Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-146/11-2/PR
z 22 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-146/11-2/PR
Data
2011.03.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
placówka oświatowa
placówka oświatowa
system oświaty
system oświaty
usługi szkoleniowe
usługi szkoleniowe
zwolnienia podatkowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Zastosowanie zwolnienia od podatku dla placówki objętej systemem oświaty świadczącej usługi szkoleniowe.



Wniosek ORD-IN 373 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 27.01.2011 r. (data wpływu 28.01.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla placówki objętej systemem oświaty świadczącej usługi szkoleniowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.01.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla placówki objętej systemem oświaty świadczącej usługi szkoleniowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni od 1 grudnia 2004 r. prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej pod nazwą Centrum Wiedzy … z siedzibą w W. przy ul. Ś. lok…. Przedmiotem działalności jest kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane. Po zmianie PKD 2007 Główny Urząd Statystyczny w zaświadczeniu o numerze identyfikacyjnym REGON zaklasyfikował przedmiot działalności w grupowaniu 8559B jako pozostałe formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W dniu 5 kwietnia 2007 r. firma została wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Miasto na podstawie art. 82 ust. 3 i 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2004r, nr 256, poz. 2572 ze zm.) W zaświadczeniu <1> wydanym przez Urząd miasta nazwa, typ i zakres działalności placówki brzmi: Centrum Wiedzy…, placówka kształcenia ustawicznego - kursy szkolenia w zakresie podatków, rachunkowości, finansów, prawa oraz kadrowo-płacowe. Z chwilą wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych placówka oświatowa wypełnia wszystkie obowiązki i prowadzi dokumentację zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty i przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie tej ustawy, a zwłaszcza zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. nr 31, poz.216).

W praktyce placówka oświatowa prowadzi kursy z zakresu kadr i płac, a także seminaria jedno lub dwudniowe z zakresu kadr, płac, podatków i zagadnień związanych z ubezpieczeniami w ZUS. Zarówno kursy jak i seminaria prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. Kursy w zakresie kadr i płac kończą się egzaminem potwierdzającym posiadanie kwalifikacji zawodowych w obrębie zawodu specjalista ds. kadr oraz specjalista ds. wynagrodzeń. Celem kształcenia jest teoretyczne i praktyczne przygotowanie jego uczestników do wykonywania zawodu specjalisty ds. kadr i płac (kody zawodów 242307, 242310) które zostały ujęte w klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010 roku. Na podstawie art. 68c ust. 1 z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r Nr 256 poz. 2572 z póz. zm.) § 7.1 pkt 2 - egzamin potwierdzający posiadanie kwalifikacji zawodowych przeprowadza Komisja Egzaminacyjna powołana przez organizatora kształcenia, czyli w tym przypadku Centrum Wiedzy…. Uczestnikami kursów oraz seminariów są osoby kierowane przez pracodawców w celu kształcenia i doskonalenia zawodowego jak i osoby indywidualne, które chcą przekwalifikować się zawodowo lub nabyć dodatkowe umiejętności. Jako placówka oświatowa w 2009 r. oraz 2010 r. Wnioskodawczyni była poddana kontrolom doraźnym ze strony Kuratora Oświaty, w zakresie przestrzegania przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego przepisów prawa z zakresie działalności edukacyjnej.

Do 31 grudnia 2010 r. usługi w zakresie edukacji sklasyfikowane wg PKWiU w grupowaniu 80 zgodnie z poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy z 11 marca 2004 r. były zwolnione od podatku od towarów i usług. Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług która uchyliła załącznik nr 4 do ustawy zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku. Od 1 stycznia 2011 r. zwolnienia od podatku od towarów i usług, zwłaszcza w zakresie niektórych usług edukacyjnych zostały przeniesione do art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi edukacyjne świadczone przez Centrum Wiedzy… jako placówkę oświatową będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) czy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów usług ...

Czy usługi z zakresie szkolenia prowadzone w formie kursów i seminariów przez placówkę oświatową Centrum Wiedzy… objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania - są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług ...

Zdaniem Wnioskodawczyni, usługi z zakresie szkolenia prowadzone w formie kursów i seminariów przez placówkę oświatową Centrum Wiedzy… od 1 stycznia 2011 r. są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Dla oceny, czy wskazane usługi są zwolnione na podstawie wyżej powołanego przepisu konieczne jest ustalenie kto je świadczy i czy spełnia określone warunki.

Zwolnione z VAT są m.in. usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w zakresie kształcenia i wychowania. Skoro placówka Centrum Wiedzy… posiada od 5 kwietnia 2007 r. wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych miasta i przestrzega przepisów prawa oświatowego w zakresie działalności edukacyjnej - jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania i może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, obowiązującego od dnia 01.01.2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie zaś do treści obowiązującego od 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w pkt 29 niniejszego artykułu zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Zgodnie z brzmieniem art. 3 pkt 17 w/w ustawy, przez kształcenie ustawiczne, należy rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny. Z kolei art. 5 ust. 1 określa, iż szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Natomiast, stosownie do art. 82 ust. 1 tejże ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie kształcenia ustawicznego dorosłych i pozostałych form kształcenia. Na podstawie art. 82 ust. 3 i 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r, nr 256, poz. 2572 ze zm.) Zainteresowana została wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Z chwilą wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych placówka oświatowa wypełnia wszystkie obowiązki i prowadzi dokumentację zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty i przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie tej ustawy, a zwłaszcza zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. nr 31, poz.216). W praktyce placówka oświatowa prowadzi kursy z zakresu kadr i płac, a także seminaria jedno lub dwudniowe z zakresu kadr, płac, podatków i zagadnień związanych z ubezpieczeniami w ZUS.

Wnioskodawczyni zaznacza, iż zarówno kursy jak i seminaria prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. Kursy w zakresie kadr i płac kończą się egzaminem potwierdzającym posiadanie kwalifikacji zawodowych w obrębie zawodu specjalista ds. kadr oraz specjalista ds. wynagrodzeń. Celem kształcenia jest teoretyczne i praktyczne przygotowanie jego uczestników do wykonywania zawodu specjalisty ds. kadr i płac, które zostały ujęte w klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania. Uczestnikami kursów oraz seminariów są osoby kierowane przez pracodawców w celu kształcenia i doskonalenia zawodowego jak i osoby indywidualne, które chcą przekwalifikować się zawodowo lub nabyć dodatkowe umiejętności.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Wnioskodawczyni wskazuje, iż jako placówka kształcenia ustawicznego wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzi kursy oraz seminaria z zakresu podatków, rachunkowości, finansów, prawa oraz kadrowo-płacowe i zagadnień związanych z ubezpieczeniami w ZUS. Odwołując się do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Reasumując należy stwierdzić, iż w kontekście art. 82 ust. 1 oraz w związku z art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, Wnioskodawczyni, która posiada wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta, mieści się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty zawartych w art. 2 ww. ustawy i jako placówka kształcenia ustawicznego świadczy usługę w zakresie kształcenia i wychowania. W związku z powyższym wypełniona zostaje podmiotowo-przedmiotowa dyspozycja art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku od towarów i usług, który jasno stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj