Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-210/11/KW
z 24 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-210/11/KW
Data
2011.03.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
system oświaty
szkolenie
zwolnienie


Istota interpretacji
Opodatkowanie prawidłową stawką podatku VAT usług świadczonych przez jednostkę objętą systemem oświaty



Wniosek ORD-IN 1011 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2011r. (data wpływu 26 stycznia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prawidłową stawką podatku VAT usług świadczonych przez jednostkę objętą systemem oświaty – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prawidłową stawką podatku VAT usług świadczonych przez jednostkę objętą systemem oświaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi ośrodek szkolenia zawodowego. Ośrodek działał pierwotnie na podstawie zezwolenia Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 16 stycznia 1990r., następnie po wejściu w życie ustawy o oświacie Kuratorium Oświaty w N. dokonał z urzędu wpisu do ewidencji na podstawie art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty pod nr XXX, wreszcie w dniu 25 stycznia 2001r. Wydział Edukacji Starostwa Powiatowego w L. na podstawie art. 5 ustawy z dnia 25 lipca 1998r. o zmianie ustawy o systemie oświaty z dnia 25 lipca 1998r. dokonało wpisu z urzędu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez Powiat L.

Zgodnie z art. 82.1 Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Wnioskodawca prowadzi więc, jak wynika z cytowanego przepisu, ośrodek szkolenia, który stanowi palcówkę należącą do systemu oświaty (wynika to z interpretacji systemowej - regulacja ta zawarta jest w ustawie o systemie oświaty i określa tryb powstawania i funkcjonowania placówek należących do systemu oświaty).

W ramach prowadzonej niepublicznej placówki edukacyjnej Wnioskodawca przeprowadza szkolenia bhp oraz kursy i szkolenia o charakterze zawodowym (np. kursy operatora wózków podnośnikowych, kursy przygotowawcze energetyczne typu „E" i „D" i in.).

Ponadto należy podkreślić, że Wnioskodawca należy do systemu informacji oświatowej, w ramach którego prowadzi - podobnie jak inne placówki - (elektroniczną) sprawozdawczość półroczną. Tymczasem ustawa z dnia 19 lutego 2004r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. Nr 49, poz. 463) zawiera następujące stwierdzenie: „Ustawa określa organizację i zasady działania systemu informacji oświatowej służącego uzyskiwaniu danych niezbędnych do prowadzenia polityki edukacyjnej państwa, podnoszenia jakości i upowszechniania edukacji oraz do usprawniania finansowania zadań oświatowych" (art. 1) oraz „System informacji oświatowej obejmuje bazy danych oświatowych, w skład których wchodzą następujące zbiory danych o:

  1. szkole lub placówce oświatowej;
  2. uczniach, słuchaczach, wychowankach oraz absolwentach;
  3. nauczycielach, wychowawcach i innych pracownikach;
  4. spełnianiu obowiązku nauki" (art. 3.1).

Jednocześnie system informacji oświatowej jest systemem integralnie powiązanym z systemem oświaty w Polsce.

Ponadto trzeba podkreślić, że również w poprzednim stanie prawnym działalność edukacyjna ośrodka korzystała ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie załącznika nr 4 pkt 7 (ex 80 usługi edukacyjne) ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy działalność placówki prowadzonej przez podatnika w zakresie prowadzenia szkoleń w różnych formach jest zwolniona z podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, że wykonuje on „usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty < art. 43.1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) >.

Wskazuje na to jednoznacznie wykładnia językowa (działalność ośrodka szkolenia zawodowego oparta jest na regulacjach ustawy o systemie oświaty) jak i systemowa (umiejscowienie przepisu stanowiącego podstawę działalności ośrodka szkolenia zawodowego w ustawie o systemie oświaty). Dodatkowo wskazuje na to fakt przynależności ośrodka szkolenia zawodowego prowadzonego przez Wnioskodawcę do systemu informacji oświatowej.

Jeżeli więc przyjmiemy, że ośrodek szkolenia zawodowego prowadzony przez Wnioskodawcę jest jednostką systemu oświaty, działającą w zakresie kształcenia, konsekwentnie należy przyjąć, że usługi wykonywane w zakresie działalności ośrodka zawodowego korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43.1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.).

Nie bez znaczenia dla analizowanej sprawy pozostaje fakt, że również w poprzednim stanie prawnym działalność edukacyjna korzystała ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie załącznika nr 4 pkt 7 (ex80 usługi edukacyjne) ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgonie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi ośrodek szkolenia zawodowego. Ośrodek działał pierwotnie na podstawie zezwolenia Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 16 stycznia 1990r., następnie po wejściu w życie ustawy o oświacie Kuratorium Oświaty w N. dokonał z urzędu wpisu do ewidencji na podstawie art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty pod nr XXX, wreszcie w dniu 25 stycznia 2001r. Wydział Edukacji Starostwa Powiatowego w L. na podstawie art. 5 ustawy z dnia 25 lipca 1998r. o zmianie ustawy o systemie oświaty z dnia 25 lipca 1998r. dokonało wpisu z urzędu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez Powiat L.

Wnioskodawca prowadzi ośrodek szkolenia, który stanowi palcówkę należącą do systemu oświaty (wynika to z interpretacji systemowej - regulacja ta zawarta jest w ustawie o systemie oświaty i określa tryb powstawania i funkcjonowania placówek należących do systemu oświaty).

W ramach prowadzonej niepublicznej placówki edukacyjnej Wnioskodawca przeprowadza szkolenia bhp oraz kursy i szkolenia o charakterze zawodowym (np. kursy operatora wózków podnośnikowych, kursy przygotowawcze energetyczne typu „E" i „D" i in.).

Wnioskodawca należy do systemu informacji oświatowej, w ramach którego prowadzi - podobnie jak inne placówki - (elektroniczną) sprawozdawczość półroczną. Tymczasem ustawa z dnia 19 lutego 2004r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. Nr 49, poz. 463) zawiera następujące stwierdzenie: „Ustawa określa organizację i zasady działania systemu informacji oświatowej służącego uzyskiwaniu danych niezbędnych do prowadzenia polityki edukacyjnej państwa, podnoszenia jakości i upowszechniania edukacji oraz do usprawniania finansowania zadań oświatowych" (art. 1) oraz „System informacji oświatowej obejmuje bazy danych oświatowych, w skład których wchodzą następujące zbiory danych o:

  1. szkole lub placówce oświatowej;
  2. uczniach, słuchaczach, wychowankach oraz absolwentach;
  3. nauczycielach, wychowawcach i innych pracownikach;
  4. spełnianiu obowiązku nauki" (art. 3.1).

Jednocześnie system informacji oświatowej jest systemem integralnie powiązanym z systemem oświaty w Polsce.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Stosownie do art. 2 ust. 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. nr 256, poz. 2572 ze zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Jak wskazał Wnioskodawca, zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 25 lipca 1998r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 1998r. nr 117, poz. 759) szkoły i placówki niepubliczne wpisane w dniu wejścia w życie ustawy do ewidencji prowadzonej przez kuratorów oświaty i właściwych ministrów wpisuje się z urzędu do ewidencji prowadzonej przez odpowiednią jednostkę samorządu terytorialnego.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Z wniosku wynika, że prowadzony przez Wnioskodawcę ośrodek szkolenia zawodowego działał pierwotnie na podstawie zezwolenia Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 16 stycznia 1990r., następnie po wejściu w życie ustawy o oświacie Kuratorium Oświaty w N. dokonał z urzędu wpisu do ewidencji na podstawie art. 82 ww. ustawy o systemie oświaty pod nr XXX, wreszcie w dniu 25 stycznia 2001r. Wydział Edukacji Starostwa Powiatowego w L. na podstawie art. 5 ustawy z dnia 25 lipca 1998r. o zmianie ustawy o systemie oświaty z dnia 25 lipca 1998r. dokonało wpisu z urzędu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez Powiat L. Wnioskodawca przeprowadza szkolenia bhp oraz kursy i szkolenia o charakterze zawodowym (np. kursy operatora wózków podnośnikowych, kursy przygotowawcze energetyczne typu E i D i in.)

A zatem Wnioskodawca prowadzi ośrodek szkolenia, który stanowi placówkę należącą do systemu oświaty, działający w zakresie kształcenia.

Wobec powyższych okoliczności stwierdzić należy, iż jeśli wszystkie szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę są świadczone przez Niego jako przez jednostkę objętą systemem oświaty w ramach kształcenia i wychowania to są od 1 stycznia 2011r. zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Na marginesie należy dodać, że z uwagi na zmiany stanu prawnego fakt zwolnienia z opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług w poprzednim stanie prawnym na podstawie załącznika nr 4 pkt 7 ustawy o VAT (PKWiU ex 80), pozostaje, wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, bez wpływu na zwolnienie w oparciu o stan prawny obowiązujący od dnia 1 stycznia 2011r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj