Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-732a/12/PS
z 5 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-732a/12/PS
Data
2013.03.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
jednostka samorządu terytorialnego
powiat
przekształcanie
przychód
spółka kapitałowa
szpital
świadczenie nieodpłatne
umowa użyczenia
użyczenie
zakład opieki zdrowotnej


Istota interpretacji
W zakresie skutków podatkowych związanych z nieodpłatnym użyczeniem nieruchomości spółce użyteczności publicznej od jednostki samorządu terytorialnego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2012 r. (data wpływu 12 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z nieodpłatnym użyczeniem nieruchomości Spółce – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z nieodpłatnym użyczeniem nieruchomości Spółce.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Szpital w D. Sp. z o. o. powstała na zasadach określonych w art. 69 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Nowopowstała spółka jest następcą prawnym Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Szpital Powiatowy w D. i wstąpiła w jego prawa i obowiązki. Jest spółką z wyłącznym udziałem Powiatu i realizuje zadania, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Spółka zawarła z Powiatem umowę użyczenia nieruchomości, z przeznaczeniem na prowadzenie działalności leczniczej oraz związanej z nią obsługi i administracji (budynki, w których mieszczą się: oddziały, poradnie i pracownie; w których przechowywane są materiały gospodarcze, środki czystości i apteka; pralnia, miejsce do zbierania i odbioru z pralni bielizny i pościeli; tlenownia, w której stoją butle gazów medycznych; prosektorium, w którym przechowywane są zwłoki zmarłych pacjentów; transformatorownia, w której mieści się transformator prądowy; warsztaty; administracja).

Podkreślić należy, iż Spółka wypełnia zadania publiczne i do tego też celu została utworzona przez Powiat. Większa część działalności jest związana z realizacją kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia, tj. ok. 96 % przychodów. Nadmieniamy, iż Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego ze 100% udziałem Powiatu, który działa w sektorze publicznym. Spółka świadczy usługi medyczne w szczególności na rzecz pacjentów Powiatu.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy Spółkę obejmuje wyłączenie podmiotowe i przedmiotowe z opodatkowania z tytułu umowy użyczenia nieruchomości...
  2. Czy nieodpłatne użyczenie nieruchomości na podstawie umowy zawartej z Powiatem, zobowiązuje Spółkę do naliczenia przychodu...
  3. Czy na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ewentualnie naliczony przychód byłby wówczas wyłączony z podstawy opodatkowania...


Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w przedmiotowej sprawie nie ustala wartości przychodu z umowy użyczenia nieruchomości ponieważ przysługuje mu wyłączenie, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wyłączenie to ma charakter przedmiotowy i podmiotowy. Dotyczy wartości świadczeń otrzymanych nieodpłatnie od jednostek samorządu i to kryterium jest niewątpliwie spełnione, użyczającym jest Powiat - organ administracji samorządowej, a przy tym jedyny udziałowiec Spółki. Przedmiotem użyczenia są wyłącznie rzeczy i prawa wykorzystywane w działalności leczniczej. Nieodpłatne przysporzenie służy realizacji zadań publicznych. W opinii Wnioskodawcy, nieodpłatne użyczenie nieruchomości na podstawie zawartej umowy z Powiatem, której wyłącznym udziałowcem jest jednostka samorządu terytorialnego nie stanowi przychodu z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, bowiem Spółka jest spółką użyteczności publicznej w rozumieniu art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do art 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie

Pojęcie „nieodpłatnego świadczenia” nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, jednak zgodnie z utrwalonym orzecznictwem pojęcie to ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym i obejmuje nie tylko świadczenie w znaczeniu cywilistycznym, ale w jego zakres wchodzą także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar majątkowy.

Zgodnie z art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Spółka powstała na zasadach określonych w art. 69 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2013 r. Nr 217), tj. poprzez przekształcenie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową. Wnioskodawca jest spółką z wyłącznym udziałem powiatu – jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t. j. Dz. u. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 ze zm.). Spółka zawarła z powiatem umowę użyczenia nieruchomości, z przeznaczeniem na prowadzenie działalności leczniczej oraz związanej z nią obsługi i administracji. Spółka wypełnia zadania publiczne i do tego też celu została utworzona przez powiat.

W związku z powyższym Spółka osiągnęłaby przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń, który zgodnie z ww. art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegałby opodatkowaniu. Jednakże ww. przepis określa wyjątki od tej zasady; nie jest przychodem wartość świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.


Przy definiowaniu pojęcia „spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego” należy kierować się przepisami ustaw:


  • z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.),
  • z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.),
  • z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.).


W myśl art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym między innymi w zakresie promocji i ochrony zdrowia. W myśl natomiast art. 6 ust. 1 tej ustawy, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej (art. 6 ust. 2).

Zatem spółki prawa handlowego, których wyłącznymi udziałowcami są m.in. jednostki samorządu terytorialnego, wykonujące zadania o charakterze użyteczności publicznej zaliczane są do spółek użyteczności publicznej.

Zatem jeżeli Spółka prowadzi działalność gospodarczą o charakterze użyteczności publicznej, a jej udziałowcem jest wyłącznie jednostka samorządu terytorialnego i otrzymała w nieodpłatny zarząd lub używanie środki trwałe od jednostki samorządu terytorialnego, to są spełnione przesłanki z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pozwalające na niezaliczenie do przychodów Spółki wartości otrzymanych nieodpłatnych świadczeń związanych z nieodpłatnym używaniem środków trwałych w postaci nieruchomości.

W konsekwencji stanowisko Spółki, w świetle którego Wnioskodawca nie ustala wartości przychodu z umowy użyczenia nieruchomości ponieważ przysługuje mu wyłączenie, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uznać należy za prawidłowe.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj