana jest w PLN, po uprzednim przeliczeniu z Euro po bieżącym kursie Euro/PLN. Tym samy kwota wpłacana na konto Urzędu Komunikacji Elektronicznej zawiera w swojej wartości różnice kursowe między kursem Euro/PLN z dnia zapłaty a kursem z dnia udzielenia koncesji. Spółka pragnie poinformować, że przedmiotowe zagadnienie było rozpatrywane w trybie interpretacji indywidualnej wydanej na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym w dniu wydania, tj. 15.06.2007 r. Naczelnik II Mazowieckiego Urzędu Skarbowego wydał dwa postanowienia w sprawie (sygn. 1472/ROP1/423-169/07/RM oraz 1472/ROP1/423-216/07/RM), drugie z nich zostało zmienione decyzją Dyrektora Izby Skarbowej (sygn. 1401/BP-II/4210-53,54/07/WD). Dodatkowo decyzja Dyrektora Izby Skarbowej została uzupełniona na wniosek Spółki, postanowieniem wydanym na podstawie art. 215 § 2 Ordynacji podatkowej z dnia 29 listopada 2007 roku. W wyżej wskazanych decyzjach Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził, iż Spółka powinna rozpoznawać koszt podatkowy w dacie poniesienia wydatku na spłatę danej raty zgodnie z harmonogramem, a dokumentem potwierdzającym fakt poniesienia wydatku może być przelew bankowy, oraz Organ stwierdził, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami art. 9b ustawy o CIT „różnice kursowe muszą wynikać z ksiąg rachunkowych. Proponowane przez Spółkę podatkowe” obliczanie wartości zobowiązania dla „rachunkowego” wyliczania różnic kursowych jest z tymi przepisami sprzeczne”. W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1, w zakresie pytań nr 2, nr 3 i nr 4 odpowiedzi udzielono odrębna interpretacją. Zdaniem Spółki: Ad. 1) Zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.; dalej: ustawa o CIT), „koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Przepisy ustawy o CIT nie zawierają legalnej definicji kosztów bezpośrednio związanych z przychodami, a przez to brak jest także definicji kosztów „innych niż bezpośrednio związanych z przychodami”. W takiej sytuacji konieczne jest posługiwanie się intuicyjnym znaczeniem tych określeń. Zacytowany przepis ma, zdaniem Spółki, zastosowanie do opłat ponoszonych z tytułu pozyskania koncesji na świadczenie usług UMTS. W jej ocenie, opłaty za koncesję mają charakter kosztów pośrednich. Wynika to z następujących okoliczności:
Sumując powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że brak jest okoliczności, które pozwalają wykazać bezpośredni związek opłat ponoszonych z tytułu koncesji UMTS, a przychodami z usług telekomunikacyjnych. W takiej sytuacji koszty te są związane z przychodami w inny sposób niż bezpośredni, a więc zostały spełnione przesłanki wskazane w art. 15 ust. 4d ustawy o ClT. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, tj. stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 1 uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Spółki. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.