Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-59/11/ZG
z 15 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-59/11/ZG
Data
2011.04.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
odliczenie podatku
odpłatność
odzyskanie podatku naliczonego


Istota interpretacji
Wnioskodawca w związku z realizacją projektu nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż projekt nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną, po stronie wnioskodawcy.



Wniosek ORD-IN 1009 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2011 roku (data wpływu 14 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą „Budowa…” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 marca 2011 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą „Budowa…”.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 30 września 2010 roku Powiat zawarł z Województwem umowę o dofinansowanie projektu „Budowa bazy…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 - Oś Priorytetowa 7 - „Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego”, Działanie 7.2 - „Promocja i ułatwianie dostępu do usług teleinformatycznych”, Poddziałanie 7.2.3 -„Kształcenie kadr dla informatyki” - Umowa Nr: (…). Dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 ww. zadania przewiduje pokrycie podatku od towarów i usług uznanego jako koszt kwalifikowany. Projekt jest realizowany przez Zespół Szkól - jednostkę organizacyjną Powiatu.

W ramach realizowanego projektu zostaną wykonane roboty remontowe branży budowlanej oraz branży elektrycznej, które będą polegały na remoncie pomieszczeń po byłej pracowni dydaktycznej na laboratorium dydaktyczne dla Technikum oraz przylegającego do niej magazynu na pomieszczenie serwerowni. Utworzenie serwerowni jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania laboratorium dydaktycznego i będzie utworzone wyłącznie na jego potrzeby. W ramach prac branży budowlanej i elektrycznej będą wykonane między innymi: odnowa ścian, sufitów i podłóg, wymiana stolarki drzwiowej, zamontowanie żaluzji antywłamaniowych, demontaż instalacji elektrycznej, montaż nowej instalacji elektrycznej, budowa sieci (…). Zaplanowano, również zakup niezbędnego wyposażenia ww. pomieszczeń między innymi sprzęt komputerowy wraz ze stosownym umeblowaniem. Planowana inwestycja zostanie wykonana w zakresie realizacji zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust.1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym. Efektem planowanego przedsięwzięcia będzie baza informatyczno-dydaktyczna dla Technikum, która umożliwi zapewnienie uczniom dostępu do wysokiej jakości usług edukacyjnych w zakresie nauki ich zawodu zgodnie z art. 7 ust.1 pkt 1 oraz art. 67 ust.1 pkt 1 ustawy o systemie oświaty. Usługi edukacyjne będą udostępnione użytkownikom nieodpłatnie. Powstałe mienie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności, które generowały by podatek należny, tak więc towary i usługi jakie będą nabywane w związku z realizacją projektu w żaden sposób nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z ww. inwestycją Zespół Szkół, jako jednostka budżetowa nie będzie prowadziła żadnej działalności gospodarczej w celu osiągnięcia zysku.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca w związku z realizacją projektu pn. „Budowa…” ma możliwość obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego pod warunkiem, że zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy nabyciu towarów i usług w ramach realizowanego projektu, Zespół Szkół nie odlicza podatku VAT. Wnioskodawca uznaje, iż Powiat realizując projekt nie ma podstaw prawnych do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Zespół Szkół realizuje projekt współfinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Podczas realizowanego projektu zostaną wykonane roboty remontowe branży budowlanej, elektrycznej oraz zostanie zakupiony sprzęt komputerowy wraz ze stosownym umeblowaniem. Efektem planowanego przedsięwzięcia będzie baza informatyczno-dydaktyczna dla Technikum, która umożliwi zapewnienie uczniom dostępu do usług edukacyjnych, świadczonych nieodpłatnie.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż w opisanym stanie faktycznym nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie istnieje związek towarów i usług nabywanych w ramach przedmiotowego projektu z czynnościami opodatkowanymi.

Końcowo wskazuje się również, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj