Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1163b/10/MN
z 23 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1163b/10/MN
Data
2011.02.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych --> Osoby prawne i spółki nieposiadajace osobowości prawnej


Słowa kluczowe
gospodarstwo pomocnicze
jednostka budżetowa
kasa rejestrująca
likwidacja
następstwo prawne
sukcesja prawna
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Czy od dnia 1 stycznia 2011 r. Zespół Szkół ma obowiązek ewidencjonować „przychody” przy zastosowaniu kasy rejestrującej?



Wniosek ORD-IN 806 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2010 r. (data wpływu 26 listopada 2010 r.) uzupełnionym w dniu 14 lutego 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 listopada 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 14 lutego 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Zespół Szkół, będąc jednostką budżetową, do dnia 31 grudnia 2010 r. był jednostką nadrzędną dla gospodarstwa pomocniczego – Warsztatów Szkolnych. W dotychczasowej formie obydwie jednostki funkcjonowały odrębnie jako podatnicy (odrębne numery: NIP, REGON, rozliczenia z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Urzędem Skarbowym).

Przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2010 r. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) nie przewidują funkcjonowania w dotychczasowej nazwie i formie gospodarstw pomocniczych w sektorze publicznym.

Zespół Szkół nie jest „płatnikiem VAT”, ani też nie posiada kasy fiskalnej, z tytułu braku świadczonych usług. Warsztaty Szkolne były „płatnikiem VAT” i posiadały kasę fiskalną, za pomocą której dokonywane były „czynności fiskalne”. Warsztaty te osiągały przychody z tytułu świadczonych przeglądów technicznych pojazdów w ramach prowadzonej stacji kontroli pojazdów, a także drobnych usług. Z dniem 1 stycznia 2011 roku Zespół Szkół wraz z Warsztatami Szkolnymi stanowią łącznie jedną jednostkę.

Połączone jednostki stanowią od dnia 1 stycznia 2011 roku pod każdym względem jeden podmiot.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. Zespół Szkół osiąga przychody z tytułu przeglądów technicznych pojazdów i drobnych usług. Ponadto dla Zespołu Szkół, zarówno przed 1 stycznia 2011 r., jak i po tej dacie, jednostką nadrzędną jest Starostwo Powiatowe. Zespół Szkół nie może gromadzić dochodów, tak więc wszelkie przychody z usług będą musiały zostać odprowadzone do jednostki nadrzędnej. W efekcie szkoła nie będzie uzyskiwała żadnych przychodów pozostających do własnej dyspozycji.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


Czy od dnia 1 stycznia 2011 r. Zespół Szkół ma obowiązek ewidencjonować „przychody” przy zastosowaniu kasy rejestrującej...


Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej powstanie w 2011 r. w momencie przekroczenia kwoty 40.000 zł – wcześniej obowiązek ten nie powstał. Na mocy obowiązującego rozporządzenia MF w sprawie kas rejestrujących, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, którzy nie przekroczyli w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 złotych i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Dla rozstrzygnięcia zagadnienia będącego przedmiotem wniosku istotne jest ustalenie, czy mamy do czynienia z następstwem podatkowym w rozumieniu przepisów prawa podatkowego.

Następstwo prawne, polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw i obowiązków poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa, jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Na gruncie prawa podatkowego, prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych, reguluje rozdział 14 działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).

Ustawodawca, w art. 93-93e tej ustawy, przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.


I tak, zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:


  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych


  • wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.


W świetle art. 93 § 2 ustawy, przepis § 1, stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:


  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).


Jak stanowi art. 93a § 1 ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:


  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej


  • wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.


Art. 93a § 2 ustawy stanowi, iż przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:


  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;

  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.


Stosownie do postanowień art. 93b ustawy, przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych.

Zgodnie z art. 93c § 1 ww. ustawy, osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.


Z przywołanych przepisów wynika, iż sukcesja podatkowa (następstwo prawne) powstaje m.in. w sytuacji łączenia się i przekształcania wskazanego w nich zamkniętego katalogu podmiotów, tj.:


  • osób prawnych,
  • osobowych spółek handlowych,
  • spółek nie mających osobowości prawnej,
  • samorządowych zakładów budżetowych.


Art. 87 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), stanowi, iż z dniem 31 grudnia 2010 r. zakończeniu ulega likwidacja państwowych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych oraz gospodarstw pomocniczych gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych.

Pozostałe po likwidacji składniki majątkowe, należności i zobowiązania zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego przejmuje jednostka budżetowa, przy której funkcjonowało gospodarstwo. Przejęcie następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego (art. 89 ust. 4 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż Zespół Szkół posiadał gospodarstwo pomocnicze – Warsztaty Szkolne. Gospodarstwo to z dniem 31 grudnia 2010 r. uległo likwidacji i zostało przejęte przez Zespół Szkół - jednostkę macierzystą, na zasadach określonych w cytowanej ustawie Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych. U Zespołu Szkół nie powstał wcześniej obowiązek w zakresie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy art. 93 i 93c ustawy Ordynacja podatkowa, gdyż nie zachodzi żadna z przesłanek, o których mowa w powołanych wyżej przepisach tej ustawy, na podstawie których mogło dojść do następstwa podatkowego.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż sukcesja praw i obowiązków uregulowana treścią art. 93 i 93a Ordynacji podatkowej nie ma zastosowania w związku z likwidacją gospodarstwa pomocniczego, którego majątek, należności i zobowiązania zostały przejęte przez Zespół Szkół – jednostkę macierzystą.

Wobec tego, Zespół Szkół nie może być następcą prawnym w rozumieniu powołanych przepisów ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym nie jest sukcesorem praw i obowiązków, przewidzianych w przepisach prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących instalowania kas rejestrujących określone zostały rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

W myśl § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 5.

W myśl § 3 ust. 6 rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Ponadto, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 4 cyt. rozporządzenia zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość obrotów przy dostawie: części do silników (PKWiU 29.11.4), silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1), nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1), przyczep i naczep; kontenerów (PKWiU 29.20.2), części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0), części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej nie sklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0), silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3).

W analizowanej sprawie należy wskazać, iż Zespół Szkół, w związku z rozstrzygnięciem, iż przy przejęciu gospodarstw pomocniczych, nie jest sukcesorem praw i obowiązku podatkowych, w roku 2011 będzie mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej, przy założeniu, iż nie dokonuje dostawy towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia. Jednakże w przypadku, gdy kwota obrotu z działalności przekroczy 40.000 zł, o której mowa w art. 111 ust. 1, Zespół Szkół będzie zobowiązany do rozpoczęcia ewidencji obrotu za pomocą kasy rejestrującej, w terminie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przekroczy kwotę 40.000 zł obrotu z tytułu tej sprzedaży – zgodnie z § 3 ust. 6 rozporządzenia, a nie jak wskazano we własnym stanowisku obowiązek z ten powstanie w momencie przekroczenia kwoty 40.000 zł. Z tego też względu stanowisko uznano za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj