Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-18/11/MK
z 11 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-18/11/MK
Data
2011.04.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
emeryci
emeryci
impreza
impreza
renciści
renciści
świadczenia na rzecz emerytów
świadczenia na rzecz emerytów
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy można zastosować zwolnienie z opodatkowania zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym w stosunku do świadczenia rzeczowego jakim będzie posiłek podany rencistom i emerytom w restauracji, podczas spotkania kulturalno-oświatowego?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 11 stycznia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania emerytom i rencistom poczęstunku podanego w zorganizowanej przez byłego pracodawcę imprezie kulturalno-oświatowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych dofinansowania emerytom i rencistom poczęstunku podanego w zorganizowanej przez byłego pracodawcę imprezie kulturalno-oświatowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje zorganizowanie spotkania kulturalno-oświatowego dla byłych pracowników, emerytów i rencistów, celem podniesienia walorów kulturalnych. Spotkanie odbędzie się w restauracji, gdzie zostanie podany poczęstunek, posiłek (z wyłączeniem produktów alkoholowych). Restauracja wystawi fakturę tylko za zakupiony w lokalu posiłek, który zostanie pokryty w całości ze środków ZFŚS. W spotkaniu będą uczestniczyć tylko emeryci i renciści, byli pracownicy, którzy w swoim gronie zorganizują sobie czas w postaci własnych występów, kabaretów. Regulamin ZFŚS przewiduje możliwość dofinansowania spotkania kulturalno-oświatowego.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy można zastosować zwolnienie z opodatkowania zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym w stosunku do świadczenia rzeczowego jakim będzie ten posiłek podany w restauracji, podczas spotkania...

Zdaniem wnioskodawcy, dofinansowanie ze środków ZFŚS posiłku, poczęstunku podanego podczas takiego spotkania, uznane powinno być jako świadczenie rzeczowe dla emerytów, rencistów i korzystać będzie ze zwolnienia zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do kwoty 2.280 zł w roku podatkowym 2010.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe:

Na wstępie zaznacza się, iż niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania emerytom i rencistom poczęstunku podanego w zorganizowanej przez byłego pracodawcę imprezie kulturalno-oświatowej.

W pozostałym zakresie wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Przystępując do oceny stanowiska należy najpierw wskazać, że z treści wniosku wynika, iż wnioskodawca planuje zorganizowanie spotkania kulturalno-oświatowego. Natomiast we własnym stanowisku stwierdza, iż „dofinansowanie ze środków ZFŚS posiłku, poczęstunku podanego podczas takiego spotkania, uznane powinno być jako świadczenie rzeczowe dla emerytów, rencistów i korzystać będzie ze zwolnienia zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do kwoty 2.280 zł w roku podatkowym 2010”. Ponieważ wniosek sporządzony został w dniu 31 grudnia 2010r. i jak wynika z jego treści oraz wskazania w części D.1 poz. 36, 58 druku ORD-IN – dotyczy zdarzenia przyszłego, tut. organ uznał, iż wnioskodawca miał na uwadze zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy, do kwoty 2.280 zł w roku podatkowym 2011r.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak wynika z art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy – w brzmieniu obowiązującym w 2010r. – wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł.

W związku z tym, aby świadczenie w 2010r. korzystało z powyższego zwolnienia, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

  • świadczenie ma być świadczeniem rzeczowym lub ekwiwalentem pieniężnym w zamian tych świadczeń,
  • świadczenie ma otrzymać emeryt lub rencista,
  • świadczenie to musi być przyznane ww. osobom w związku z istniejącym uprzednio stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy lub od związków zawodowych,
  • kwota świadczenia nie może przekroczyć w roku podatkowym wysokości 2.280 zł.

Z dniem 01 stycznia 2011r. nastąpiła zmiana treści art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, wprowadzona ustawą z dnia 25 listopada 2010r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 226, poz. 1478 ze zm.).

Stosownie do aktualnego brzmienia ww. przepisu zwolnieniu podlegają świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. Tym samym, na mocy znowelizowanego przepisu, zwolnione z opodatkowania są wszelkiego rodzaju świadczenia, tj. zarówno rzeczowe, pieniężne jak i niepieniężne.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca planuje zorganizowanie spotkania kulturalno-oświatowego dla byłych pracowników, emerytów i rencistów, celem podniesienia walorów kulturalnych. Spotkanie odbędzie się w restauracji, gdzie zostanie podany poczęstunek, posiłek (z wyłączeniem produktów alkoholowych). Restauracja wystawi fakturę tylko za zakupiony w lokalu posiłek, który zostanie pokryty w całości ze środków ZFŚS. W spotkaniu będą uczestniczyć tylko emeryci i renciści, byli pracownicy, którzy w swoim gronie zorganizują sobie czas w postaci własnych występów, kabaretów.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż wartość świadczenia w postaci dofinansowania emerytom i rencistom wyłącznie poczęstunku (posiłku) podanego w zorganizowanej w restauracji przez byłego pracodawcę imprezie kulturalno-oświatowej, w 2011r. objęte są zwolnieniem z podatku dochodowego do kwoty 2.280 zł. Jak wynika bowiem ze zmienionej od 01 stycznia 2011r. treści art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, zwolnione są wszelkiego rodzaju świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z były pracodawcą stosunkiem pracy.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, ale z innej przyczyny niż wskazanej we własnym stanowisku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj