Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-13/11/DG
z 20 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-13/11/DG
Data
2011.01.20


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii


Słowa kluczowe
energia elektryczna
energia elektryczna
podatek akcyzowy
podatek akcyzowy
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Której ze spółek będzie przysługiwało prawo do zwolnienia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie przez E. świadectw pochodzenia energii, które będą przeniesione z G. na E. w wyniku planowanego wydzielenia?



Wniosek ORD-IN 6 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2010r. (data wpływu 22 października 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do zwolnienia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie przez E. świadectw pochodzenia energii, które będą przeniesione z G. na E. w wyniku planowanego wydzielenia - jest prawidłowe .

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2010r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do zwolnienia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie przez E. świadectw pochodzenia energii, które będą przeniesione z G. na E. w wyniku planowanego wydzielenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

E.G. sp. z o.o. (dalej: "G." lub "Spółka Dzielona") jest przedsiębiorstwem energetycznym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r., nr 89, poz. 625 ze zm.), prowadzącym działalność w zakresie sprzedaży energii elektrycznej oraz energii elektrycznej wraz z usługą dystrybucji (tzw. usługa kompleksowa) (dalej łącznie: "sprzedaż energii elektrycznej", "dostawa energii elektrycznej") odbiorcom na podstawie koncesji na obrót energią, elektryczną udzielonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki decyzją z dnia … nr … zmienionej decyzją Prezesa URE z dnia ... nr … (dalej: "Koncesja OEE").

Planowany jest podział G. trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (podział przez wydzielenie), zgodnie z którym podział może zostać dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie). Skutkiem wskazanego podziału będzie przeniesienie zorganizowanego zespołu składników majątkowych, materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań, związanego ze sprzedażą energii elektrycznej (dalej: "zorganizowana część przedsiębiorstwa", "ZCP") do E.E. sp. z o.o. (dalej: "E.", "Spółka Przejmująca", "Wnioskodawca"). W następstwie dokonanego podziału G., Spółka Dzielona całkowicie zaprzestanie prowadzenia działalności w zakresie obrotu (sprzedaży) energią elektryczną. Zasadniczym przedmiotem działalności G. po dniu wydzielenia będzie świadczenie usług na rzecz innych spółek należących do grupy kapitałowej T. S.A., w zakresie kompleksowej obsługi klientów (odbiorców energii elektrycznej oraz nabywców usług dystrybucji energii elektrycznej). Zarówno podlegająca wydzieleniu część działalności, jak również działalność pozostająca w Spółce Dzielonej stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa.

Planowany dzień wydzielenia, czyli dzień zarejestrowania podwyższenia kapitału zakładowego E. oraz obniżenia kapitału zakładowego G. to 3 stycznia 2011r. (dzień podziału).

Najbardziej istotny z punktu widzenia prowadzonej działalności w zakresie obrotu energią elektryczną składnik majątku G., który objęty zostanie wydzieleniem do Spółki Przejmującej, stanowić będą prawa i obowiązki wynikające z ok. 2 milionów umów zawartych z odbiorcami energii elektrycznej oraz prawa i obowiązki wynikające z Koncesji OEE wydanej przez Prezesa URE. Na Spółkę Przejmującą przeniesione zostaną wszelkie należności i zobowiązania wynikające z umów zawartych w zakresie działalności związanej z obrotem energią elektryczną, tj: wynikające z umów sprzedaży energii elektrycznej, umów zakupu energii elektrycznej, umów zakupu praw majątkowych, w tym należności sporne, dochodzone na drodze postępowania sądowego lub egzekucyjnego.

W zakresie świadectw pochodzenia energii, które nie zostaną wcześniej sprzedane przez G., w wyniku planowanego wydzielenia nastąpi przeniesienie z G. na E. praw do świadectw pochodzenia energii i w dalszej kolejności ewentualne ich umorzenie przez E..

Spółka Dzielona i Spółka Przejmująca płacą uproszczone zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Której ze spółek będzie przysługiwało prawo do zwolnienia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie przez E. świadectw pochodzenia energii, które będą przeniesione z G. na E. w wyniku planowanego wydzielenia...

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa akcyzowa przewiduje zwolnienie od akcyzy energii wytwarzanej z odnawialnych źródeł zgodnie z art. 30 ust 1 i ust 2 tej ustawy. Przepis ten stanowi, iż zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wytwarzaną z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, w rozumieniu przepisów prawa energetycznego. Zwolnienie stosuje się nie wcześniej niż z chwilą otrzymania dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, poprzez obniżenie akcyzy należnej od energii elektrycznej za najbliższe okresy rozliczeniowe.

Literalna wykładnia przepisów ustanawiających analizowane zwolnienie prowadzi do wniosku, iż jedynym warunkiem do zastosowania zwolnienia od akcyzy jest posiadanie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii. Tym samym jedynie podmiot, który będzie legitymował się wystawionym na jego rzecz dokumentem potwierdzającym umorzenie świadectw pochodzenia energii, będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia w odniesieniu do ilości energii objętej tym potwierdzeniem. Taka konstrukcja ma zapobiegać podwójnemu korzystaniu z tego zwolnienia, a więc zarówno przez podmiot faktycznie zużywający lub sprzedający do nabywców końcowych energię ze źródeł odnawialnych, jak i inny podmiot dokonujący w swoim imieniu umorzenia świadectw pochodzenia energii ze źródeł odnawialnych.

W wynika planowanego wydzielenia nastąpi przeniesienie z G. na E. praw do świadectw pochodzenia energii i w dalszej kolejności ewentualne umorzenie tych świadectw przez E. W ocenie Wnioskodawcy, jeżeli Spółka Przejmująca umorzy otrzymane świadectwa, będzie tym samym uprawniona do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 30 ust 1 ustawy akcyzowej na podstawie otrzymanego dokumentu potwierdzającego takt dokonanego umorzenia przeniesionych z G. na E. praw do świadectw pochodzenia (w miesiąca otrzymania takiego dokumentu). Posiadanie dokumentu (wystawionego odpowiednio na E.) potwierdzającego umorzenie świadectw pochodzenia stanowić będzie wystarczającą przesłankę determinującą możliwość skorzystania ze wspomnianego zwolnienia od akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się ponadto, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Podatku akcyzowego (o nr jak niżej):

  • zadeklarowania i zapłaty podatku akcyzowego z tytułu dostawy energii realizowanej przez Spółką Dzieloną w zależności od tego, czy termin płatności za dostawę energii przypada przed czy też w i po dniu podziału (IBPP3/443-816/10/DG),
  • złożenia deklaracji podatkowej oraz uiszczenia podatku akcyzowego (IBPP3/443-9/11/DG),
  • przekazania Wnioskodawcy ewidencji prowadzonej dla potrzeb podatku akcyzowego(IBPP3/443-10/11/DG),
  • ujęcia w prowadzonej dla potrzeb podatku akcyzowego ewidencji energii elektrycznej energii z faktur wystawianych przez G. a rozliczanych w deklaracji podatkowej przez E.(IBPP3/443-11/11/DG),
  • ewidencjonowania dla celów podatku akcyzowego faktur zakupowych otrzymanych po zamknięciu ewidencji przez Spółkę dzieloną, a dotycząca okresu sprzed dnia podziału (IBPP3/443-12/11/DG),
  • oraz w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych

zawarta została w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj