Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1743/10-4/TW
z 7 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1743/10-4/TW
Data
2011.01.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja
działalność zwolniona od opodatkowania
działalność zwolniona od opodatkowania
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
opodatkowanie
opodatkowanie
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Czy zasadnie uznaje Wnioskodawca, że w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu nie ma możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach nabycia usług i towarów?



Wniosek ORD-IN 488 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 20 października 2010 r., do Biura KIP w Lesznie 25 października 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 stycznia 2011 r. (data wpływu 5 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach nabycia towarów i usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach nabycia towarów i usług.

Pismem z dnia 3 stycznia 2011 r. (data wpływu 5 stycznia 2011 r.) uzupełniono ww. wniosek w zakresie własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej również Stowarzyszenie) jest społeczną organizacją pozarządową skupiającą 84 członków będących osobami fizycznymi. Realizuje wymiany ze stowarzyszeniami zagranicznymi i krajowymi, z którymi ma podpisaną umowę o współpracy. Prowadzi także imprezy kulturalno-regionalne w tym: Festiwal Kolęd, Święto Pyry, Rumel na fogelce oraz wyjazdy studyjne pod hasłem „Poznajemy miasta europejskie”. Prowadzi też szkolenia z różnych dziedzin dla społeczeństwa na terenie gminy. Wszystkie działania odbywają się na zasadzie wolontariatu, dlatego istnieje potrzeba wielu osób przeszkolonych w różnych dziedzinach, aby wszystkie działania były merytorycznie i bezpiecznie prowadzone.

Aby wyjść temu na przeciw, Stowarzyszenie przeszkoliło grupę 40 osób z zakresu organizacji imprez kulturalno-turystycznych z warsztatami i udziałem w festynie-imprezie. Tematy szkolenia to:

  • ustawa o turystyce, instytucje i organizacje turystyczne,
  • zasady przygotowania programów imprez turystycznych,
  • definicja imprezy, cykl organizacyjny,
  • przygotowanie wstępnego kosztorysu,
  • dobór transportu,
  • przepisy i zasady bezpieczeństwa,
  • rekrutacja,
  • tworzenie budżetu finansowego,
  • rozliczenia,
  • możliwości pozyskiwania środków na imprezy rekreacyjno-turystyczne z programu LEADER.

Szkolenie przeprowadzono na terenie Gimnazjum w L. oraz warsztaty wyjazdowe na festyn turystyczny do I., gdzie uczestnicy obserwowali jak się organizuje festyn na bazie istniejącego produktu turystycznego.

Podczas całego projektu partnerami byli: Gimnazjum w L. i firma T., która przygotowała opracowanie znaczków okolicznościowych. Uczestnicy szkolenia otrzymali znaczki pamiątkowe oraz materiały z wydrukiem „krok po kroku” z tematyki szkoleń. Puzzle z tematyką szkoleniową służyły do ćwiczeń.

Organizacja i przebieg szkolenia pozwoliły na spełnienie założonych celów w LSR, tj. rozwój usług turystycznych oraz wzrost kwalifikacji przedstawicieli animatorów organizacji pozarządowych w zakresie prowadzonej działalności, oraz statutowych celów Stowarzyszenia.

Do realizacji opisanych zadań dokonano następujących zakupów:

  • wynajem sal szkoleniowych,
  • wyżywienie i noclegi uczestników szkolenia,
  • transport uczestników na warsztaty w l.,
  • materiały do ćwiczeń - puzzle,
  • znaczki pamiątkowe,
  • opracowanie i druk materiałów,
  • długopisy z nadrukiem.

Wydatki te są finansowane uzyskaną z Urzędu Marszałkowskiego dotacją w ramach programów wspólnotowych Unii Europejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zasadnie uznaje Wnioskodawca, że w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu nie ma możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach nabycia usług i towarów...

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on organizacją nieprowadzącą działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i jako podmiot nieuprawniony do odliczenia podatku naliczonego, na podstawie powołanego powyżej art. 86 ustawy o VAT, ma prawo uznać podatek zawarty w dokonanych zakupach jako koszt kwalifikowany podlegający w całości finansowaniu zgodnie z wnioskiem o dotację.

Ponadto Zainteresowany wskazał, iż nie ma prawa odzyskać podatku naliczonego VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie przeszkoliło grupę 40 osób z zakresu organizacji imprez kulturalno-turystycznych z warsztatami i udziałem w festynie-imprezie.

Do realizacji opisanych zadań dokonano następujących zakupów:

  • wynajem sal szkoleniowych,
  • wyżywienie i noclegi uczestników szkolenia,
  • transport uczestników na warsztaty w l.,
  • materiały do ćwiczeń - puzzle,
  • znaczki pamiątkowe,
  • opracowanie i druk materiałów,
  • długopisy z nadrukiem.

Wydatki te są finansowane uzyskaną z Urzędu Marszałkowskiego dotacją w ramach programów wspólnotowych Unii Europejskiej.

Uczestnicy szkolenia otrzymali znaczki pamiątkowe oraz materiały z wydrukiem „krok po kroku” z tematyki szkoleń. Puzzle z tematyką szkoleniową służyły do ćwiczeń.

Organizacja i przebieg szkolenia pozwoliły na spełnienie założonych celów w LSR, tj. rozwój usług turystycznych oraz wzrost kwalifikacji przedstawicieli animatorów organizacji pozarządowych w zakresie prowadzonej działalności, oraz statutowych celów Stowarzyszenia.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowe jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej. Zatem, nie będzie miał on prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach nabycia towarów i usług.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.).

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości odzyskania podatku naliczonego VAT zawartego w fakturach nabycia towarów i usług.

Nadmienia się, że treść zdania wstępnego w art. 86 ust. 2 ustawy została zmieniona na mocy art. 1 pkt 11 lit. a obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652). Otrzymało ono następujące brzmienie: „Kwotę podatku naliczonego stanowi:”.

Ponadto z dniem 1 stycznia 2011 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246 poz. 1649), które zastąpiło rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj