Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-221/12-2/MC
z 15 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2012 r. (data wpływu 16 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia podatku od dywidendy zapłaconego w USA (pytania nr 1 i 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • odliczenia podatku od dywidendy zapłaconego w USA (pytania nr 1 i 2),
  • odliczenia podatku od dochodów zapłaconego w USA (pytania nr 3, 4 i 5),
  • przeliczania na złote kwot podatków zapłaconych w USA (pytanie nr 6),
  • limitu dokonywanych odliczeń (pytanie nr 7),
  • opodatkowania otrzymanego częściowego zwrotu udziału (pytanie nr 8).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest spółką założoną zgodnie z polskim prawem oraz będącą polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca w 2008 r. założył spółkę LLC, zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych Ameryki. Spółka od momentu założenia jest jedynym wspólnikiem LLC, posiadając tym samym 100% głosów.

Funkcjonująca w amerykańskim systemie prawnym spółka w formie limited liability company, jaką jest LLC, uznawana jest za spółkę pośrednią pomiędzy spółką osobową a spółką kapitałową. O cechach typowych dla spółki kapitałowej świadczy to, że spółka ta posiada osobowość prawną. W odróżnieniu od polskich spółek kapitałowych, spółka ta nie posiada wielu udziałów o określonym nominale, lecz wkład wspólników stanowi określony kwotowo udział, który można zwiększać lub zmniejszać na podobnych zasadach, jak to jest z tzw. udziałem kapitałowym w spółkach osobowych. Spółka ta może wybrać czy będzie podmiotem przejrzystym podatkowo (a więc tak jak polskie spółki osobowe) lub też będzie podatnikiem (tak jak spółki kapitałowe). LLC wybrała, że będzie podatnikiem podatku od osiągniętego dochodu i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w USA.

LLC, podobnie jak Spółka, prowadzi działalność w branży restauracyjnej. Od osiągniętego w poprzednich latach dochodu LLC płaciła podatki od dochodu w USA:

  • podatek federalny - o stawce 35%,
  • podatek stanowy - o stawce 6%.

Zgodnie z amerykańskim prawem podatkowym, LLC dokonuje w ciągu roku płatności zaliczek na poczet podatków dochodowych w USA. Do 15 marca roku następnego jest zobowiązana do dokonania rozliczenia rocznego, co też LLC robiła w latach poprzednich.

Obecnie, w związku z ograniczeniem działalności przez LLC, planowana jest wypłata środków pieniężnych na rzecz Spółki z LLC. Formalnie (mimo analogicznego z umorzeniem ekonomicznego charakteru tej czynności), wypłata ta nie będzie miała charakteru umorzenia udziałów (zbycia udziałów w celu umorzenia), gdyż LLC nie posiada kapitału podzielonego na udziały, które mogłyby być w następstwie tej czynności umorzone (unicestwione). Wypłata środków nie będzie wiązała się również z likwidacją LLC.

Z perspektywy amerykańskiego prawa, każda wypłata o charakterze właścicielskim jest w pierwszej kolejności kwalifikowana jako wypłata dywidendy. W oparciu o dokonaną kalkulację zysków (tzw. earnings and profits, dalej jako E&P), LLC dokona kwalifikacji wypłaty odpowiednio jako wypłaty dywidendy albo wycofania wkładu. Dopóki suma wypłat nie zrówna się z zakumulowaną sumą wynikającą z E&P, każda wypłata traktowana jest jako dywidenda, w przypadku gdy suma ta jest przekroczona, kwota przekroczenia traktowana jest jako zwrot wkładów wniesionych do spółki.

W przypadku, gdy wypłacana kwota traktowana jest jako dywidenda LLC pobiera podatek u źródła, który wynosi 5% kwoty wypłacanej dywidendy, zgodnie z art. 11 umowy z dnia 8 października 1976 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu.

W pozostałej części wypłata traktowana jest jako zwrot wkładu (udziału) i nie podlega opodatkowaniu podatkiem u źródła.

Spółka nie wyklucza, iż w wyniku zwrotu wkładu (udziału) otrzyma majątek o większej wartości niż wartość wniesionego wkładu (wydatków poniesionych na nabycie udziału).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy dochód osiągnięty z tytułu wypłaconej z LLC dywidendy, klasyfikowany jako dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, łączony jest z dochodem z innych źródeł dla celów kalkulacji łącznych dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce?
  2. Czy Spółka ma prawo odliczyć od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów Spółki, kwotę równą podatkowi u źródła od dywidend, pobranemu i zapłaconemu w USA przez LLC?
  3. Czy w przedstawionym stanie faktycznym, Spółka ma prawo zastosować na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tzw. metodę zaliczenia pośredniego w stosunku do kwoty podatku od dochodów, z których zysk został wypłacony, zapłaconego przez spółkę zależną w państwie jej siedziby, tzn. dokonać odliczenia podatku zapłaconego przez LLC w USA od zysków osiągniętych w USA, z których dokonano wypłaty dywidendy od kwoty podatku należnego w Polsce obliczonego od łącznej sumy dochodów?
  4. Czy Spółka ma prawo zastosować opisaną w pytaniu nr 3 metodę zaliczenia pośredniego zarówno w stosunku do kwoty zapłaconego podatku federalnego, jak i stanowego zapłaconego przez LLC?
  5. W jaki sposób, dla celów określenia kwoty podatku podlegającego odliczeniu na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy przyporządkować płacony w różnych latach podatek od dochodów, z których zysk został wypłacony?
  6. Według jakiego kursu powinna być przeliczona kwota podatku od dochodów, uiszczona przez LLC na potrzeby jego odliczenia przez Spółkę?
  7. W jaki sposób dokonać kalkulacji limitu kwoty podatku zapłaconego w obcym państwie, którą Spółka ma prawo odliczyć od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów na podstawie art. 20 ust. 1 oraz 20 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (łączna kwota odliczenia)?
  8. W jaki sposób wypłata środków pieniężnych na rzecz Spółki wynikająca z częściowego wycofania wkładu w spółce LLC będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytania nr 1 i 2.

Wniosek Spółki w zakresie pozostałych pytań został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami wydanymi w dniu 15 października 2012 r. nr ILPB4/423-221/12-3/MC, ILPB4/423-221/12-4/MC, ILPB4/423-221/12-5/MC, ILPB4/423-221/12-6/MC.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Dochód z tytułu dywidendy wypłaconej z LLC jako dochód z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych łączy się z innymi dochodami, jak i stratami osiąganymi przez Spółkę z innych źródeł.

Uzasadnienie.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.


Zgodnie z art. 7 ust. 2 tej ustawy, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Dodatkowo, art. 7 ust. 3 ww. ustawy wskazuje źródła przychodów, których nie uwzględnia się w określaniu podstawy opodatkowania.

Powyższe przepisy oznaczają, iż przedmiotem opodatkowania jest łączna suma dochodów z różnych źródeł, z wyjątkiem tych wymienionych w art. 7 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji, zgodnie z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7, po dokonaniu dodatkowych odliczeń i wyłączeń.

W przypadku polskich rezydentów podatkowych wyłączenie dotyczy w szczególności sytuacji wymienionych w art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że z podstawy opodatkowania na podstawie art. 18 tej ustawy wyłączone są dochody z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium RP. Wyłączenie to nie dotyczy natomiast żadnych przychodów osiągniętych za granicą, w tym dochodów z tytułu dywidend i innych dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych z siedzibą za granicą.

Potwierdza to również art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, osiągają również dochody (przychody) poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dochody te podlegają w obcym państwie opodatkowaniu, a nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 3 (tzn. zwolnienie na podstawie umowy międzynarodowej), w rozliczeniu za rok podatkowy dochody (przychody) te łączy się z dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Biorąc pod uwagę fakt, że dochód z tytułu dywidendy wypłaconej przez LLC łączy się z innymi dochodami osiąganymi przez Spółkę, ma Ona prawo do odliczenia kwoty podatku od dywidend pobranego i zapłaconego u źródła przez LLC od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów Spółki.

Uzasadnienie.

Zgodnie z przepisem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1 osiągają również dochody (przychody) poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dochody te podlegają w obcym państwie opodatkowaniu, a nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 3, w rozliczeniu za rok podatkowy dochody (przychody) te łączy się z dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym wypadku, od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu w obcym państwie. Kwota odliczenia nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie.

Dodatkowo, art. 11 ust. 2 DTT US-PL stanowi, że: „Dywidendy te mogą być opodatkowane w tym państwie i według prawa tego Umawiającego się Państwa, na terytorium którego spółka ma swoją siedzibę; podatek ten nie może jednak przekroczyć: i) 5% kwoty dywidendy brutto, jeżeli odbiorca jest osobą prawną rozporządzającą bezpośrednio co najmniej 10% akcji z prawem głosu osoby prawnej, wypłacającej dywidendy, ii) 15% kwoty dywidendy brutto we wszystkich innych przypadkach. Niniejszy ustęp nie dotyczy opodatkowania osoby prawnej w odniesieniu do zysku, z którego są płacone dywidendy”.

Przepis art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadza możliwość skorzystania z tzw. zaliczenia zwykłego. Spółka ma obowiązek dochód uzyskany z tytułu otrzymanych od zagranicznych spółek dywidend doliczyć do swoich przychodów, z których dochód opodatkowany jest według zasad ogólnych - to znaczy stawką 19%. Jednocześnie, Spółka może odliczyć kwotę podatku u źródła zapłaconego w państwie siedziby spółki zagranicznej wypłacającej dywidendę. W rezultacie, Spółka będzie miała możliwość odliczenia 5% podatku u źródła pobranego przez LLC od kwoty brutto wypłaconej dywidendy od podatku obliczonego od łącznej sumy Jej dochodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj