Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-249/11/AB
z 16 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-249/11/AB
Data
2011.05.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
przekształcanie podmiotów
spółka komandytowo-akcyjna
źródła przychodu


Istota interpretacji
Czy z tytułu przekształcenia spółki komandytowej w spółkę komandytowo-akcyjną po stronie Wnioskodawcy jako wspólnika (komandytariusza) spółki komandytowej powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2011 r. (data wpływu do Organu 24 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania obowiązku podatkowego w związku z przekształceniem spółki komandytowej w spółkę komandytowo-akcyjną – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w … wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie powstania obowiązku podatkowego w związku z przekształceniem spółki komandytowej w spółkę komandytowo-akcyjną.

Pismem z dnia 3 marca 2011r. Znak: ILPB1/415-235/11-2/AA Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu przesłał przedmiotowy wniosek do tut. Biura (data wpływu do tut. Biura 9 marca 2011 r.), celem jego załatwienia zgodnie z właściwością.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest komandytariuszem handlowej spółki osobowej (spółki komandytowej). Jednocześnie w spółce, obok Wnioskodawcy, uczestniczą także jako komandytariusze osoby prawne, tj. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, a także, jako komplementariusz także osoba prawna, tj. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawca jest obywatelem Niemiec, jednak jest rezydentem podatkowym Rzeczpospolitej Polskiej. Posługuje się kartą stałego pobytu. Zamiarem wspólników jest w niedalekiej przyszłości przekształcenie spółki komandytowej w spółkę komandytowo-akcyjną, w której Wnioskodawca, obok innych wspólników - osób prawnych będzie występował w roli akcjonariusza.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy z tytułu przekształcenia spółki komandytowej w spółkę komandytowo-akcyjną po stronie Wnioskodawcy jako wspólnika (komandytariusza) spółki komandytowej powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, spółka komandytowo-akcyjna (dalej: „SKA”) jest spółką osobową nieposiadającą osobowości prawnej. Cechuje ją transparentność podatkowa, co w praktyce oznacza, że z punktu widzenia podatków dochodowych podatnikiem nie jest SKA, lecz jej poszczególni wspólnicy. Tym samym dochód generowany przez SKA jest opodatkowany na poziomie wspólników, tj. odpowiednio u komplementariusza oraz akcjonariuszy, jest to oczywiście sformułowanie uproszczone, jako że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), co do zasady to przychody i odpowiednio koszty ich uzyskania, a także wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów oraz straty i wszelkiego rodzaju ulgi są odpowiednio przyporządkowane do każdego ze wspólników, proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako przyszły akcjonariusz spółki komandytowo-akcyjnej nie osiągnie on przychodu z tytułu przekształcenia spółki komandytowej w spółkę komandytowo-akcyjną, albowiem przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani w art. od 10 do 14, określających katalog źródeł przychodów, ani też w innych przepisach tej ustawy nie przewidują tego rodzaju źródła przychodu (z tytułu przekształcenia). Jedynym przepisem nakładającym obowiązek określenia przychodu z tytułu przekształcenia jest art. 24 ust. 5 pkt 8 tej ustawy, określający dochód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, zgodnie z którym dochodem tym jest wartość nie podzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe, zatem nie będzie miał on zastosowania w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

Ponadto, w wyniku przekształcenia Wnioskodawca nie osiągnie żadnej korzyści materialnej, ani też żadna korzyść nie zostanie mu postawiona do dyspozycji, albowiem kapitał podstawowy spółki komandytowej stanie się kapitałem zakładowym spółki komandytowo- akcyjnej w tej samej wysokości. Przychód nie powstanie nawet jeśli w wyniku zawiązania spółki komandytowo-akcyjnej (w wyniku przekształcenia) Wnioskodawcy będzie przysługiwał większy udział w zyskach tej spółki, niż miał w zyskach spółki komandytowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Na marginesie należy dodać, że zwiększenie udziałów Wnioskodawcy w zyskach spółki komandytowo-akcyjnej, w momencie przekształcenia spółek nie rodzi skutków podatkowych, będzie miało jednakże znaczenie przy ustalaniu przychodu, kosztów jego uzyskania, a tym samym i dochodu jaki Wnioskodawca będzie uzyskiwał w ramach tej spółki.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 2 i 3, zostaną wydane odrębne interpretacje indywidualne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj