Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-78/11/EJ
z 8 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-78/11/EJ
Data
2011.02.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
chodnik
chodnik
drogi
drogi
gmina
gmina
odliczenia
odliczenia
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
projekt
projekt
przebudowa
przebudowa
wodociągi
wodociągi


Istota interpretacji
Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na przebudowie centrum miasta



Wniosek ORD-IN 999 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2011r. (data wpływu 17 stycznia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lutego 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 lutego 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 2 kwietnia 2009r. Wnioskodawca podpisał Preumowę dla projektu „…”. Po spełnieniu warunków w niej określonych 20 grudnia 2010r. podpisana została umowa o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Działania 6.1 „Wzmocnienie regionalnych i sub-regionalnych ośrodków wzrostu” Osi Priorytetowej 6 „Wzmocnienia ośrodków miejskich i rewitalizacja małych miast”. Całkowita wartość projektu, według umowy o dofinansowanie, to 7.835.550,06 zł, z czego dofinansowanie to kwota 4.701.330,03 zł. Środki z dotacji przekazywane będą przez Instytucję Zarządzającą RPO na lata 2007-2013 w formie refundacji poniesionych kosztów na realizację projektu. Warunkiem przekazania środków z dotacji jest złożenie do Instytucji Zarządzającej, spełniającego wymogi formalne i merytoryczne, wniosku o płatność wraz z załącznikami.

W ramach projektu będą realizowane prace związane z przebudową Rynku, tj.

  • rozbiórka budynku szaletu na Placu K.,
  • przebudowa i remont ulic w ciągu dróg wojewódzkich: P. od około 86+715 do km 87+ 037, O. od około km 0+143 do km 0+215, Z. od około km 0+040 do km 0+115,
  • przebudowa i remont ulic w ciągu dróg wojewódzkich: K. od około km 87+037 do km 87+102, włączenie ulicy P. do ul. K. od około km 213+915 do km 213+950, O. na długości około 7,25m, W. na długości około 11,0 m, T. na długości około 7,00 m,
  • przebudowa uli: S., Ks. G., Marszałka P., O., Plac K., Ł. obejmująca budowę kanalizacji i przebudowa kanalizacji deszczowej i odtworzenie nawierzchni jezdni oraz remont ww. obejmujący wymianę: krawężników, obrzeży, nawierzchni chodników z betonowej kostki brukowej na granitową, elementami małej architektury,
  • przebudowa ulic: M., mjr H., P., M. I, S. obejmującej budowę kanalizacji deszczowej i przebudowę kanalizacji deszczowej i odtworzenie nawierzchni jezdni oraz remont ww. ulic obejmujący wymianę: krawężników, obrzeży, nawierzchni chodników z betonowych kostki brukowej na granitową, elementy małej architektury, przekładkę wodociągu,
  • przebudowa sieci oświetleniowej,
  • wymiana zegara oraz zabezpieczenie kościoła poprzez monitoring wizyjny i zabezpieczenie ppoż.

Do chwili złożenia wniosku o nadanie statutu czynnego podatnika VAT tj. 30 grudnia 2009r. Gmina nie figurowała w rejestrze czynnych podatników VAT.

W piśmie z dnia 4 lutego 2011r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że ulice przewidziane do realizacji w ramach projektu są ogólnodostępne i nieodpłatne. Towary i usługi nabyte w celu zrealizowania projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT Gminy. Efekty projektu nie generują dochodu czy sprzedaży opodatkowanej VAT. Zakres dotyczący wymiany zegara oraz zabezpieczenia kościoła poprzez monitoring wizyjny i zabezpieczenia ppoż. będzie realizowany na podstawie Porozumienia pomiędzy Gminą a Parafią, na który Parafia posiada wkład własny. Faktury za realizację tego zakresu będą wystawiane na Parafię.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 4 lutego 2011r.):

Czy dla przedmiotowego projektu istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 4 lutego 2011r.), Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegąjących temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. „…”. Ulice przewidziane do realizacji w ramach projektu są ogólnodostępne i nieodpłatne. Towary i usługi nabyte w celu zrealizowania projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT Gminy. Efekty projektu nie generują dochodu czy sprzedaży opodatkowanej VAT. Zakres dotyczący wymiany zegara oraz zabezpieczenia kościoła poprzez monitoring wizyjny i zabezpieczenia ppoż. będzie realizowany na podstawie Porozumienia pomiędzy Gminą a Parafią, na który Parafia posiada wkład własny. Faktury za realizację tego zakresu będą wystawiane na Parafię.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT wykonywanym przez Wnioskodawcę.

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w celu realizacji projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Parafii, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj