Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-858/10-4/AM
z 10 marca 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-858/10-4/AM
Data
2011.03.10
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
licencja
licencja
nabycie
nabycie
nowe technologie
nowe technologie
odliczenia
odliczenia
odliczenie od dochodu
odliczenie od dochodu
oprogramowanie
oprogramowanie
podstawa opodatkowania
podstawa opodatkowania
umowa licencyjna
umowa licencyjna
wartości niematerialne i prawne
wartości niematerialne i prawne
wartość początkowa
wartość początkowa
Istota interpretacji
Podatnik chce uzyskać pewność, że spełnia wszystkie przesłanki niezbędne do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zatem będzie miał prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii w postaci wartości niematerialnej i prawnej jaką stanowi Oprogramowanie.
Wniosek ORD-IN 951 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25.08.2010 r. (data wpływu 20.12.2010 r.) oraz piśmie z dnia 31.01.2011 r. (data wpływu 03.02.2011 r.) uzupełniającym braki formalne wniosku na wezwanie Nr IPPB5/423-858/10-2/AM z dnia 25.01.2011 r. (data doręczenia 01.02.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
UZASADNIENIE W dniu 20.12.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej, odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii, ustalenia wysokości odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii w przypadku zwrotu części poniesionych wydatków. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Wnioskodawca („Podatnik”) jest bankiem, który zamierza dokonać zmiany swoich podstawowych systemów lT, w tym systemu core-bankingowego. Inwestycja polega na zakupie licencji do korzystania z zaawansowanego technologicznie i funkcjonalnie oprogramowania na innowacyjny system core-bankingowy („Oprogramowanie”). Oprogramowanie stanowi integrację:
Zatem oprogramowanie stanowi połączenie:
Wszystkie elementy rozwiązania funkcjonują w oparciu o motor bazy danych Oracle i technologie Java, J2EE, spełniając wymogi otwartości i paradygmatu SOA. Poszczególne komponenty Oprogramowania, powstały w wyniku prac badawczo - rozwojowych realizowanych na przestrzeni ostatnich kilku lat. Dzięki wdrożeniu innowacyjnego Oprogramowania nastąpi znaczna poprawa jakości usług świadczonych przez Podatnika na rzecz klientów oraz oferowanych przez niego produktów bankowych. Produkty i usługi świadczone przy zastosowaniu nowego Oprogramowania będą zasadniczo zmienione, poprzez ich znaczne udoskonalenie. Zmiany (udoskonalenie) będą obejmowały:
Wersja Oprogramowania, będąca przedmiotem inwestycji nie ma jeszcze zastosowania w Polsce. Omawiana wersja F. dostępna jest na rynku od stycznia 2010 roku, komponent sprawozdawczy R. w wersji 7.1 jest dostępny od października 2009 roku. Wersja oprogramowania U. jest rozwiązaniem opracowanym w latach 2007-2009, a T. jest przedmiotem opracowania w 2010 roku. W związku z powyższym Oprogramowanie nie było stosowane na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat. Wszystkie fakty stwierdzone powyżej zostały potwierdzone w opinii wydanej w dniu 4 sierpnia 2010 roku przez niezależną od Podatnika jednostkę naukową w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484) („Ustawa o Zasadach Finansowania Nauki”), tj. Wydział Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej („Opinia”). Zgodnie z Opinią „główne usprawnienia wynikające dla Podatnika z zastosowania oprogramowania F. to:
Natomiast, zgodnie z Opinia usprawnienia wnoszone przez R. są kluczowe dla Banku, gdyż wnoszą spójny z F. sposób postrzegania operacji bankowych, zapewniają:
Innowacyjne rozwiązanie R. w połączeniu z F. oraz T. dają wyjątkową wartość w rozwiązaniu informatycznym Banku. Podkreślane tu DF stanowi spójny konceptualnie model danych ze sposobem przedstawiania kontraktów bankowych we F., co znakomicie obniża koszt warstwy integracyjnej. Głównymi korzyściami dla Banka są:
Uprawnienia w zakresie Rozliczeń Bankowych U. stanowi unikalne rozszerzenie F. zapewniające zintegrowane połączenie z kanałami rozliczeniowymi, co redukuje koszty obsługi procesów rozliczeń o ponad 80%, gdyż obsługiwane są jedynie sytuacje wyjątkowe i wykonywany nadzór administracyjny nad pracą aplikacji. Usprawnienia wnoszone przez T., front - end na potrzeby Departamentu Skarbu decydują o skutecznym wykonywaniu operacji skarbowych na rynkach finansowych.” Dalej Opinia wskazuje, iż „Oprogramowanie F. jest innowacyjne pod względem funkcjonalnym i technologicznym poprzez:
(...) Elementem innowacyjności i unikalności rozwiązań R. jest spójny model kontraktów bankowych, DF, nie spotykany w innych rozwiązaniach. Kontrakty bankowe raz wprowadzone do systemu są używane wielokrotnie we wszystkich możliwych analizach w oparciu o tzw. Basic calculation, zestaw podstawowych wyliczeń, np. stanowiących podstawę innych metod, wykonywany raz w cyklu aktualizacji. Kontrakty z wynikami obliczeń bazowych są używane w stress testach, mogą być poddawane szokom rynkowym, itd. równocześnie zachowując stabilność modelu i generując przepływy pieniężne w wieloletnich horyzontach czasowych (nawet 50 lat) w dowolnie definiowanych przedziałach czasowych. To zapewnia spójne zarządzanie aktywami i pasywami, analizę cen transferowych i rentowności, zarządzanie ryzykiem płynności rynkowym i kredytowym, operacyjnym przy doskonałej dokładności wyliczeniowej i braku procesów uzgadniania jak w modelach silosowych, stosowanych w innych rozwiązaniach. Ryzyko kredytowe uwzględnia wymagania regulacji Basel II i europejskiej Credit Risk Directive. Realizuje podejście standardowe i wewnętrzne do ryzyka rynkowego, podejście IRB foundation, zaawansowane i standardowe dla ryzyka kredytowego, podejście podstawowych wskaźników, standaryzowane oraz zaawansowane dla ryzyka operacyjnego. W zakresie Filara II w Basel II, analizowane jest ryzyko płynności, stress testy i analiza scenariuszowa oraz planowanie kapitału.” W podsumowaniu Opinii czytamy: „Do osiągnięcia celu jakim jest wdrożenie innowacyjnego systemu bankowego i realizacja strategii Banku konieczne jest dokonanie zakupów inwestycyjnych dotyczących następującego Oprogramowania i Licencji:
Bez poniesienia tego wydatku nie będzie możliwe zrealizowanie opiniowanej inwestycji, gdyż dopiero połączenie tych komponentów będzie stanowiło niezbędne wyposażenie dla prowadzenia zamierzonych usług bankowych. W opiniowanej inwestycji niezbędnymi inwestycjami są co najmniej:
Z uwagi na specyfikę systemów IT Podatnika, w szczególności na ich dużą złożoność i niepowtarzalność, proces implementacji Oprogramowania jest skomplikowany i długotrwały. Aby móc skutecznie i bezbłędnie wdrożyć Oprogramowanie zgodnie z potrzebami Podatnika konieczna jest najpierw realizacja analizy przygotowawczej mającej na celu określenie możliwie najbardziej optymalnego sposobu wykorzystania Oprogramowania z uwzględnieniem specyficznych krótko - i długoterminowych potrzeb Podatnika, a następnie przeprowadzenie całego procesu wdrażania. System będzie zdatny do gospodarczego wykorzystania w chwili zakończenia wdrożenia i osiągnięcia pełni funkcjonalności, a więc po dostosowaniu do specyfiki i wymogów biznesowych Podatnika. Dopiero w tym momencie Oprogramowanie będzie mogło być w pełni udostępnione Podatnikowi i Podatnik będzie mógł osiągnąć z niego pełne korzyści. Prace wdrożeniowe (w tym testowanie) mają na celu zapewnienie, iż System nadawać się będzie do gospodarczego wykorzystania przez Podatnika. Wnioskodawca ponosi więc wydatki na nabycie wartości niematerialnej i prawnej w postaci Oprogramowania w wysokości sumy kosztów nabycia i wdrożenia (w tym kosztów analizy przygotowawczej oraz kosztów utrzymania tzw. „maintenance” w trakcie wdrażania, które Podatnik musi wykupić wraz z licencją na Oprogramowanie) i w takiej wartości zamierza rozpoznać wartość niematerialną i prawną we właściwej ewidencji. Podatnik podkreśla, iż koszt nabycia Oprogramowania obejmuje jedynie cenę licencji oraz rzeczywiste koszty wdrożenia, nie obejmuje natomiast ceny sprzętu, tzw. hardware. Podatnik nie prowadził ani w bieżącym roku podatkowym ani w roku poprzedzającym działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia. Wydatki na zakup nowej technologii nie zostaną również zwrócone Podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Podatnik będzie używał Oprogramowania przez okres dłuższy niż rok. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Podatnik chce uzyskać pewność, że spełnia wszystkie przesłanki niezbędne do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zatem będzie miał prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii w postaci wartości niematerialnej i prawnej jaką stanowi Oprogramowanie. Zdaniem Wnioskodawcy: Podatnik jest zdania, iż jeżeli nie wystąpi żadna z przesłanek negatywnych wymienionych w art. 18b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) będzie on miał prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania kwoty wydatków poniesionych przez niego na nabycie nowej technologu w postaci Oprogramowania, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, jaka zostanie zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię Podatnik wprowadzi do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie zostanie ona zwrócona Podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Uzasadnienie Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od podstawy opodatkowania odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Natomiast na podstawie art. 18b ust. 2 tejże ustawy, za nowe technologie uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki. Takimi jednostkami - w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy o zasadach finansowania nauki - są prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe:
Zgodnie z art. 18b ust. 2a przez nabycie nowej technologu rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw. Podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii; uwzględnionych w wartości początkowej, w części; w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Prawo do korzystania z Oprogramowania zostanie nabyte przez Podatnika na podstawie umowy licencyjnej. Oprogramowanie stanowi wiedzę technologiczną i powstało w wyniku badań i prac rozwojowych. Dzięki wdrożeniu Oprogramowania Podatnik będzie mógł oferować swoim klientom znacznie udoskonalone oraz nowe produkty i usługi bankowe. Wdrożenie Oprogramowania zdecydowanie przyczyni się do poprawy funkcjonalności i konkurencyjności Wnioskodawcy. Zmiany (udoskonalenie) będą obejmowały:
Wersja Oprogramowania, będąca przedmiotem inwestycji nie ma jeszcze zastosowania w Polsce Omawiana wersja F. dostępna jest na rynku od stycznia 2010 roku, komponent sprawozdawczy R. w wersji 7.1 jest dostępny od października 2009 roku. Wersja oprogramowania U. jest rozwiązaniem opracowanym w latach 2007-2009, a T. jest przedmiotem opracowania w 2010 roku. W związku z tym Oprogramowanie nie było stosowane na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat. Powyższe fakty zostały potwierdzone w Opinii Wydziału Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej, który stanowi, zgodnie z ustawą o zasadach finansowania nauki, niezależną od podatnika jednostką naukową. Zgodnie z powołaną Opinią cechy technologiczne i biznesowe Oprogramowania mają istotne znaczenie rozwojowe dla Wnioskodawcy. Podatnik nie prowadził ani w bieżącym roku podatkowym ani w roku poprzedzającym działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia. Wydatki na zakup nowej technologii nie zostaną również zwrócone Podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Wartość niematerialna i prawna w postaci licencji do Oprogramowania zostanie ujęta we właściwej ewidencji Podatnika po zakończeniu procesu wdrażania w wartości równej wysokości sumy kosztów nabycia i wdrożenia (w tym kosztów analizy przygotowawczej oraz kosztów utrzymania tzw. „maintenance” w trakcie wdrażania, które Podatnik musi wykupić wraz z licencją na Oprogramowanie). Z uwagi na specyfikę systemów IT Podatnika, w szczególności na ich dużą złożoność i niepowtarzalność, proces implementacji Oprogramowania jest skomplikowany i długotrwały. Aby móc skutecznie i bezbłędnie wdrożyć Oprogramowanie konieczna jest najpierw realizacja analizy przygotowawczej mającej na celu określenie możliwie najbardziej optymalnego sposobu wykorzystania Oprogramowania z uwzględnieniem specyficznych krótko- i długoterminowych potrzeb Podatnika, a następnie przeprowadzenie całego procesu wdrażania. Oprogramowanie będzie zdatne do gospodarczego dopiero wykorzystania w chwili zakończenia wdrożenia i osiągnięcia pełni funkcjonalności a więc po dostosowaniu do specyfiki i wymogów biznesowych Podatnika. Dopiero w tym momencie Oprogramowanie będzie mogło być w całości udostępnione Podatnikowi i Podatnik będzie mógł osiągnąć z niego pełne korzyści. Prace wdrożeniowe (w tym analiza przygotowawcza oraz testowanie) mają na celu zapewnienie, iż Oprogramowanie nadawać się będzie do gospodarczego wykorzystania przez Podatnika. Sam fakt nabycia licencji nie sprawia, że można ją uznać za nadającą się do gospodarczego wykorzystania, dopiero w ramach procesu wdrożenia tworzone są funkcjonalności Oprogramowania pozwalające na jego gospodarcze wykorzystanie. Wnioskodawca ponosi więc wydatki na nabycie wartości niematerialnej i prawnej w postaci Oprogramowania w wysokości sumy kosztów nabycia i wdrożenia (w tym kosztów analizy przygotowawczej oraz kosztów utrzymania tzw. „maintenance” w trakcie wdrażania, które Podatnik musi wykupić wraz z licencją na Oprogramowanie) i w takiej wartości zamierza rozpoznać wartość niematerialną i prawną we właściwej ewidencji. Wszystkie wydatki, które powodują iż Oprogramowanie nadaje się do gospodarczego wykorzystania i jednocześnie niezbędne w tym celu, poniesione do dnia oddania do używania winny zwiększać jego wartość początkową. Prawidłowość takiego podejścia została potwierdzona w interpretacjach organów skarbowych wydanych w analogicznych sytuacjach, w tym przykładowo:
W związku z powyższym, wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie Oprogramowania (na podstawie umowy licencyjnej o korzystanie z tego Oprogramowania) uwzględnione w jego wartości początkowej, w części w jakiej zostały zapłacone, będą stanowiły podstawę do obliczenia wielkości należnego odliczenia od podstawy opodatkowania w roku podatkowym, w którym Spółka wprowadzi wartość niematerialną i prawną w postaci Oprogramowania do stosownej ewidencji lub w roku następującym po tym roku. Powyższe stanowisko znajduje również uznanie w interpretacjach organów skarbowych wydanych w analogicznych sytuacjach, w tym przykładowo:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie:
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Krańcowo wyjaśnić należy, iż ustawa z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484) została znowelizowana ustawą z dnia 30 kwietnia 2010 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 96, poz. 615). W związku z powyższym art. 16 pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz.U.10.96.620) z dniem 1 października 2010 r. zmianie uległa treść przepisu art. 18b ust. 2. W brzmieniu obowiązującym od 1 października 2010 r. za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615). Zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki jednostki naukowe to prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe:
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.