Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1821/10/PK
z 7 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1821/10/PK
Data
2011.03.07


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
akcja
akcja
konsolidacja
konsolidacja
przychód
przychód


Istota interpretacji
obowiązek podatkowego z tytułu zamiany akcji



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2010r. (data wpływu do tut. BKIP 8 grudnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu zamiany akcji (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu zamiany akcji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest producentem kotłów i urządzeń ochrony środowiska dla energetyki. Spółka jest również wiodącym wykonawcą bloków energetycznych.

W 2007r. Spółka w wyniku zakupu przedsiębiorstwa w upadłości weszła w posiadanie 14.781 sztuk akcji spółki P. Wartość nabytych akcji wynosiła 487.773 zł (wartość ta została wyliczona jako proporcja zapłaconej za nabycie przedsiębiorstwa ceny przypadającej na te przejęte składniki aktywów). W dniu 16 lipca 2010r. na mocy umowy zamiany akcji, Spółka wymieniła ze Skarbem Państwa 14.781 akcji spółki P na 73.219 akcji T. Umowa była wykonaniem zapisów art. 5 ustawy z dnia 7 września 2007r. o zasadach nabywania od Skarbu Państwa akcji w procesie konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego (Dz. U. z 2007r. Nr 191 poz. 1367 ze zm.). Transakcja zamiany akcji odbyła się w całości bezgotówkowo sama umowa zaś w swojej treści nie wskazuje po jakiej cenie objęte zostały przez Spółkę akcje spółki T.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w wyniku opisanej transakcji zamiany akcji po stronie Wnioskodawcy powstaje obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku transakcji zamiany akcji po jego stronie powstanie obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych. Poniżej przedstawione jest uzasadnienie zaprezentowanego poglądu.

Ogólne pojęcie przychodu podatkowego zostało zaprezentowane w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. - dalej ustawa CIT). Dodatkowo w art. 14 ustawy CIT zdefiniowano co jest przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy i praw - stwierdzając, iż przychodem tym jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Wspomniany przepis nie precyzuje jak należy rozumieć pojęcie "odpłatne zbycie". W doktrynie przyjmuje się jednak, iż zbycie jest pojęciem szerszym niż sprzedaż, zatem zbycie obejmować będzie również inne niż sprzedaż transakcje, w wyniku których właściciel rzeczy lub praw przenosi władztwo ekonomiczne i prawne na inny podmiot. Konsekwentnie należy stwierdzić, iż transakcja zamiany akcji dokonana przez Spółkę mieści się w pojęciu "odpłatne zbycie praw majątkowych".

W art. 12 wspomnianej już ustawy o zasadach nabywania od Skarbu Państwa akcji w procesie konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego ustawodawca przewidział zwolnienie podatkowe w zakresie dochodu uzyskanego z tytułu zamiany akcji spółki konsolidowanej na akcje spółki konsolidującej - zwolnienie to dotyczy jednak jedynie podatku dochodowego od osób fizycznych (zostało wprowadzone do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 24 ust. 16), brak podobnego zwolnienia w ustawie CIT. Do zaistniałego stanu faktycznego nie znajdzie również zastosowania art. 12 ust. 4d ustawy CIT. Przepis ten odracza moment rozpoznania przychodu podatkowego w sytuacji zamiany akcji lub udziałów pomiędzy dwoma spółkami kapitałowymi. W transakcji zamiany akcji dokonywanej przez Spółkę drugą stroną operacji jest Skarb Państwa, a zatem hipoteza wspomnianego przepisu nie jest spełniona. Transakcja zamiany akcji dokonywana przez Spółkę nie ma też charakteru transakcji aportowej, tak więc wszelkie przepisy o wkładach niepieniężnych również nie będą miały zastosowania w zaistniałym stanie faktycznym.

Reasumując należy stwierdzić, że przy braku szczególnych uregulowań w podatku dochodowym od osób prawnych dotyczących zamiany akcji w procesie konsolidacji sektora elektroenergetycznego, transakcja dokonana przez Wnioskodawcę skutkować będzie obowiązkiem rozpoznania przychodu podatkowego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Ze stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, iż mamy do czynienia z konsolidacją spółek akcyjnych sektora elektroenergetycznego. Wnioskodawca posiadał akcje spółki konsolidowanej, które zostały zamienione na akcje spółki konsolidującej.

Zgodnie z art. 1 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), reguluje ona tworzenie, organizację, funkcjonowanie, rozwiązywanie, łączenie, podział i przekształcanie spółek handlowych. Procedura połączenia spółek kapitałowych została szczegółowo uregulowana w art. 491–516 ww. Kodeksu.

Zgodnie z art. 491 § 1 Kodeksu, spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi; spółka osobowa nie może jednakże być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną.

Połączenie to – w myśl art. 492 § 1 Kodeksu spółek handlowych – może być dokonane na dwa sposoby:

  1. przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej; (jest to tzw. łączenie się przez przejęcie czyli inkorporacja),
  2. przez zawiązanie spółki kapitałowej, na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek za udziały lub akcje nowej spółki; (jest to tzw. łączenie się przez zawiązanie nowej spółki czyli konsolidacja).

W wyniku połączenia spółka przejmowana zostaje rozwiązana, bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, w dniu wykreślenia z rejestru.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 7 września 2007r. o zasadach nabywania od Skarbu Państwa akcji w procesie konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego (Dz. U. Nr 191, poz. 1367 ze zm.) ustawa ta reguluje zasady nieodpłatnego nabywania akcji przez uprawnionych pracowników lub ich spadkobierców oraz zamiany akcji posiadanych przez uprawnionych akcjonariuszy lub zamiany prawa do ekwiwalentu w związku z procesem konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego.

W myśl art. 5 ust. 1 ww. ustawy, uprawnieni pracownicy spółek konsolidowanych oraz uprawnieni akcjonariusze mogą skorzystać z prawa zamiany posiadanych akcji spółki konsolidowanej na akcje spółki konsolidującej, o ile złożą pisemne oświadczenie o zamiarze dokonania zamiany wszystkich posiadanych akcji (…).

Wnioskodawca wypełniał dyspozycję ww. artykułu. W dniu 25 listopada 2009r. zawarł umowę ze Skarbem Państwa, w wyniku której doszło do zamiany posiadanych przez niego 14.781 akcji spółki konsolidowanej, na 73. 219 akcje spółki konsolidującej.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 ze zm., zwanej dalej „updop”), w przypadku połączenia lub podziału spółek kapitałowych, z zastrzeżeniem art. 10 ust. 1 pkt 6 do przychodów nie zalicza się przychodu udziałowca (akcjonariusza) spółki przejmowanej lub dzielonej stanowiącego wartość nominalną udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną. W myśl tego przepisu wartość nominalna akcji spółki konsolidującej nie będzie stanowiła dla Wnioskodawcy przychodu, przy czym wspomniany w ww. przepisie art. 10 ust. 1 pkt 6 updop nie będzie miał w niniejszej sprawie zastosowania, albowiem dotyczy on podziału spółek.

W konsekwencji brak będzie podstaw do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu opisanej transakcji.

Należy jednakże podkreślić, że z sytuacją taką będziemy mieli do czynienia wtedy, gdy suma wartości nominalnej akcji spółki T będzie równa sumie wartości nominalnych akcji spółki P.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj