Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-275/11-5/MN
z 5 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-275/11-5/MN
Data
2011.05.05


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
aport
budowle
budynek
działki
dzierżawa
grunty
infrastruktura towarzysząca
najem
nieruchomości
obniżenie stawki podatku
ruchomości
stawka
stawka preferencyjna
stawki podatku
użytkowanie wieczyste
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Opodatkowanie sprzedaży ośrodka wypoczynkowego wraz z wyposażeniem oraz przynależnym do niego prawem użytkowania gruntu i infrastrukturą towarzyszącą, a także obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego.



Wniosek ORD-IN 834 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2011 r. (data wpływu 3 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 kwietnia 2011 r. (data wpływu 2 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 kwietnia 2011 r. (data wpływu 2 maja 2011 r.) o dowód uiszczenia brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

XXXX zamierza sprzedać ośrodek wypoczynkowy wraz z wyposażeniem oraz przynależnym do niego prawem użytkowania wieczystego gruntu, jak również infrastrukturą towarzyszącą temu ośrodkowi. Z posiadanej przez Spółkę dokumentacji wynika, że w skład ośrodka wchodzą budynek pałacowy ośrodka wypoczynkowego, budynek stołówki z kotłownią i składem opału, budynek garażu, budynek wiaty magazynowej, budynek pawilonu kolonijnego, budynek portierni, budynek kontenerowy sanitariatów, budynek stacji transformatorowej, drewniane domki campingowe oraz budowle i urządzenia: kanalizacja, przyłącze kanalizacji deszczowej, drogi betonowe, chodniki, linia energetyczna n/n, latarnie oświetleniowe, ogrodzenie, linia oświetleniowa, sieć wodociągowa, przepompownia ścieków wraz z prawem użytkowania wieczystego działek, na których posadowione są wspomniane budynki i budowle. Całość znajduje się w XXXX w gminie XXXX i funkcjonuje pod nazwą „XXXX”. Z posiadanej dokumentacji wynika, że budynek pałacowy ośrodka wypoczynkowego, budynek pawilonu kolonijnego jak również budynek garażu zostały nabyte w 1972 roku od XXXX i były przyjęte do użytkowania przez ówczesny XXXX należący wówczas do XXXX. Wchodzące w skład ośrodka składniki majątkowe tj.: budynek stołówki z kotłownią i składem opału, linia zasilająca budynek stołówki i pałacu, budynek stacji transformatorowej oraz oświetlenie, zostały przyjęte do użytkowania przez XXXX w 1983 r. jako budowane od podstaw, budynek wiaty magazynowej przyjęto do użytkowania w 1975 r., budynek portierni (ujawnienie 1997 r.), drewniane domki campingowe (1974 r.-1975 r.). Pozostałe budowle i urządzenia zostały przyjęte do użytkowania w latach 1972 r.-1983 r. Moment nabycia nieruchomości przez XXXX jak również moment ich wytworzenia skutkowały brakiem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż taki wówczas nie funkcjonował. W 1996 r. wybudowano trzy obiekty sanitarne zaś w roku 1997 dokonano nakładów inwestycyjnych na budynek pałacowy ośrodka, których wartość znacznie przekroczyła wartość początkową budynku. W tym samym roku wybudowano również chodniki oraz przyłącze kanalizacji deszczowej. Od poczynionych nakładów inwestycyjnych dokonano odliczenia podatku VAT z faktur zakupu stosownie do postanowień ustawy o podatku VAT z 1993 r. W związku z komercjalizacją i prywatyzacją przedsiębiorstw państwowych w roku 1993, XXXX został przekształcony w XXXX i funkcjonował pod tą nazwą do dnia 30 kwietnia 2004 r. Z tą datą w wyniku konsolidacji spółek zakładów energetycznych stał się on jednym z pięciu oddziałów nowo powstałej spółki, obecnie XXXX i funkcjonuje pod nazwą oddziałową jako XXXX. W dniu 11 stycznia 1999 r. XXXX jeszcze jako samodzielny podmiot, aktem notarialnym (repertorium A nr XXXX) dokonał przeniesienia na rzecz zawiązanej przez siebie dnia 4 grudnia 1998 r. spółki pod firmą XXXX spółka z ograniczoną odpowiedzialnością siedziba w XXXX (XXXX), użytkowania wieczystego i własności wszystkich swoich ośrodków w tym również wspomnianego na wstępie, pokrywając tym samym w kapitale zakładowym 62.884 udziały o łącznej wartości 6.288.400 zł, aportami w postaci nieruchomości. W nowo powstałej spółce XXXX miał 100% udziałów. Przedmioty stanowiące wyposażenie nowopowstałej spółki zostały jej przekazane przez XXXX odpłatnie poprzez sprzedaż.

W związku z likwidacją spółki XXXX, dokonano w dniu 28 lutego 2003 r. aktem notarialnym (repertorium A nr XXXX) przeniesienia na rzecz XXXX jako jedynego wspólnika, całość użytkowania wieczystego i własności, będących w 1999 r. przedmiotem aportu wraz z przedmiotami stanowiącymi wyposażenie ośrodków. W odniesieniu do ośrodka „XXXX” w XXXX była to działka o nr 139/4 zabudowana budynkami i budowlami.

Przejęty powtórnie w 2003 r. ośrodek w okolicznościach opisanych powyżej został wydzierżawiony przez Spółkę. W trakcie dzierżawy, pod koniec 2003 r. oddano do użytku wybudowaną od podstaw przepompownię ścieków, a od poniesionych nakładów odliczono podatek VAT, wówczas XXXX funkcjonował jeszcze jako samodzielny podmiot. Poza wspomnianą przepompownią ścieków w latach 2004 i 2008 w trakcie trwania dzierżawy ponoszono nakłady ulepszające (ostatni dokument OT z dnia 31 grudnia 2008 r.) na budynek stołówki z kotłownią i składem opału, a ich wielkość przewyższyła 30% wartości początkowej środka. Od poniesionych nakładów odliczono VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu. Dodatkowo, w 2006 r. dokonano podziału działki nr 139/4 by wydzielić działkę pod znajdującą się na terenie ośrodka stacją transformatorową. W wyniku podziału powstały dwie nowe działki o numerach 139/5 i 139/6, z których działka o numerze 139/5 jest działką pod stację transformatorową. Od momentu wydzierżawienia w 2003 r. do dzisiaj ośrodek jest w ciągłej dzierżawie. W okresie trwania dzierżawy pod koniec 2010 r. wystąpiła jedynie dwutygodniowa (01.10.2010 r.-15.10.2010 r. – okres pomiędzy wygaśnięciem dotychczasowej umowy a zawarciem nowej) przerwa w dzierżawie ośrodka.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku zastosowania zwolnienia przedmiotowego „ZW” dla sprzedaży budynku stołówki z kotłownią i składem opału, gdzie w latach 2004-2008 (ostatni nakład – OT z dnia 31 grudnia 2008 r.) poniesiono nakłady ulepszające przewyższające 30% wartości początkowej środka i od których odliczono podatek VAT będzie istniał obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego i tylko od nakładów poniesionych po dniu 30 kwietnia 2004 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Z kolei ust. 2 powyższego art. 91 stanowi, iż w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości – w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości – jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty. Wyżej wymienione zasady stosuje się w odniesieniu do podatników, u których występuje tzw. sprzedaż mieszana (opodatkowana i zwolniona), a podatnik nie jest w stanie określić odrębnie kwot podatku naliczonego związanych ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną. Podkreślić jednakże należy, iż ustawodawca ustalił też zasady postępowania w sytuacji gdy w okresie korekty, nastąpi sprzedaż towaru.

Zgodnie z art. 91 ust. 4-6 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, uważa się, że towary te lub usługi są nadal używane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty. Korekta po sprzedaży, o której mowa w ust. 4, powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż. W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

  1. opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru związane jest z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione lub nie podlegały opodatkowaniu – do obliczenia korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Przytoczenia wymaga również przepis art. 91 ust. 7 cytowanej ustawy, zgodnie z którym przepisy art. 91 ust. 1-5 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Przepis ten adresowany jest więc do podatników, którzy wykorzystywali nabyty towar lub usługę do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługiwało prawo do odliczenia całości podatku naliczonego – w przypadku Wnioskodawcy odliczono 100% podatku naliczonego od poniesionych nakładów.

Przepis nakazuje więc dokonanie korekty również tym podatnikom, którzy odliczyli podatek naliczony w całości, jako że nabyty towar służył wyłącznie sprzedaży opodatkowanej.

Podkreślenia wymaga fakt, iż przedmiotowa nieruchomość jaką jest „XXXX” w XXXX, w skład której wchodzi budynek stołówki z kotłownią i składem opału jest wykorzystywana do czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (przychód z dzierżawy opodatkowany podatkiem VAT do końca 2010 r. – 22%, a z dniem 1 stycznia 2011 r. – 23%), z chwilą sprzedaży (zwolnionej z opodatkowania) zmienia swoje przeznaczenie i od tego momentu związany jest ze sprzedażą zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, iż spełnione są przesłanki wymienione w art. 91 ust. 7 cytowanej ustawy, w konsekwencji w stosunku do towarów i usług nabytych w celu modernizacji przedmiotowego budynku po dniu 30 kwietnia 2004 r. Spółka jest zobowiązana do skorygowania kwoty podatku naliczonego stosując odpowiednio przepisy art. 91 ust. 1-5 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży ośrodka wypoczynkowego wraz z wyposażeniem oraz przynależnym do niego prawem użytkowania gruntu i infrastrukturą towarzyszącą – w dniu 5 maja 2011 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie Nr ILPP2/443-275/11-4/MN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj