Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-239/11-4/KC
z 19 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-239/11-4/KC
Data
2011.05.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
ochrona środowiska
stawka preferencyjna


Istota interpretacji
Prawo do zastosowania stawki 0% dla prowadzonych prac badawczych w ramach umowy z Głównym Inspektorem Ochrony Środowiska



Wniosek ORD-IN 397 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawca u przedstawione we wniosku z dnia 07.02.2011 r. (data wpływu 14.02.2011 r.), uzupełnione pismem w dniu 28.03.2011 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 16.03.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki 0% dla prowadzonych prac badawczych w ramach umowy z Głównym Inspektorem Ochrony Środowiska – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.02.2011 r. wpłynął wniosek Wnioskodawca u, uzupełniony w dniu 28.03.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki 0% dla prowadzonych prac badawczych w ramach umowy z Głównym Inspektorem Ochrony Środowiska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 o instytutach badawczych (DZ.U. Nr 96 poz.618) i ustawy Prawo Wodne z dnia 18 lipca 2001 z późniejszymi zmianami (tekst jednolity Dz.U. Nr 239 z dnia 07-12-2005 r.). Do statutowych zadań Wnioskodawca u należy m.in.:

  • prowadzenie Państwowej Służby…
  • prowadzenie Służby Technicznej Kontroli…;
  • prace badawczo-rozwojowe na rzecz…;
  • prace naukowo-badawcze i ekspertyzy na zamówienie Ministra Środowiska oraz osób prawnych i fizycznych w zakresie hydrologii, meteorologii, klimatologii, oceanologii, inżynierii i gospodarki wodnej.

Wnioskodawca w dniu 28 stycznia 2010 r. zawarł umowę w drodze negocjacji z Głównym Inspektoratem Ochrony Środowiska na prace w ramach zadania „Monitoring Bałtyku w latach 2010-2011 w strefie głębokomorskiej”. Umowa realizowana obecnie przez Wnioskodawca jest kolejną taką umową gdyż w ramach swojej działalności statutowej Wnioskodawcy od lat 70-tych wykonuje Monitoring Bałtyku jak również inne np. monitoring zanieczyszczenia atmosfery lub wczesnego wykrywania skażeń promieniotwórczych.

Celem zadania jest realizacja zobowiązań Polski wynikających z Konwencji o Ochronie Środowiska Morskiego obszaru Morza Bałtyckiego (HELCOM) z 1992 roku w zakresie dotyczącym badań i oceny stanu ekosystemu Bałtyku. Praca prowadzona będzie w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska na podstawie Programu PMS na lata 2010-2012 zatwierdzonego przez Ministra Środowiska.

Zakres prac realizowanych w umowie:

  1. Organizacja i wykonanie rejsów badawczych - zadania polegające na wykonaniu odpowiedniej ilości rejsów umożliwiających zrealizowanie pomiarów parametrów fizycznych poborów prób do oznaczenia soli biogenicznych zmiennych biologicznych oraz substancji szkodliwych w zakresie określonym dla każdej z 21 stacji podstawowych jednej stacji wysokiej częstotliwości oraz 2 referencyjnych w ramach realizacji Programu Monitoringu Morza Bałtyckiego HELCOM COMBINE zgodnie z zapisami Państwowego Programu Monitoringu Środowiska;
  2. Wykonanie programu analiz laboratoryjnych z prób pobranych w roku 2010 oraz 2011 - zostaną wykonane pomiary i oznaczenia laboratoryjne prób pobranych w trakcie rejsów zgodnie z aktualnymi zaleceniami Podręcznika do Monitoringu Morskiego w Programie HELCOM COMBINE oraz Guidelines for Monitoring of Radioactive Substances 2006;
  3. Przygotowanie materiałów ekspertyz i opracowań merytorycznych związanych ze współpracą GlOŚ i MŚ z HELCOM i EFA - przygotowanie na bieżąco materiałów ekspertyz i opracowań niezbędnych do realizacji zadań związanych ze współpracą GlOŚ i MŚ z HELCOM i EEA oraz udziałem w naradach roboczych w ramach HELCOM. Zapewnienie obsługi merytorycznej na potrzeby opracowania oceny holistycznej stanu środowiska morskiego. Opracowanie oceny stanu ekologicznego środowiska morskiego polskiej strefy ekonomicznej Bałtyku na podstawie danych monitoringowych z roku 2010 na tle dziesięciolecia 2000-2009. Opracowanie oceny stanu ekologicznego środowiska morskiego polskiej strefy ekonomicznej Bałtyku na podstawie danych monitoringowych z roku 2011 na tle dziesięciolecia 2001-2010;
  4. Utrzymanie serwisu internetowego oraz opracowanie wyników badan do HELCOM i EEA - utrzymanie systemu gromadzenia i udostępniania danych pozyskiwanych w ramach stanu środowiska morskiego Morza Bałtyckiego w celu usprawnienia ich wymiany.

Zgodnie z zawartą umową prawa autorskie z wykonanych wyżej prac przechodzą na zamawiającego w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami na których utwór utrwalono w zakresie rozpowszechniania utworu w sposób inny niż wymieniony wyżej tj. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie odtworzenie oraz nadawanie i remitowanie a także publiczne udostępnianie dzieła w taki sposób aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym IMGW przenosi również na zamawiającego prawo do wyrażenia zgody na wykonanie praw zależnych do utworu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do skorzystania z preferencyjnej stawki podatku VAT 0% zgodnie z art. 83 ust.1 pkt 11- ustawy o podatki od towarów i usług.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usług związanych z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych. W myśl ust. 2 powołanego artykułu, opodatkowaniu stawką 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują jakie czynności mieszczą się pod pojęciem „ochrona środowiska”. Według Słownika Języka Polskiego” PWN ochrona” oznacza „zabezpieczenie, opiekę, osłonę przed zanieczyszczeniem, szkodą, skrzywdzeniem, niebezpieczeństwem”.

Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 13 ustawy z 27 kwietnia 2001 Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2008 Nr 25, poz.150 ze zm.), przez ochronę środowiska rozumie się podjęcie lub zaniechanie działań, umożliwiające zachowanie lub przywracanie równowagi przyrodniczej; ochrona ta polega w szczególności na:

  1. racjonalnym kształtowaniu środowiska i gospodarowaniu zasobami środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju;
  2. przeciwdziałaniu zanieczyszczeniom;
  3. przywracaniu elementów przyrodniczych do stanu właściwego.

Czynności wynikające z treści umowy z Głównym Inspektoratem Ochrony Środowiska na prace w ramach zadania „Monitoring Bałtyku w latach 2010-2011 w strefie głębokomorskiej” nie wskazują na to, że Wnioskodawca indywidualnie podejmuje takie działania, może jedynie pośrednio być z nimi związany poprzez wykonanie ocen stanu ekologicznego Morza Bałtyckiego, które mogą posłużyć następnie odpowiednim władzom do podjęcia stosownych działań mających na celu ochronę środowiska morskiego.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że stosowana przez Wnioskodawca stawka podstawowa do w/w czynności jest prawidłowa i nie ma prawa do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT 0 % wymienionej w art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei w art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%(…)

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usług związanych z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych. W myśl ust. 2 powołanego artykułu, opodatkowaniu stawką 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Analizując zapis powołanego wyżej przepisu art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy stwierdzić należy, że aby zastosować obniżoną, 0% stawką podatku do usług związanych z ochroną środowiska morskiego, łącznie spełnione muszą być: kryterium rodzaju usług, tj. muszą one być związane z ochroną tego środowiska oraz kryterium ekosystemu, którego dotyczą – muszą dotyczyć środowiska morskiego.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują jakie czynności mieszczą się pod pojęciem „ochrona środowiska”. Należy zatem sięgnąć do przepisów odrębnych, gdzie w art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.), przez ochronę środowiska rozumie się podjęcie lub zaniechanie działań, umożliwiające zachowanie lub przywracanie równowagi przyrodniczej; ochrona ta polega w szczególności na:

  • racjonalnym kształtowaniu środowiska i gospodarowaniu zasobami środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju,
  • przeciwdziałaniu zanieczyszczeniom,
  • przywracaniu elementów przyrodniczych do stanu właściwego.

Równowaga przyrodnicza, stosownie do zapisu punktu 32 ww. ustawy, to stan, w którym na określonym obszarze istnieje równowaga we wzajemnym oddziaływaniu: człowieka, składników przyrody żywej i układu warunków siedliskowych tworzonych przez składniki przyrody nieożywionej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, jako Państwowy Instytut Badawczy, do którego działań statutowych należy m.in. prowadzenie Państwowej Służby…, prowadzenie Służby Technicznej Kontroli…, prace badawczo-rozwojowe na rzecz… jak również prace naukowo-badawcze i ekspertyzy na zamówienie Ministra Środowiska oraz osób prawnych i fizycznych w zakresie hydrologii, meteorologii, klimatologii, oceanologii, inżynierii i gospodarki wodnej, zawarł w styczniu 2010 r. umowę z Głównym Inspektoratem Ochrony Środowiska. Efektem tej umowy będą prace, obejmujące szereg czynności, wynikające z zadania „Monitoring Bałtyku w latach 2010-2011 w strefie głębokomorskiej”. Zakres prac realizowanych przez Wnioskodawcę jest szeroki i obejmuje: organizację i wykonanie odpowiedniej ilości rejsów badawczych umożliwiających zrealizowanie pomiarów parametrów fizycznych poborów prób do oznaczenia soli biogenicznych zmiennych biologicznych oraz substancji szkodliwych w zakresie określonym dla każdej z 21 stacji podstawowych jednej stacji wysokiej częstotliwości oraz 2 referencyjnych w ramach realizacji Programu Monitoringu Morza Bałtyckiego HELCOM COMBINE zgodnie z zapisami Państwowego Programu Monitoringu Środowiska, wykonanie programu analiz laboratoryjnych z prób pobranych w roku 2010, przygotowanie materiałów ekspertyz i opracowań merytorycznych związanych ze współpracą GlOŚ i MŚ z HELCOM i EFA, zapewnienie obsługi merytorycznej na potrzeby opracowania oceny holistycznej stanu środowiska morskiego, opracowanie oceny stanu ekologicznego środowiska morskiego polskiej strefy ekonomicznej Bałtyku na podstawie danych monitoringowych z roku 2010 na tle dziesięciolecia 2000-2009, opracowanie oceny stanu ekologicznego środowiska morskiego polskiej strefy ekonomicznej Bałtyku na podstawie danych monitoringowych z roku 2011 na tle dziesięciolecia 2001-2010, utrzymanie serwisu internetowego oraz opracowanie wyników badan do HELCOM i EEA, gromadzenia i udostępniania danych pozyskiwanych w ramach stanu środowiska morskiego Morza Bałtyckiego w celu usprawnienia ich wymiany.

Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z zastosowaniem właściwej stawki podatku dla swojej usługi w związku z zapisem art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy.

Przywołana przez Wnioskodawcę Konwencja z dnia 9 kwietnia 1992 r. o ochronie środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego, ratyfikowana przez Polskę w dniu 08.10.1999 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 28 poz. 346), w art. 3 ust. 1 stwierdza, że umawiające się Strony podejmą indywidualnie lub wspólnie wszelkie właściwe ustawodawcze, administracyjne i inne odpowiednie środki zapobiegające i eliminujące zanieczyszczenia w celu popierania odnowy ekologicznej obszaru Morza Bałtyckiego i zachowania jego równowagi ekologicznej.

Z kolei, stosownie do ust. 2 powołanego artykułu, umawiające się Strony zastosują zasadę zapobiegania, tzn. podejmą środki zaradcze, kiedy zaistnieją podstawy do przypuszczenia, że substancje lub energia wprowadzone, bezpośrednio lub pośrednio, do środowiska morskiego mogą stworzyć zagrożenie dla zdrowia ludzkiego, szkodzić żywym zasobom i morskim ekosystemom, niszczyć jego walory lub przeszkadzać dozwolonemu wykorzystaniu morza nawet wtedy, gdy brak jest jednoznacznego dowodu, że istnieje związek przyczynowy między tym wprowadzaniem a jego domniemanymi skutkami. Natomiast ust. 6 tego artykułu zawiera stwierdzenie, że umawiające się Strony dołożą wszelkich starań w celu zapewnienia, aby wykonywanie niniejszej konwencji nie powodowało transgranicznego zanieczyszczenia na obszarach leżących poza obszarem Morza Bałtyckiego. Ponadto odpowiednie środki nie powinny prowadzić do niepożądanych efektów ekologicznych mających wpływ na jakość powietrza i atmosfery lub wód, gleby i wody gruntowej, do niemożliwego do zaakceptowania szkodliwego lub wzrastającego pozbywania się odpadów ani do zwiększonego ryzyka dla zdrowia ludzkiego.

Konwencja helsińska to przede wszystkim plan działań realizowanych we współpracy międzynarodowej, którego główną ideą jest stworzenie nowej strategii mającej na celu ograniczenie zanieczyszczeń i odwrócenie procesu degradacji środowiska morskiego Bałtyku.

Konfrontując ze sobą powołane wyżej uregulowania oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny należy stwierdzić, iż w ocenie tut. organu, zakres zastosowania przepisu art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług odnosi się jedynie do usług związanych z ochroną środowiska morskiego, rozumianą jako podjęcie lub zaniechanie działań umożliwiających zachowanie lub przywracanie równowagi przyrodniczej w związku z mającymi wpływ na to środowisko czynnikami innymi niż przyrodnicze, a więc wynikającymi z działalności człowieka, rozwoju transportu morskiego, nadmiernego rybołówstwa, itp. Zadania podjęte przez Wnioskodawcę w ramach umowy z Głównym Inspektorem Ochrony Środowiska nie stanowią sensu stricte działań służących kształtowaniu środowiska i gospodarowaniu zasobami środowiska czy przeciwdziałania zanieczyszczeniom oraz przywracaniu elementów przyrodniczych do stanu właściwego. Mają one raczej charakter ekspertyz i badań naukowych, na podstawie których odpowiednie organy i służby, będą mogły podjąć stosowne działania mające na celu ochronę środowiska morskiego.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do skorzystania z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy dla swoich prac w ramach zadania „Monitoring Bałtyku w latach 2010-2011 w strefie głębokomorskiej” wykonywanych dla Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska na podstawie umowy z dnia 28.01.2010 r. Konsekwentnie, właściwą stawką dla tych usług jest stawka podstawowa, tj. 22%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj