Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1224/12/ICz
z 1 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2012r. (data wpływu 4 grudnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczenia usług związanych odbiorem nieczystości płynnych z odbiorników bezodpływowych (szamb) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczenia usług związanych odbiorem nieczystości płynnych z odbiorników bezodpływowych (szamb).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Firma świadczy między innymi usługi z zakresu gospodarki wodno - ściekowej. Usługi te obejmują odbiór nieczystości płynnych z odbiorników bezodpływowych (szamb). Usługa wykonywana jest własnym samochodem asenizacyjnym, po czym nieczystości wywożone są do oczyszczalni ścieków. Wnioskodawca klasyfikuje tą usługę wg PKWiU 37.00.12.0. (Usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych).

Opis całkowitej usługi:

  1. dojazd samochodem do klienta w pobliże zbiornika (szambo),
  2. otwarcie włazu i przygotowanie odpowiedniego węża asenizacyjnego,
  3. podłączenie węża do zaworu na samochodzie oraz jego zanurzenie w zbiorniku,
  4. uruchomienie kompresora i wypompowanie nieczystości,
  5. odłączenie węża i zamknięcie włazu,
  6. podpisanie odpowiedniej dokumentacji odbioru nieczystości i odjazd do zlewni nieczystości
  7. zrzut nieczystości na oczyszczalni.

Po wykonaniu powyższych czynności kierowca samochodu odjeżdża do następnego klienta lub miejsca postoju.

Po przeanalizowaniu poz. 142 obowiązującego od 1 stycznia 2011r. załącznika nr 3 do Ustawy VAT, w związku z obowiązującą dla celów VAT klasyfikacją PKWiU 2008, wątpliwości budzi ustalenie stawki obowiązującej dla wskazanych powyżej usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy we wskazanym stanie faktycznym firma uprawniona jest do stosowania obniżonej stawki VAT 8% dla świadczonych usług opróżniania i odprowadzania nieczystości płynnych ze zbiorników bezodpływowych (szamb) PKWiU 37.00.12.0 7?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem podatnika, dla usług wskazanych w stanie faktycznym tj. usług opróżniania i odprowadzania nieczystości płynnych z szamb podatnik uprawniony jest do stosowania stawki obniżonej w wysokości VAT 8%.

Zgodnie z art. 146a Ustawy VAT, w okresie od l stycznia 2011r. stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 1 wynosi 23%, a stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 2 oraz w tytule załącznika nr 3 do Ustawy VAT wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do Ustawy VAT, stanowiącego „Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku 7%”, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011r. w poz. 142 wymienione są "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków" (ex 37 PKWiU 2008).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Art. 8 ust. 1 ww. ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zastosowanie obniżonych stawek podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%” (w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. – 8%), pod pozycją 142 znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 37 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”. Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Zatem zapis ex 37 oznacza, że z grupy PKWiU 37 pod nazwą „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków kanalizacyjnych, osady ze ścieków kanalizacyjnych” opodatkowaniu wg stawki 8% podlegają wyłącznie usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy między innymi usługi z zakresu gospodarki wodno - ściekowej. Usługi te obejmują odbiór nieczystości płynnych z odbiorników bezodpływowych (szamb). Usługa wykonywana jest własnym samochodem asenizacyjnym, po czym nieczystości wywożone są do oczyszczalni ścieków. Wnioskodawca klasyfikuje tą usługę wg PKWiU 37.00.12.0. (Usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych).

Opis całkowitej usługi:

  1. dojazd samochodem do klienta w pobliże zbiornika (szambo),
  2. otwarcie włazu i przygotowanie odpowiedniego węża asenizacyjnego,
  3. podłączenie węża do zaworu na samochodzie oraz jego zanurzenie w zbiorniku,
  4. uruchomienie kompresora i wypompowanie nieczystości,
  5. odłączenie węża i zamknięcie włazu,
  6. podpisanie odpowiedniej dokumentacji odbioru nieczystości i odjazd do zlewni nieczystości
  7. zrzut nieczystości na oczyszczalni.


Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż usługi, o których mowa we wniosku, polegających na odbiorze nieczystości płynnych z odbiorników bezodpływowych (szamb), sklasyfikowane przez Wnioskodawcę wg PKWiU do grupowania 37.00.12.0, korzystają z opodatkowania stawką obniżoną w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych usług według PKWiU. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności powyższego zaklasyfikowania według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Stąd też tut. organ, nie będąc uprawniony do weryfikacji poprawności przedstawionego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych usług według PKWiU, przyjął przedstawione we wniosku zaklasyfikowanie jako element przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, bez dokonywania weryfikacji jego prawidłowości.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj