Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-16/11/MK
z 11 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-16/11/MK
Data
2011.04.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
emeryci
emeryci
renciści
renciści
świadczenia na rzecz emerytów
świadczenia na rzecz emerytów
świadczenia rzeczowe
świadczenia rzeczowe
zryczałtowany podatek dochodowy
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
Czy otrzymany przez emerytów i rencistów ekwiwalent pieniężny w zamian świadczenia rzeczowego jakim są bony towarowe podlega opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 11 stycznia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez emerytów i rencistów ekwiwalentu pieniężnego w zamian świadczenia rzeczowego jakim są bony towarowe – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez emerytów i rencistów ekwiwalentu pieniężnego w zamian świadczenia rzeczowego jakim są bony towarowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony m.in. następujący stan faktyczny:

Zgodnie z zapisem w regulaminie ZFŚS udzielono emerytom i rencistom (byłym pracownikom zakładu) pomocy rzeczowej w formie bonów towarowych oraz ekwiwalentów pieniężnych w zamian za bony towarowe w całości pokrytych ze środków funduszu świadczeń socjalnych. Regulamin przewiduje wypłatę ekwiwalentu pieniężnego w zamian za bony towarowe.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy otrzymany przez emerytów i rencistów ekwiwalent pieniężny w zamian świadczenia rzeczowego jakim są bony towarowe podlega opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawcy, ekwiwalent pieniężny w zamian za bony towarowe, wypłacany emerytom i rencistom będzie korzystał ze zwolnienia zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wolne od opodatkowania są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 2.280 zł. Bony są w wypadku emerytów i rencistów traktowane jako świadczenia rzeczowe. Ekwiwalenty za bony oraz bony towarowe zostały zwolnione do kwoty 2.280 zł w roku podatkowym 2010.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez emerytów i rencistów ekwiwalentu pieniężnego w zamian świadczenia rzeczowego jakim są bony towarowe.

W pozostałym zakresie wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm. – w brzmieniu obowiązującym w 2010r.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak wynika z art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł.

W związku z tym, aby świadczenie w 2010r. korzystało z powyższego zwolnienia, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

  • świadczenie ma być świadczeniem rzeczowym lub ekwiwalentem pieniężnym w zamian tych świadczeń,
  • świadczenie ma otrzymać emeryt lub rencista,
  • świadczenie to musi być przyznane ww. osobom w związku z istniejącym uprzednio stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy lub od związków zawodowych,
  • kwota świadczenia nie może przekroczyć w roku podatkowym wysokości 2.280 zł.

Z uwagi na to, iż ustawa o podatku dochodowym nie określa definicji rzeczy ani świadczenia rzeczowego, należy odwołać się do znaczenia tych pojęć w języku potocznym lub definicji stosowanych w innych dziedzinach prawa. Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) rzeczami są tylko przedmioty materialne.

Oznacza to, że zwolnienie na mocy powołanego przepisu ustawy podatkowej dotyczy jedynie otrzymywanych przez emerytów i rencistów świadczeń rzeczowych lub ekwiwalentów pieniężnych w zamian tych świadczeń, którymi są np. bilety do kina, teatru, karnety na basen czy siłownię, paczki świąteczne, bony towarowe itp.

Zgodnie z powyższym zwolnieniu z opodatkowania podlega łączna wartość świadczeń rzeczowych lub ekwiwalentów (w tym bonów towarowych; ustawodawca w tym bowiem przypadku nie wyłączył ich ze świadczeń rzeczowych) – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Nadwyżka ponad tę kwotę podlega natomiast opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, który stanowi, iż od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10 % należności. Przy czym płatnik obowiązany jest do poboru i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodu (przychodu) z ww. tytułu na zasadach określonych w przepisach art. 41 ust. 4 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca zgodnie z zapisem w regulaminie ZFŚS udzielił emerytom i rencistom (byłym pracownikom zakładu) pomocy rzeczowej w formie bonów towarowych oraz ekwiwalentów pieniężnych w zamian za bony towarowe w całości pokrytych ze środków funduszu świadczeń socjalnych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż otrzymane przez emerytów i rencistów świadczenia zarówno w postaci bonów towarowych jak i ekwiwalentów pieniężnych w zamian za te bony, objęte są zwolnieniem z podatku dochodowego do kwoty 2.280 zł w sytuacji, gdy spełnione są wszystkie warunki wymienione w powołanym wyżej przepisie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku braku podstaw do zastosowania zwolnienia, będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10%.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj