Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1038/10/AL
z 1 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1038/10/AL
Data
2011.02.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
dostawa
dostawa
ochrona przeciwpożarowa
ochrona przeciwpożarowa
pojazdy specjalne
pojazdy specjalne
samochód specjalistyczny
samochód specjalistyczny
straż pożarna
straż pożarna


Istota interpretacji
Czy istnieje możliwość zastosowania 7% stawki podatku VAT dla dostawy samochodu dla straży pożarnej?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2010r. (data wpływu 29 października 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 stycznia 2011r. (data wpływu 21 stycznia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania 7% stawki podatku VAT dla dostawy samochodu dla straży pożarnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2010r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z dnia 27 października 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania 7% stawki podatku VAT dla dostawy samochodu dla straży pożarnej.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 stycznia 2011r. (data wpływu 21 stycznia 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-1038/10/AL z dnia 10 stycznia 2011r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest Autoryzowaną Stacją Dealerską i Serwisową, zajmującą się sprzedażą nowych samochodów.

Wnioskodawca zamierza przystąpić do przetargu na dostawę samochodów dla Straży Pożarnej. Jednym z warunków przystąpienia do przetargu jest dostawa samochodów ze stawką 7%. Kryteria techniczne postawione przez zamawiającego spełnia samochód osobowy marki xxx.

Wnioskodawca planuje wyposażyć powyższy samochód dodatkowo w sygnalizację dźwiękową - syrenę i świetlną, tzw. „belkę sygnalizacyjną na dachu” i światła stroboskopowe na listwie zderzaka przedniego, nanieść stosowny napis „STRAŻ” na karoserii samochodu oraz zamontować radiotelefon. Następnie Wnioskodawca wykona stosowny przegląd w stacji diagnostycznej w celu uzyskania dla tego pojazdu statutu auta specjalnego.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 19 stycznia 2011r. Wnioskodawca wskazał, iż prowadzi autoryzowaną stację dealerską i serwisową marki xxx, jako osoba fizyczna podlegającą wpisowi do rejestru przedsiębiorców.

Przedmiotem sprzedaży dokonanej przez Wnioskodawcę jest samochód wymieniony w pozycji 129 pkt 1 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Sprzedany samochód będzie przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej, zaś nabywcą tego pojazdu była straż pożarna, będąca jednostką ochrony przeciwpożarowej wymienioną w art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej.

Przedmiot zapytania dotyczy stanu prawnego obowiązującego do 31 grudnia 2010r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy do sprzedaży tak oznakowanego samochodu dla straży pożarnej można zastosować 7% stawkę podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług oraz załącznikiem nr 3, poz. 129 cyt. ustawy - jako pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (rozpoznawcze)...
  2. Czy do sprzedaży ww. samochodu musi być spełniony dodatkowy warunek zawarty w definicji załącznika nr 3, poz. 129 ustawy o VAT, iż muszą to być fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej... Czy może to być samochód osobowy stosownie doposażony w stacji dealerskiej...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z definicją zawartą w poz. 129 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, która brzmi: „Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej, pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej” - samochód osobowy po wyposażeniu go w dodatkową sygnalizację dźwiękową - syrenę oraz świetlną („belkę sygnalizacyjną na dachu” i światła stroboskopowe z przodu pojazdu), zamontowaniu radiotelefonu, a także po naniesieniu napisu „STRAŻ” na karoserii samochodu oraz po uzyskaniu zaświadczenia o przeprowadzeniu badania technicznego pojazdu, wydanego przez stację kontroli pojazdów, stanowiącego podstawę do zarejestrowania pojazdu jako specjalny, spełniać będzie przesłanki do uznania go za samochód specjalny i specjalistyczny - rozpoznawczy... w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym i można przy jego dostawie zastosować 7% stawkę podatku VAT.

Wnioskodawca uważa ponadto, że samochód nie musi być fabrycznie wykonany i oznakowany, gdyż słowo „oraz” użyte w definicji nie oznacza warunku dodatkowego tylko rozszerza katalog wymienionych towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Niniejszą interpretację indywidualną wydano w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r. ponieważ Wnioskodawca wskazał we wniosku ORD-IN, iż jego wątpliwości dotyczą sytuacji, jaka wystąpiła do dnia 31 grudnia 2010r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r.) przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 129-134 załącznika nr 3 ustawodawca enumeratywnie wymienił towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Natomiast art. 41 ust. 10 ustawy wskazuje, iż stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosowanie obniżonej – 7% stawki podatku – na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ww. ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

  1. towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,
  2. dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
  3. towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Pod poz. 129 pkt 1 ww. załącznika (jako towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej) ustawodawca wymienił sprzęt przewozowo-samochodowy:

pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. Dz. U. z 2009r. Nr 178, poz. 1380 ze zm.), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

  • jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,
  • jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,
  • zakładowa straż pożarna,
  • zakładowa służba ratownicza,
  • gminna zawodowa straż pożarna,
  • powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,
  • terenowa służba ratownicza,
  • ochotnicza straż pożarna,
  • związek ochotniczych straży pożarnych,
  • inne jednostki ratownicze.

Na podstawie art. 2 pkt 36 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz. 908 ze zm.) przez: „pojazd specjalny” należy rozumieć pojazd samochodowy lub przyczepę przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji.

Natomiast „pojazd używany do celów specjalnych” jest to – pojazd samochodowy przystosowany w sposób szczególny do przewozu osób lub ładunków, używany przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, Policję, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Służbę Wywiadu Wojskowego, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Straż Graniczną, kontrolę skarbową, Służbę Celną, jednostki ochrony przeciwpożarowej, Inspekcję Transportu Drogowego i Służbę Więzienną (art. 2 pkt 37 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego (stanu faktycznego) wynika, iż Wnioskodawca jest Autoryzowaną Stacją Dealerską, zajmującą się sprzedażą nowych samochodów. Wnioskodawca zamierza przystąpić do przetargu na dostawę samochodów dla straży pożarnej. Warunkiem przystąpienia do przetargu jest dostawa samochodów z obniżoną stawką VAT 7%.

Kryteria techniczne postawione przez zamawiającego spełnia samochód osobowy marki xxx.

Wnioskodawca planuje wyposażyć powyższy samochód dodatkowo w sygnalizację dźwiękową - syrenę i świetlną, tzw. „belkę sygnalizacyjną na dachu” i światła stroboskopowe na listwie zderzaka przedniego, nanieść stosowny napis „STRAŻ” na karoserii samochodu oraz zamontować radiotelefon. Następnie Wnioskodawca wykona stosowny przegląd w stacji diagnostycznej w celu uzyskania dla tego pojazdu statutu auta specjalnego.

Przedmiotem sprzedaży dokonanej przez Wnioskodawcę jest samochód wymieniony w pozycji 129 pkt 1 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Sprzedany samochód będzie przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej, zaś nabywcą tego pojazdu była straż pożarna, będąca jednostką ochrony przeciwpożarowej wymienioną w art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej.

W tym miejscu należy podkreślić, iż ustawodawca w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług oraz w przepisach wykonawczych do tej ustawy nie wymienił dokumentów, które podatnik powinien posiadać w celu zastosowania preferencyjnej stawki podatku przy dostawie na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej samochodów wymienionych w pkt 1 poz. 129 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT. Jednakże w świetle powołanych przepisów konieczne jest udokumentowanie przeznaczenia i charakteru samochodu będącego przedmiotem sprzedaży na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej. Dokumentem takim może być zaświadczenie o przeprowadzeniu badania technicznego pojazdu, wydane przez stację kontroli pojazdów, stanowiące podstawę do zarejestrowania pojazdu jako specjalny.

Samochód ten powinien posiadać również stosowną dokumentację potwierdzającą spełnienie warunków wymienionych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 178, poz. 1380 ze zm.) oraz w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, a także zasad wydawania dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania (Dz. U. Nr 143, poz. 1002 ze zm.).

Mając na względzie powyższe, należy stwierdzić, iż skoro sprzedawany przez Wnioskodawcę samochód wymieniony został w pozycji 129 pkt 1 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, będzie on wykorzystywany do celów ochrony przeciwpożarowej przez straż pożarną, będąca jednostką ochrony przeciwpożarowej wymienioną w art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej zatem dostawa przedmiotowego samochodu może korzystać z obniżonej 7% stawki podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca winien posiadać przy tym stosowne zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu, stanowiącym podstawę do zarejestrowania samochodu jako pojazdu specjalnego, bądź specjalistycznego.

Do sprzedaży przedmiotowego samochodu nie ma zastosowania warunek, iż musi to być fabrycznie wykonany i oznakowany pojazd straży pożarnej, jeżeli istnieje możliwość potwierdzenia przez stację kontroli pojazdów, że samochód doposażony przez Wnioskodawcę jest samochodem specjalnym, bądź specjalistycznym wymienionym w punkcie 1 poz. 129 zał. Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w okresie od dnia złożenia wniosku do dnia 31 grudnia 2010r.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Końcowo należy nadmienić, iż w myśl w art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj