Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-1149/10-2/AA
z 10 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-1149/10-2/AA
Data
2011.01.10


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
opodatkowanie
opodatkowanie
umowa o dzieło
umowa o dzieło
umowa zlecenia
umowa zlecenia
wynagrodzenia
wynagrodzenia
zryczałtowany podatek dochodowy
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.



Wniosek ORD-IN 379 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miejskiego, przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2010 r. (data wpływu 11 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r. - z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200,00 zł - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% przychodu.

Miasto w dniu 1 czerwca 2010 r. zawarło umowy zlecenia na pełnienie obowiązków operatora informatycznej obsługi obwodowych komisji wyborczych w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 20 czerwca 2010 r. Umowy zlecenia zawarte zostały na okres od 1 czerwca 2010 r. do 21 czerwca 2010 r. Zleceniobiorcy za wykonanie zadań przewidzianych w umowie przysługiwało wynagrodzenie w wysokości 140,00 zł brutto.

Ponieważ wynagrodzenie za wykonanie ww. umowy wypłacone w dniu 24 czerwca 2010 r. nie przekroczyło w danym miesiącu kwoty 200,00 zł, do wypłaty zastosowano przepisy o podatku zryczałtowanym.

Z uwagi na to, że na dzień 4 lipca 2010 r. zarządzono drugą turę w wyborach Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, w dniu 22 czerwca 2010 r. Miasto zawarło kolejne umowy zlecenia na pełnienie obowiązków operatora informatycznej obsługi obwodowych komisji wyborczych na okres od 22 czerwca 2010 r. do 5 lipca 2010 r. Za wykonanie zadań określonych w umowach, zleceniobiorcy otrzymali wynagrodzenie w wysokości 60,00 zł. Wypłat wynagrodzeń dokonano w dniu 8 lipca 2010 r. Ponieważ wypłaty następowały w miesiącu, w którym nie dokonywano jeszcze żadnych płatności, a kwota wynagrodzenia również była mniejsza niż 200,00 zł, do wyliczenia wynagrodzenia zastosowano przepisy o podatku zryczałtowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od wynagrodzeń wypłaconych na podstawie umów zlecenia, których obowiązywanie określono na okres 1 czerwca do 21 czerwca 2010 r. oraz 22 czerwca do 5 lipca 2010 r., a kwota wynagrodzenia nie przekracza 200,00 zł, należy potrącić zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30 ust. 5a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, umowy zlecenia zawarte przez Miasto Kalisz z operatorami informatycznej obsługi obwodowych komisji wyborczych wskazują na konkretne wynagrodzenie w wysokości 140,00 zł oraz 60,00 zł, a więc w kwotach, do których mają zastosowanie przepisy art. 30 ust. 1 pkt 5a.

Po uzgodnieniu kwestii opodatkowania przedmiotowych umów z właściwym miejscowo Urzędem Skarbowym oraz telefonicznie z Krajową Informacją Podatkową, do wypłat zastosowano przepisy o podatku zryczałtowanym. Z zapisów umów wynika bowiem konkretna kwota jaka należna jest za wykonanie umowy, a zgodnie z interpretacją Izby Skarbowej w Poznaniu z 26 maja 2009 r. (ILPB1/415-281/09-02/AK) jedynie w przypadku, gdy umowa zlecenia nie określa konkretnej kwoty wynagrodzenia, tylko, np. stawkę godzinową, to nawet jeśli wypłacone w danym miesiącu wynagrodzenie nie przekroczy 200,00 zł, będzie opodatkowane na zasadach ogólnych, a nie ryczałtowo.

Przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a nie wskazuje na to, że w umowie musi być wykazana kwota należności za cały miesiąc, ale że suma należności określonych w umowie lub umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie może przekroczyć miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200,00 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy, do wypłat z tytułu umów zlecenia, za wykonanie których przysługuje konkretnie określona kwota poniżej 200,00 zł należy zastosować podatek zryczałtowany, nawet wtedy, gdy termin wykonania umowy, za który należy się wypłata nie jest określony jako cały miesiąc. Zgodnie z literalną interpretacją przepisu, kwoty 200,00 zł nie może przekroczyć suma należności określona w umowie lub umowach. Przepis nie wskazuje na to, iż przy zastosowaniu opodatkowania decyduje określenie terminu, na jaki umowa została zawarta w formie wynagrodzenia miesięcznego jedynie, że wynagrodzenie nie może przekroczyć miesięcznie kwoty 200,00 zł.

Wątpliwości co do opodatkowywania wynagrodzeń nasuwają różne interpretacje przedmiotowego przepisu. Zgodnie z interpretacją indywidualną z dnia 13 października 2009 r., sygn. ITPB2/415-628/09/ENB, do umów o dzieło na przeprowadzenie szacunków rolniczych w okresie od 11 maja 2009 roku do 3 lipca 2009 roku z wynagrodzeniem określonym kwotowo (160,00 zł) nie ma zastosowania przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy „bowiem umowy te nie określają wprost miesięcznej kwoty wynagrodzenia.”

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście, zdefiniowana w art. 13 ustawy.

W myśl art. 13 pkt 8 powołanej ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się m.in. przychody osób z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

   - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a cytowanej ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł – w wysokości 18% przychodu.

Zauważyć należy, iż powołany powyżej przepis odwołuje się do dochodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2 lub 5-9, a zatem obejmuje również dochody, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy, tj. m.in. umowy zlecenia.

W myśl art. 30 ust. 3 ww. ustawy zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Analiza przepisu art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy pozwala wysunąć wniosek, iż opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma miejsce, gdy:

  • suma należności określonych w umowie lub umowach z tego samego tytułu nie może przekroczyć miesięcznie kwoty 200 zł,
  • umowa lub umowy zawarte są z osobą niebędącą pracownikiem płatnika.

Należy podkreślić, iż dla zastosowania normy art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy konieczne jest, aby wszystkie przesłanki przewidziane tym przepisem były spełnione łącznie, a więc kwota należności z tytułu zawieranych umów zlecenia czy umów o dzieło musi być ściśle określona w umowie i nie może przekroczyć kwoty 200 zł miesięcznie.

Reasumując, od wynagrodzeń wypłaconych przez Wnioskodawcę na podstawie umów zlecenia, które zostały zawarte na czas od 1 czerwca do 21 czerwca 2010 r. oraz od 22 czerwca do 5 lipca 2010 r., a suma wynagrodzenia nie przekroczyła 200,00 zł, należy potrącić zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30 ust. 5a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj