Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-914/10-5/JS
z 11 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-914/10-5/JS
Data
2011.02.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
działalność wykonywana osobiście
działalność wykonywana osobiście
sport
sport
studenci
studenci
stypendia
stypendia
uczniowie
uczniowie


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca prawidłowo oblicza podatek dochodowy od osób fizycznych od płaconych stypendiów sportowych?



Wniosek ORD-IN 329 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 17.11.2010 r. (data wpływu 22.11.2010 r.) oraz w piśmie z dnia 01.02.2011 r. (data nadania 02.02.2011 r., data wpływu 03.02.2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPB4/415-914/10-2/JS, Nr IPPB4/415-980/10-2/JS z dnia 25.01.2011 r. (data nadania 25.01.2011 r., data odbioru 28.01.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów z tytułu stypendiów sportowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.11.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów z tytułu stypendiów sportowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wypłaca stypendia sportowe zgodnie z § 5 Rozporządzenia Ministra Sportu z dnia 20.09.2006 r. w sprawie stypendiów sportowych dla członków kadry narodowej (Dz. U. Nr 1690, poz. 1213), art. 104 § 1 ustawy z dnia 14.06.1960 r. Kodeksu postępowania administracyjnego (t. j. z 2000 r. Dz. U. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) i art. 34 ust. 3 ustaw z dnia 29.07.2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. Nr 155 poz. 1198 z późn. zm.).

Wnioskodawca wypłaca stypendia według poniższych zasad:

  1. dla osób pracujących, uczniów i studentów (do 26 roku życia) – od kwoty brutto nalicza 18% podatku po potrąceniu kosztów uzyskania przychodów,
  2. dla osób niepracujących i niestudiujących – zgodnie z przepisami o systemie ubezpieczeń społecznych nalicza składki społeczne i zdrowotne w sposób stosowany, jak przy umowie zlecenie.

Od potrąconej zaliczki na podatek dochodowy po wcześniejszym zmniejszeniu o koszty uzyskania przychodów Wnioskodawca odejmuje składkę zdrowotną (7,75%), pozostałą część przekazuje do US.

Zgodnie z art. 35 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaliczkę zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, pobranej w tym miesiącu przez płatnika ze środków podatnika. Wnioskodawca informuje, że wszystkie stypendia przekraczają kwotę 380 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca prawidłowo oblicza podatek dochodowy od osób fizycznych od płaconych stypendiów sportowych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W przypadku przyznania stypendium w kwocie miesięcznej przekraczającej 380 zł., Wnioskodawca jako płatnik, powinien od kwoty nadwyżki ponad kwotę zwolnioną od podatku pobrać zaliczkę na podatek dochodowy, na zasadach określonych w art. 35 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym Wnioskodawca oblicza podatek nieprawidłowo.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego osoby, którym przyznane zostały stypendia sportowe, to osoby pracujące, uczniowie, studenci (do 26 roku życia) oraz osoby niepracujące i niestudiujące.

Zasady prowadzenia działalności w zakresie sportu kwalifikowanego oraz zasady uczestnictwa we współzawodnictwie sportowym, określa ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. Nr 155, poz. 1298, ze zm.). Zgodnie z definicją sportu kwalifikowanego zawartą w art. 3 pkt 3 tej ustawy, przez pojęcie to należy rozumieć formę aktywności człowieka związaną z uczestnictwem we współzawodnictwie sportowym, organizowanym lub prowadzonym w określonej dyscyplinie sportu przez polski związek sportowy lub podmioty działające z jego upoważnienia. Z kolei, zawodnikiem jest osoba uprawiająca określoną dyscyplinę sportu i posiadająca licencję zawodnika uprawniającą do uczestnictwa we współzawodnictwie sportowym. Poprzez zawarcie umowy z klubem sportowym zawodnik uzyskuje status zawodnika zrzeszonego w klubie sportowym (art. 4 ust. 2 pkt 2 tej ustawy).

W odniesieniu do stypendiów sportowych wypłacanych dla osób, które nie posiadają statusu ucznia lub studenta stwierdzić należy, iż w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawodawca dokonał rozróżnienia źródła przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

W myśl art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku stypendia sportowe wypłacane są m. in. zgodnie z § 5 Rozporządzenia Ministra Sportu z dnia 20.09.2006 r. w sprawie stypendiów sportowych dla członków kadry narodowej oraz na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym.

Uwzględniając powyższe, stypendia sportowe przyznawane osobom nie posiadającym statusu ucznia lub studenta stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy koszty uzyskania przychodów z tytułów określonych m.in. w art. 13 pkt 2 określa się w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Stosownie do art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11).

Dodatkowo należy zauważyć, że w wypadku, kiedy zawodnik jest związany z płatnikiem umową o pracę, osiąga przychód ze stosunku pracy, w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do stypendiów sportowych wypłacanych dla osób, które posiadają status ucznia lub studenta wyjaśnia się co następuje.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2010 r. wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zwolnienie, o którym mowa powyżej stosuje się jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru (PIT-2C), że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 29-30b i art. 30e. Podatnik jest zobowiązany zawiadomić płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia przed wypłatą stypendium za miesiąc, w którym zaszła zmiana (art. 21 ust. 10 ww. ustawy).

Z powyższego wynika, że zwolnienie z opodatkowania stypendiów (w tym stypendiów sportowych) zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy może być zastosowane w sytuacji, gdy zostaną spełnione wszystkie warunki wynikające z powołanych wyżej przepisów, tj. jeżeli:

  • świadczenia te otrzymają osoby posiadające status ucznia lub studenta,
  • wysokość i zasady udzielania tych świadczeń będą określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, bądź
  • będą przyznane przez organizacje, o których mowa we wskazanych przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości we wskazanych formach,
  • podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie PIT-2C, z którego będzie wynikało, że spełnia przesłanki określone w art. 21 ust. 10 ustawy.

O ile stypendia spełniają przesłanki do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to płatnik na podstawie art. 35 ust. 10 ww. ustawy ma obowiązek w terminie do końca lutego roku następnego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium według ustalonego wzoru (PIT – 8S) i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Natomiast w przypadku stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy w kwocie przekraczającej 380 zł miesięcznie mają zastosowanie odpowiednie ustępy art. 35 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ww. ustawy do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane: jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów.

Zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 1-1c, z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty.

Z ust. 9 powyższego artykułu wynika, iż zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w ust. 3-8, zmniejsza się, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej w tym miesiącu przez płatnika ze środków podatnika.

W myśl art. 27b ust. 1 pkt 2 podatek dochodowy obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki zapłaconej w roku podatkowym ze środków podatnika na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne podatnika lub osób z nim współpracujących, zgodnie z przepisami dotyczącymi obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego obowiązującymi w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, lub w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 4.

Treść art. 27b ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wskazuje, iż podatek dochodowy nie podlega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, której podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku m.in. na podstawie art. 21. Tak więc kwota zaliczki powinna zostać obniżona tylko i wyłącznie o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne naliczaną od kwoty stypendium podlegającej opodatkowaniu, czyli powyżej 380 zł. Składka naliczona od zwolnionej kwoty stypendium nie podlega odliczeniu od zaliczki na podatek dochodowy.

Omawiane zwolnienie przedmiotowe wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 40b obowiązuje również wówczas, gdy stypendium za kilka miesięcy jest wypłacane jednorazowo. Bez znaczenia dla celów podatkowych jest fakt skumulowania wypłaty stypendium, bowiem podstawę opodatkowania stanowi miesięczna kwota przyznanego stypendium. Zatem w przypadku, gdy łączna kwota wypłat w określonym miesiącu jest wyższa niż 380 zł, ale przyznane miesięcznie stypendium nie przekracza tej kwoty, płatnik nie jest zobowiązany do poboru zaliczki na podatek z tego tytułu.

Zgodnie z art. 35 ust. 10 ustawy, płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium według ustalonego wzoru PIT-8S i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, z zastrzeżeniem art. 37. Osoby, które otrzymają od płatnika informację PIT-8S będą obowiązane uwzględnić w zeznaniu rocznym dane zawarte w wystawionych przez płatnika informacjach PIT-8S. Nie sporządza się informacji PIT-8S jeżeli osoba otrzymująca stypendium złoży płatnikowi do 10 stycznia roku następnego po roku podatkowym oświadczenie sporządzone według ustalonego wzoru, że nie osiągała innych dochodów poza dochodami uzyskanymi od płatnika, z wyjątkiem dochodów określonych w art. 30-30c oraz art. 30e wówczas zgodnie z art. 37 ustawy, płatnik będzie zobowiązany do sporządzenia rocznego obliczenia podatku PIT-40.

Wystawiając PIT-8S płatnik winien w kolumnie „zaliczka pobrana przez płatnika” wpisać rzeczywiście pobraną zaliczkę, czyli po pomniejszeniu o podlegającą obliczeniu część składki zdrowotnej odprowadzonej od tego stypendium.

Reasumując:

  • W przypadku stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wypłacanych dla osób posiadających status ucznia bądź studenta w kwocie przekraczającej 380 zł miesięcznie, zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych winna zostać ustalona zgodnie z art. 35 ww. ustawy,
  • W przypadku wypłaty stypendiów dla osób nie posiadających statusu ucznia lub studenta (osoby pracujące, niepracujące) zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych winna być ustalona zgodnie z art. 41 ust. 1.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj