Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-989/10-2/IG
z 10 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-989/10-2/IG
Data
2011.03.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
odrębność
odrębność
pieniądze
pieniądze
usługi
usługi
usługi kompleksowe
usługi kompleksowe
usługi pomocnicze
usługi pomocnicze
usługi zwolnione
usługi zwolnione


Istota interpretacji
Czy usługi sortowania i liczenia pieniędzy będą w 2011 r. zwolnione z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług w związku ze zmianą wprowadzoną przepisem art. 1 pkt 8 lit. b ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 226, poz. 1476 z 2010r.)?



Wniosek ORD-IN 395 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20.12.2010r. (data wpływu 29.12.2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT w 2011r. usług sortowania i liczenia pieniędzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.12.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT w 2011r. usług sortowania i liczenia pieniędzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o. świadczy usługi w zakresie sortowania i liczenia pieniędzy na zlecenie banków. Usługa jest usługą z kategorii pośrednictwa finansowego, mieszczącą się w grupowaniach PKWiU; 67.13.10 (zgodnie z PKWiU z 1997 r. - Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 1997 r. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) - „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niewymienione” oraz 66.19 (zgodnie z PKWiU z 2008 r. - Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) - „Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych”. Zgodnie ze stanem prawnym do 31 grudnia 2010r. ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług - poz. nr 2 załącznika Nr 4 do ustawy - usługi te zwolnione były od podatku od towarów i usług jako „Usługi pośrednictwa finansowego” wymienione w klasyfikacji PKWiU z 1997r. sekcja J ex (65-67).

Z dniem 1 stycznia 2011 r. na podstawie art. 1 pkt 8 lit. b ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 226, poz. 1476 z 2010r.) wchodzi w życie znowelizowany art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym nie będzie już załącznika nr 4 zawierającego zwolnienie dla usług pośrednictwa finansowego. Nowe brzmienie art. 43 nie odnosi się już także do klasyfikacji statystycznych w ogóle.

W 2011 r. Spółka nadał świadczyć będzie usługi sortowania i liczenia pieniędzy wykonywane na zlecenie m.in. banków, z którymi łączą spółkę podpisane umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi sortowania i liczenia pieniędzy będą w 2011 r. zwolnione z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług w związku ze zmianą wprowadzoną przepisem art. 1 pkt 8 lit. b ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 226, poz. 1476 z 2010r.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi sortowania i liczenia pieniędzy będą w 2011 r. zwolnione z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług w związku ze zmianą wprowadzoną przepisem art. 1 pkt 8 lit. b ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476 z 2010r.) jako usługi pomocnicze do usług finansowych tj. usługi pomocnicze stanowiące niezbędny element m.in. usług w zakresie udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych. Usługi liczenia pieniędzy stanowią odrębną całość, ale są właściwe oraz niezbędne do świadczenia usług m.in. udzielania kredytów i pożyczek.

Jak wynika ze znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca postanowił uregulować kwestię opodatkowania usług składających się na tzw. jednolitą (czy też kompleksowa) usługę. Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 13 ustawy zasadniczo usługi stanowiące odrębną całość, ale niezbędne do świadczenia usługi zwolnionej będą zwolnione od podatku od towarów i usług. Cyt.: ,,(...) 13. Zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy, oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41. Usługi sortowania i liczenia pieniędzy są usługami pomocniczymi do usług finansowych wymienionych w pkt 38-41 ustawy.

Wątpliwości budzi jednak treść art. 43 ust. 14 ustawy, zgodnie z którym zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 13 nie stosuje się do usług składających się na tzw. usługi pośrednictwa finansowego, tj. pośrednictwa w świadczeniu usług finansowych, tj. udzielania kredytów i pożyczek, gwarancji, poręczeń etc.

Powyższe przepisy, jak się wydaje dotyczą tzw. usług pomocniczych do usług finansowych oraz usług pośrednictwa finansowego, które dotychczas korzystały ze zwolnienia. Z uwagi jednak na mało precyzyjne sformułowania oraz brak definicji legalnych w ustawie o podatku od towarów i usług zarówno usług pomocniczych, jak również usług finansowych oraz usług pośrednictwa finansowego, Spółka ma wątpliwości czy wykonywane przez nią usługi będą w 2011r. nadal korzystały ze zwolnienia przedmiotowego w podatku od towarów i usług, czy też usługi te będą opodatkowane stawką podstawową.

Za powyższym stanowiskiem przemawia zarówno uzasadnienie do ustawy z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług jak również treść stenogramów z posiedzeń komisji finansów publicznych podczas procesu legislacyjnego, z których wynika jednoznacznie, iż zakres zwolnienia z art. 43 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług odnosi się do usług pomocniczych do usług ubezpieczeniowych i finansowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie ze zmienionym, mocą ustawy z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2010 Nr 226, poz. 1476), zwanej dalej ustawą, artykułem 43, załącznik nr 4, traci ważność (został uchylony pkt 1 w ustępie 1 artykułu 43) z dniem 01.01.2011r. Jednocześnie artykuł 43 został rozbudowany o listę usług podlegających zwolnieniu z VAT. Zgodnie z brzmieniem tego artykułu, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., zwolnieniu podlegają m.in. (art. 43 ust. 1 pkt 7, 37, 38, 39, 40 i 41):

„7) transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy, lub które mają wartość numizmatyczną”;

37) usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji;

„38) usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkobiorcę;

39) usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę;

40) usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług”.

41) usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie”.

Dodatkowo został dodany ustęp 13 w brzmieniu:

„13. Zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.”

Natomiast art. 43 ust. 14 stanowi, że przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie sortowania i liczenia pieniędzy na zlecenie banków.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy powyższe usługi powinny od 2011r. korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 13 ustawy, czy też podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 43 ust. 14 ustawy

Zgodnie z brzmieniem przytoczonych fragmentów art. 43 obowiązującego od 1 stycznia 2011r., należy uznać, że usługi sortowania i liczenia pieniędzy stanowią element usług wymienionych w ust. 1 pkt 7 i 37-41, które same stanowią odrębną całość i są właściwe i niezbędne do świadczenia usług zwolnionych zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41. Powyższe usługi nadal korzystają ze zwolnienia z VAT. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę stanowią bowiem element usługi świadczonej przez banki, bez której te instytucje finansowe nie mogłyby się obejść, a jednocześnie stanowią odrębną całość, są możliwe do wydzielenia od pozostałych usług świadczonych przez banki i przez Spółkę. Zatem zastosowanie znajduje tu ust. 13 artykułu 43. Banki, ustalając cennik swoich usług finansowych podlegających zwolnieniu z VAT, muszą brać pod uwagę również koszty, jakie ponoszą korzystając z usług obsługi gotówki świadczonych przez Spółkę. Usługi te stanowią zatem niezbędny element usługi świadczonej przez banki – gdyby banki nie korzystały z usług Spółki (bądź konkurencji), musiałyby wykonać tę pracę we własnym zakresie. Usługi Spółki są możliwe do wydzielenia i stanowi odrębny element, za który banki otrzymują od Spółki faktury VAT.

Świadczonych przez Wnioskodawcę usług sortowania i liczenia pieniędzy nie można zaliczyć do usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41 ustawy zawartych w art. 43 ust. 14.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj