Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-1099/10-2/AG
z 23 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-1099/10-2/AG
Data
2010.12.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych


Słowa kluczowe
najem
najem
przychody ewidencjonowane
przychody ewidencjonowane
ryczałt ewidencjonowany
ryczałt ewidencjonowany
ryczałty
ryczałty


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca ma prawo opodatkować 8,5% zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychody z tytułu najmu kilkunastu lokali mieszkalnych, dwóch lokali użytkowych, których jest wyłącznym właścicielem oraz jednego lokalu użytkowego, którego jest współwłaścicielem udziału wynoszącego 1/4, zaś jeden z lokali użytkowych stanowiących własność Wnioskodawcy był wpisany do ewidencji środków trwałych, a od 1 stycznia 2010 r. nie jest wykorzystywany do działalności gospodarczej Wnioskodawcy?



Wniosek ORD-IN 869 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2010 r. (data wpływu 1 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku prowadził indywidualną działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, która była opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako pozarolnicza działalność gospodarcza. Zgodnie z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej jej przedmiotem jest wyłącznie działalność agentów i brokerów ubezpieczeniowych. Wpis do działalności gospodarczej nie obejmuje i nie obejmował najmu ani obrotu nieruchomościami jako przedmiotu działalności.

Wnioskodawca wynajmuje kilkanaście wyodrębnionych lokali mieszkalnych, dwa lokale użytkowe, których jest wyłącznym właścicielem a nadto jeden lokal użytkowy, którego jest współwłaścicielem udziału wynoszącego 1/4, z których osiąga przychody opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5%.

We wcześniejszych latach Wnioskodawca wybrał opodatkowanie wynajmu w formie zryczałtowanego podatku dochodowego. Wnioskodawca nie reklamuje swojej działalności w zakresie najmu, nie zatrudnia zarządców nieruchomości. Wynajmowane lokale zostały nabyte na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat z opodatkowanych dochodów pochodzących z wynagrodzeń z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu spółki kapitałowej oraz pozarolniczej działalności gospodarczej. Wynajmowane lokale zostały nabyte przez Wnioskodawcę z zamiarem zabezpieczenia finansowego w przypadku zaprzestania generowania odpowiednich dochodów z działalności brokerskiej oraz z tytułu pełnionej funkcji członka zarządu oraz darowania lokali swoim dzieciom po osiągnięciu przez nich pełnoletniości i ukończeniu studiów.

Jeden lokal użytkowy był wprowadzony do ewidencji środków trwałych i był do xx grudnia 2009 r. wykorzystywany w pozarolniczej indywidualnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, przy czym odpisy amortyzacyjne nie były dokonywane. Pozostałe wynajmowane lokale mieszkalne oraz lokale użytkowe, nie były zakupione ani wykorzystywane na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej oraz nie były również wpisane do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo opodatkować 8,5% zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychody z tytułu najmu kilkunastu lokali mieszkalnych, dwóch lokali użytkowych, których jest wyłącznym właścicielem oraz jednego lokalu użytkowego, którego jest współwłaścicielem udziału wynoszącego 1/4, zaś jeden z lokali użytkowych stanowiących własność Wnioskodawcy był wpisany do ewidencji środków trwałych, a od xx stycznia 2010 r. nie jest wykorzystywany do działalności gospodarczej Wnioskodawcy...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy odrębnymi źródłami przychodów są określone w pkt 3 i 6 tego przepisu:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3)
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).


Stosownie do treści art. 14 ust. 1 cytowanej ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z brzmieniem art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

   - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z powyższych przepisów wynika, iż najem dla celów podatkowych może być traktowany jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 3 lub jako odrębne źródło przychodów określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy

Z przychodami uzyskiwanymi z najmu i zaliczanymi do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza mamy do czynienia wówczas gdy podatnik dokona wpisu do ewidencji działalności gospodarczej podając najem jako przedmiot działalności i spełnia kryteria zorganizowania tej działalności wynikające z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub przedmiotem umowy najmu są składniki majątku związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Przepis art. 9a ust. 1 cyt. ustawy stanowi, iż dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27 z zastrzeżeniem ust 2 i 3 chyba, że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W mysi art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy wskazać należy, iż co do zasady wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów uzyskiwanych z najmu, ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzeczy w najem.

Reasumując, w świetle przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa podatkowego, uznać należy, iż przychody uzyskiwane z tytułu wynajmu lokali mieszkalnych i użytkowych nie wykorzystywanych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczych mogą zostać zaliczone do źródła przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Prawo do opodatkowania ryczałtem 8,5% dotyczy również lokalu użytkowego wpisanego w poprzednich latach do ewidencji środków trwałych, który to lokal nie jest wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej a amortyzacja lokalu nie była i nie jest dokonywana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj