Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-140/10-5/TK
z 25 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-140/10-5/TK
Data
2011.02.25


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna


Słowa kluczowe
akcyza
olej smarowy
podmiot zużywający


Istota interpretacji
Czy zbiorniki lub urządzenia (m.in. magazyny dołowe, dystrybutory), w których magazynowane będą lub za pomocą których będą dystrybuowane oleje smarowe, nabyte przez Spółkę i zwolnione od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, wymagają legalizacji lub kontroli metrologicznej dla zachowania warunków uprawniających do zwolnienia olejów smarowych z opodatkowania podatkiem akcyzowym na podstawie § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2010 r. (data wpływu 25 listopada 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 grudnia 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie spełnienia warunków w celu zwolnienia od podatku zużywanych olejów smarowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej akcyzowego w zakresie spełnienia warunków w celu zwolnienia od podatku zużywanych olejów smarowych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 grudnia 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.) poprzez wskazanie właściwego dla Wnioskodawcy organu podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

XXX prowadzi działalność podstawową w zakresie wydobycia rud oraz produkcji (z tych rud) i sprzedaży miedzi, metali szlachetnych i innych metali nieżelaznych. Spółka jest przedsiębiorstwem wielooddziałowym, w skład którego wchodzą m.in. kopalnie (podziemne) i huty. Dla potrzeb prowadzonej działalności, Spółka obecnie nabywa od polskiego podatnika oleje smarowe (oznaczone kodami CN 2710 19 71-83 oraz CN 2710 87-99). Z uwagi na planowaną zmianę modelu obrotu olejami smarowymi, Spółka występuje o potwierdzenie zasad opodatkowania podatkiem akcyzowym nowego modelu obrotu olejami smarowymi - opisanego poniżej (tj. niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie nowego modelu obrotu olejami smarowymi).

Aktualny model obrotu olejami smarowymi

Zgodnie z aktualnym modelem obrotu olejami smarowymi nabywanymi przez Spółkę, oleje te nabywane są albo jako oleje konfekcjonowane, albo jako oleje nabywane luzem. W sytuacji nabywania olejów luzem, oleje te są przemieszczane przez Spółkę do kopalni (do dołowych magazynów), a następnie są magazynowane w zbiornikach znajdujących się w kopalni (magazynach dołowych). Oleje smarowe nabywane przez Spółkę z zapłaconą akcyzą są:

  • zużywane przez Spółkę jako oleje smarowe oraz oleje hydrauliczne w maszynach/urządzeniach stanowiących własność Spółki i wykorzystywanych w kopalniach,
  • wydawane innym podmiotom, które w kopalniach świadczą na rzecz Spółki (na podstawie zawartych umów) usługi z wykorzystaniem tych olejów, przy czym oleje te wykorzystywane są w maszynach/urządzeniach będących własnością usługodawców, za pomocą których świadczą oni na rzecz Spółki usługi wydobywcze i budowlane.

W obu powyższych przypadkach, zużycie przedmiotowych olejów smarowych następuje w kopalniach po ich uprzednim przemieszczeniu z magazynów dołowych i wprowadzeniu do maszyn/urządzeń. Zużycie przedmiotowych olejów smarowych następuje na wyłączne potrzeby Spółki tylko w celach smarowych w maszynach/urządzeniach (tj. celach innych niż napędowe lub opałowe). Możliwe są sytuacje, iż pewne ilości przedmiotowych olejów smarowych, po wprowadzeniu ich do maszyn/urządzeń (zgodnie z zapotrzebowaniem Spółki) w celach smarowych wyciekają z maszyn/urządzeń z uwagi na np. awaryjność maszyn/urządzeń (np. w przypadku zahaczenia maszyn o spąg) oraz trudne warunki pracy w kopalniach. Skutkuje to faktycznymi stratami olejów smarowych, których nabycie nastąpiło z przeznaczeniem do celów smarowych. Jednocześnie, możliwe są sporadyczne przypadki powstania strat olejów smarowych na etapie przemieszczania olejów smarowych z magazynów dołowych do maszyn/urządzeń znajdujących się w kopalniach (czyli strat olejów smarowych po ich nabyciu przez Spółkę).

Nowy model obrotu olejami smarowymi

Aktualnie rozważana jest zmiana struktury obrotu olejami smarowymi nabywanymi przez Spółkę, z uwagi na zmianę statusu dostawcy olejów smarowych do Spółki. Dostawca olejów smarowych (polski podmiot) jest w trakcie uzyskiwania statusu składu podatkowego.

W przypadku uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego przez dostawcę olejów smarowych do Spółki, będzie ona nabywała te oleje (oleje będą nabywane luzem) jako podmiot zużywający w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Nabycie przedmiotowych olejów będzie następowało w zwolnieniu od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie (zgodnie z § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień), przy zachowaniu wszystkich warunków wskazanych w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym - Spółka stanie się właścicielem wyrobów akcyzowych po wyprowadzeniu ich ze składu podatkowego w zwolnieniu. Po nabyciu przedmiotowych olejów, będą one przemieszczane do magazynów dołowych zlokalizowanych w kopalniach Spółki, skąd będę następnie dystrybuowane do poszczególnych maszyn/urządzeń za pomocą, których wykonywana jest praca w jej kopalniach. Spółka będzie prowadzić wszelkie ewidencje oraz spełni pozostałe wymogi formalne związane z obrotem, zużyciem wyrobów akcyzowych (olejów smarowych) zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie. Jak wskazano powyżej, oleje smarowe nabyte przez Spółkę będą przemieszczane i wprowadzane do maszyn/urządzeń wykorzystywanych w jej kopalniach z przeznaczeniem dla celów smarowych. Jednocześnie, oleje smarowe mogą być wprowadzane (z przeznaczeniem dla celów smarowych):

  • do maszyn/urządzeń będących własnością Spółki wykorzystywanych do prac kopalnianych,
  • do maszyn/urządzeń będących własnością usługodawców Spółki, za pomocą których usługodawcy świadczą na rzecz Spółki usługi wydobywcze i budowlane.

W przypadku wydania olejów smarowych do maszyn/urządzeń będących własnością usługodawców Spółki, za pomocą których usługodawcy świadczą na jej rzecz usługi wydobywcze i budowlane. Spółka nie będzie dokonywać sprzedaży olejów smarowych (tj. nie będzie przenosić praw do olejów na rzecz usługodawców) na rzecz tych usługodawców (oleje smarowe będą jedynie wydawane do maszyn/urządzeń usługodawców w celu utrzymania jakości maszyn/urządzeń, za pomocą których świadczone będą usługi na jej rzecz). Spółka nie będzie pobierać wynagrodzenia za oleje smarowe wydane do maszyn/urządzeń usługodawców.

Jednocześnie, możliwe będą sytuacje występowania przypadkowych i niezamierzonych strat i wycieków olejów smarowych:

  • po wprowadzeniu olejów do maszyn/urządzeń będących własnością Spółki lub usługodawców świadczących na rzecz Spółki usługi (na skutek awarii maszyn/urządzeń),
  • na etapie przemieszczania olejów smarowych u podmiotu zużywającego - ze składu podatkowego do magazynu dołowego i z magazynu dołowego do maszyn/urządzeń będących własnością Spółki lub usługodawców świadczących na rzecz Spółki usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zbiorniki lub urządzenia (m.in. magazyny dołowe, dystrybutory), w których magazynowane będą lub za pomocą których będą dystrybuowane oleje smarowe, nabyte przez Spółkę i zwolnione od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, wymagają legalizacji lub kontroli metrologicznej dla zachowania warunków uprawniających do zwolnienia olejów smarowych z opodatkowania podatkiem akcyzowym na podstawie § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do postanowień § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 23 sierpnia 2010 r. (Dz. U. Nr 159, poz. 1070) zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.). Zainteresowany uważa, iż są to jedyne przepisy ograniczające stosowanie zwolnienia od akcyzy dla olejów smarowych zużywanych dla celów innych niż napędowe lub opałowe. Wskazuje on, iż zasady określone w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym, ani żadne przepisy wykonawcze do tej ustawy nie warunkują stosowania zwolnienia od akcyzy obrotu czy zużycia olejów smarowych zużywanych dla celów innych niż napędowe lub opałowe od objęcia legalizacją czy też kontrolą metrologiczną urządzeń/zbiorników, w których te wyroby są składowane bądź, za pomocą których są dystrybuowane w ramach podmiotu zużywającego.

Zatem w przypadku nabywania przez XXX - jako podmiotu zużywającego - olejów smarowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, zbiorniki lub urządzenia (m.in. magazyny dołowe, dystrybutory), w których magazynowane będą lub za pomocą których będą dystrybuowane oleje smarowe, nabyte przez Spółkę i zwolnione od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie nie podlegają obowiązkowi legalizacji ani też kontroli metrologicznej - dla zachowania warunków uprawniających do zwolnienia.

Wskazany obowiązek legalizacji tych urządzeń bądź ich kontroli metrologicznej nie będzie również ciążył na Spółce - jako podmiocie zużywającym - gdyby ewentualnie w przyszłości doszło do zużycia olejów smarowych (zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie) niezgodnie z przeznaczeniem (lub z naruszeniem obowiązków ewidencyjnych), co skutkowałoby zapłatą akcyzy przez Spółkę. Obowiązek taki nie wynika z przepisów prawa podatkowego, w szczególności ustawy o podatku akcyzowym czy też rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Spółki. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W kwestii dotyczącej podatku akcyzowego w dniu 25 lutego 2011 r. wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia w zakresie:

  • Wskazania czy wydanie przez Spółkę (w nowym modelu obrotu olejami smarowymi) olejów smarowych nabytych przez nią ze składu podatkowego w zwolnieniu od akcyzy ze względu na przeznaczenie (zgodnie z § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, przy zachowaniu warunków określonych w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym) do maszyn/urządzeń (stanowiących własność usługodawców), za pomocą których świadczone są usługi na rzecz Spółki, stanowi zużycie olejów smarowych przez Spółkę, jako podmiot zużywający, zgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia z podatku akcyzowego - przy założeniu, iż oleje smarowe zostaną zużyte w maszynach/urządzeniach usługodawcy wyłącznie dla celów smarowych (innych niż napędowe opałowe) - Nr ILPP3/443-140/10-3/TK,
  • Wskazania czy straty/wycieki olejów smarowych, nabytych przez Spółkę ze składu podatkowego i zwolnionych ze względu na przeznaczenie, powstałe po wprowadzeniu olejów do maszyn/urządzeń będących jej własnością lub usługodawców świadczących na rzecz Spółki usługi (na skutek awarii maszyn/urządzeń) oraz na etapie przemieszczania olejów smarowych u podmiotu zużywającego - ze składu podatkowego do magazynu dołowego i z magazynu dołowego do maszyn/urządzeń będących własnością Spółki lub usługodawców świadczących na jej rzecz usługi, podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym - Nr ILPP3/443-140/10-4/TK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj