Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-4/11-2/EK
Data
2011.03.29
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
nabycie
nowe technologie
odliczenia
odliczenie od dochodu
oprogramowanie
umowa
wartości niematerialne i prawne
Istota interpretacji
Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka spełnia wszystkie przesłanki niezbędne do zastosowania ulgi na nabycie nowych technologii, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zatem ma prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii w postaci wartości niematerialnej i prawnej jaką stanowi System?
Wniosek ORD-IN
611 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2010 r. (data wpływu 31.12.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.
Działania Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) dzielą się na dwa podstawowe obszary: - świadczenie usług dla przedsiębiorstwa S.A., w tym m.in.: usługa dystrybucji gazu, polegająca na dostarczaniu gazu przewodowego dla odbiorców indywidualnych i instytucjonalnych; zarządzanie majątkiem oraz wszelkie czynności z tym związane, jak również rozliczenia i raportowanie;
- świadczenie usług dla odbiorców indywidualnych i instytucjonalnych, w tym m.in. zapewnienie kompleksowej realizacji sieci gazowej i przyłączy gazowych, usługi instalacyjne oraz sieciowe związane z usługą dystrybucyjną (projektowanie, wykonawstwo), jak również obsługa finansowo - księgowa w tym zakresie.
W latach 2009 – 2010 w Spółce wdrożono system X (dalej: „System”), który obejmuje system Y, wykorzystujący: W związku z implementacją Systemu, Spółka poniosła wydatki w wysokości sumy kosztów jego nabycia i wdrożenia, i w takiej też wartości rozpoznała w 2010 r. wartość niematerialną i prawną w postaci Systemu we właściwej ewidencji.
W ramach implementacji Systemu, Spółka zwróciła się do Wydziału Uniwersytetu (…), będącego niezależną od Spółki jednostką naukową w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484) (dalej: „Jednostka naukowa”), z prośbą o sporządzenie ekspertyzy w odniesieniu do możliwości uznania Systemu za nową technologię w rozumieniu art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2009 r. Nr 10, poz. 21 z późn. zm.).
W świetle sporządzonej przez Jednostkę naukową ekspertyzy (dalej: „Opinia”), System wraz z wdrożeniem: - stanowi wartość niematerialną i prawną,
- umożliwia Spółce świadczenie udoskonalonych usług,
- stanowi technologię znaną i stosowaną w świecie od 2007 r., czyli technologię, która nie jest stosowana w świecie przez okres dłuższy niż 5 lat, co – zgodnie z Opinią – oznacza spełnienie przesłanek umożliwiających uznanie go za nową technologię w rozumieniu art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Główna oś innowacyjności technologii wdrożonej w Spółce opiera się na zastosowaniu zindywidualizowanego systemu X. Wspomniany system bazuje na technologii Y. zasadniczo różnej od wersji poprzednich, pochodzącej z 2007 r. Powyższe sprawia, iż rozwiązanie technologiczne wprowadzone w Spółce jest innowacyjne w skali świata w okresie nie dłuższym niż 5 ostatnich lat (co potwierdza przywołana Opinia).
Dodatkowo, z Opinii wynika, iż wdrożenie Systemu wywarło znaczny wpływ na procesy zarządcze w Spółce. Przed zakupem i implementacją Systemu, zarządzanie Spółką odbywało się: - w odniesieniu do podstawowego, wynikającego z aktów prawnych, funkcjonowania Spółki – w oparciu o kilka słabo zintegrowanych systemów szeroko rozumianego obszaru programów księgowo - finansowych;
- w przypadku obszarów zarządzania – w oparciu o dużą ilość niezależnych, bez automatycznej wymiany danych, arkuszy Q i tabel W.
Wykorzystanie Systemu do wspomagania zarządzania doprowadziło do przebudowy kluczowych procesów zarządczych Spółki. W szczególności, zasadniczo zmodyfikowane zostały następujące procesy: - planowanie i monitoring finansowy – poprzez integrację systemów,
- fakturowanie – poprzez wsparcie systemu fakturowania,
- zarządzanie kadrami i płacami – poprzez wsparcie systemów kadrowo - płacowych,
- obsługa świadczonych usług – poprzez wsparcie systemów finansowo - księgowych,
- zarządzanie magazynem – poprzez ujednolicenie danych oraz wykorzystanie zintegrowanego interfejsu V,
- analiza informacji i procesy decyzyjne,
- obsługa klienta – poprzez wykorzystanie systemu X do windykacji należności z poziomu centrali, a nie (jak do tej pory) oddziału,
- zarządzanie środkami pieniężnymi – dzięki wdrożeniu centralnego akceptowania płatności oraz możliwości monitorowania wszystkich zobowiązań i należności z poziomu centrali, jak również stanów środków pieniężnych na kontach.
W rezultacie przeprowadzonej analizy, w Opinii stwierdzono, iż modyfikacje i udoskonalenia powyżej wymienionych procesów spowodowały znaczną poprawę bezpieczeństwa oraz zwiększenie dokładności świadczenia przez Spółkę usług, w tym usług związanych z dystrybucją gazu, a także zasadniczą poprawę obsługi rozliczania tych usług (m. in. raportowania, fakturowania, płatności).
Biorąc pod uwagę umożliwiony przez System zautomatyzowany, inteligentny sposób realizacji świadczonych przez Spółkę usług, w opinii Jednostki naukowej, wdrożenie przedmiotowego innowacyjnego rozwiązania technologicznego doprowadziło do świadczenia przez Spółkę zasadniczo zmienionych usług. Powyższa zmiana wyraża się przede wszystkim w szybszej i kompleksowej obsłudze klienta oraz zapewnieniu dostępu do kompleksowych danych dotyczących usługi.
Zakup i implementacja Systemu pozwoliły zatem na osiągnięcie celu Spółki, jakim było usprawnienie oraz podniesienie efektywności działalności Spółki poprzez usprawnienie i automatyzację wewnętrznych procesów gospodarczych.
Jednocześnie, Spółka w roku podatkowym nabycia oraz w roku poprzedzającym nabycie nowych technologii nie prowadziła działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Ponadto, Spółka zaznacza, iż nie udzieliła ani nie zamierza udzielić w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do tych nowych technologii oraz nie otrzymała zwrotu wydatków na te technologie w jakiejkolwiek formie.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka spełnia wszystkie przesłanki niezbędne do zastosowania ulgi na nabycie nowych technologii, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zatem ma prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii w postaci wartości niematerialnej i prawnej jaką stanowi System...
Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, Spółka spełnia wszelkie przesłanki niezbędne do zastosowania ulgi na nabycie nowych technologii, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i tym samym, przysługuje Jej prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii w postaci wartości niematerialnej i prawnej jaką stanowi System.
Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 tejże ustawy, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.
Jednocześnie, z treści art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, iż za nowe technologie, w rozumieniu art. 18b ust. 1 ww. ustawy, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484).
Przez nabycie nowej technologii, w świetle art. 18b ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, rozumie się natomiast nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw.
Prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 18b ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).
Zgodnie art. 18b ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych, przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji (art. 18b ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).
Odliczenia dokonuje się, co do zasady, w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w art. 18b ust. 4 i 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 18b ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5.
Mając na uwadze powyższe przepisy, a także z uwagi na fakt, iż Spółka: - w latach 2009 - 2010 dokonała zakupu oraz wdrożenia Systemu, stanowiącego wartość niematerialną i prawną, która w 2010 r. ujęta została we właściwej ewidencji Spółki,
- posiada Opinię niezależnej Jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273 poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484), wskazującą, że System wraz z wdrożeniem jest nową technologią,
- od wdrożenia Systemu na świecie nie upłynęło 5 lat,
- innowacyjna technologia umożliwiła Spółce świadczenie zasadniczo zmienionych usług,
- Spółka nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,
- nie wystąpiła żadna z przesłanek negatywnych wymienionych w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
w opinii Spółki, może Ona uznać koszty związane z nabyciem Systemu (wraz z wdrożeniem) za wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie nowych technologii i tym samym, skorzystać z prawa do odliczenia niniejszych wydatków od podstawy opodatkowania.
Na poparcie swego stanowiska Spółka pragnie wskazać interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 22 marca 2010 r. (sygn. IPPB5/423-13/10-2/AM), w której organ ten potwierdził, iż w przypadku spełnienia wszystkich pozytywnych przesłanek wskazanych w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: „Spółce przysługuje prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii w postaci wartości niematerialnej i prawnej jaką stanowi system komputerowy typu ERP”.
Jednocześnie, zdaniem Spółki, jest Ona upoważniona do zmniejszenia podstawy opodatkowania o wydatki związane w zakupem i wdrożeniem Systemu w wartości odpowiadającej kwocie należnej sprzedającemu System, powiększonej o koszty implementacji Systemu, poniesione do dnia jego przekazania do używania.
Jak wynika bowiem z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wartość początkową wartości niematerialnych w razie odpłatnego nabycia uważa się cenę ich nabycia, przez którą rozumieć należy (w świetle art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania wartości niematerialnej do używania, a w szczególności – między innymi – o koszty instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych.
Zatem, w opinii Spółki, może Ona zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na zakup nowych technologii w postaci Systemu, w wysokości sumy kosztów nabycia i wdrożenia Systemu, poniesionych do dnia przekazania Systemu do używania.
Dodatkowo, mając na uwadze art. 18b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka pragnie wskazać, iż – w Jej opinii – wydatki poniesione przez Nią na nabycie nowych technologii w postaci Systemu powinny zostać odliczone w zeznaniu za rok podatkowy 2010, w którym to System został wprowadzony do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych.
Na potwierdzenie swojego stanowiska, Spółka pragnie przywołać interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19 stycznia 2010 r. (sygn. IBPBl/2/423-1284/09/JD), w której organ ten wypowiedział się następująco: „(...) Wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie licencji uwzględnione w jej wartości początkowej, w części, w jakiej zostały zapłacone, stanowią podstawę do obliczenia wielkości należnego odliczenia od podstawy opodatkowania w roku podatkowym, w którym Spółka wprowadziła wartość niematerialną i prawną do stosownej ewidencji lub w roku następującym po tym roku. Reasumując, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie przepis art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, Spółce przysługuje prawo do odliczenia wydatków poniesionych na nabycie licencji, które uwzględnione zostały w wartości początkowej oraz zapłacone podmiotowi uprawnionemu w wysokości 50% tych wydatków”.
Reasumując, w opinii Spółki, wobec przedstawionego stanu faktycznego, Spółka spełnia wszelkie przesłanki niezbędne do zastosowania ulgi na nabycie nowych technologii, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i tym samym przysługuje Jej prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii w postaci wartości niematerialnej i prawnej jaką stanowi System.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.
Stosownie do art. 18b ust. 2 ww. ustawy, za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).
Jak stanowi przepis art. 18b ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw.
Prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 18b ust. 3 powyższej ustawy).
Zgodnie z art. 18b ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji (art. 18b ust. 5 ustawy).
Jak wynika z art. 18b ust. 6 ww. ustawy, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 4 i 5. W sytuacji gdy podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu z pozarolniczej działalności podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50 % kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5 (art. 18b ust. 7 ustawy).
Wobec powyższego, nowe technologie to wiedza technologiczna w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów i usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat. Okres ten, czyli swoisty wyznacznik nowości, a także przydatność „produkcyjną” technologii potwierdzać ma opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej. Takimi jednostkami – w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy o zasadach finansowania nauki – są prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe: - podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni,
- jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619),
- instytuty badawcze,
- międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów, działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- Polską Akademię Umiejętności,
- inne jednostki organizacyjne, niewymienione w lit. a-e, posiadające osobowość prawną i siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedsiębiorców posiadających status centrum badawczo-rozwojowego, nadawany na podstawie ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 116, poz. 730 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 473).
Przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej w drodze umowy o ich przeniesienie oraz korzystanie z tych praw. Z regulacji art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika również, iż podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej. Przy czym dopuszczalne jest odliczenie tylko tej części wydatków, która została zapłacona w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następnym po tym roku.
Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż w latach 2009 - 2010 w Spółce wdrożono system X. W związku z implementacją systemu, Spółka poniosła wydatki w wysokości sumy kosztów jego nabycia i wdrożenia. W takiej też wysokości wartość niematerialna i prawna w postaci systemu została wprowadzona do właściwej ewidencji Spółki.
Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy, Spółka zwróciła się do Wydziału Uniwersytetu (…), będącego niezależną od Spółki jednostką naukową w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484), z prośbą o sporządzenie ekspertyzy w odniesieniu do możliwości uznania systemu za nową technologię w rozumieniu art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W świetle sporządzonej przez jednostkę naukową ekspertyzy, system wraz z wdrożeniem umożliwia Spółce świadczenie udoskonalonych usług, a także stanowi technologię znaną i stosowaną w świecie od 2007 r., tj. technologię, która nie jest stosowana w świecie przez okres dłuższy niż 5 lat. Dodatkowo, jak wskazano we wniosku, w roku podatkowym nabycia oraz w roku poprzedzającym nabycie nowych technologii Spółka nie prowadziła działalności w specjalnej strefie ekonomicznej. Z wniosku wynika również, że Spółka spełnia także pozostałe warunki uprawniające do dokonania przedmiotowego odliczenia.
Reasumując, Spółka będzie mogła skorzystać z prawa do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych przez Nią na nabycie nowych technologii w postaci wartości niematerialnej i prawnej jaką stanowi system X, zgodnie z art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przedmiotowej kwestii zachowane bowiem zostaną warunki niezbędne do zastosowania ulgi wynikającej z ww. przepisu.
Należy również zwrócić uwagę na art. 18b ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który pozwala, w przypadku nabycia nowej technologii, na odstąpienie od zasady wynikającej z art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy. Oznacza to, że z tytułu tych samych wydatków na nabycie nowej technologii podatnik może korzystać zarówno z prawa do odliczenia, jak i zaliczyć w koszty uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od tej technologii obliczane od pełnej kwoty poniesionych na ten cel wydatków.
Ponadto nadmienia się, iż zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 226, poz. 1478), do odliczeń z tytułu ulgi na nowe technologie, o których mowa w (…) art. 18b ust. 2 ustawy wymienionej w art. 2, dokonywanych przed dniem 1 października 2010 r. i po dniu 30 września 2010 r. mają zastosowanie zarówno opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049), jak i opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).
Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.
Końcowo informuje się, że w zakresie przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wydana została interpretacja indywidualna w dniu 29 marca 2011 r. nr ILPB3/423-4/11-3/EK.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
|