Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-524/11-4/KAN
z 31 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-524/11-4/KAN
Data
2011.05.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
sprzedaż
stawka preferencyjna
stawki podatku


Istota interpretacji
zastosowanie stawki VAT przy sprzedaży owoców i warzyw przetworzonych



Wniosek ORD-IN 506 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2011r. (data wpływu 26 kwietnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki VAT przy sprzedaży owoców i warzyw przetworzonych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2011r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 12.05.2011r. (data wpływu 17.05.2011 r.) na wezwanie z dnia 6.05.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki VAT przy sprzedaży owoców i warzyw przetworzonych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności firmy jest m.in. dostawa na rzecz kontrahentów peletyzowanych pozostałości przerobu roślin zbożowych i oleistych. Jest to granulowana mieszanina materiałów roślinnych, pozostałości rolnych, odpadów i produktów ubocznych powstających w przemyśle rolno - spożywczym bez dodatków środków wiążących. Materiały te to nisko przetworzone produkty rolne lub pozostałości przemysłu rolno - spożywczego. W/w pelet z mieszanki był do dnia 31.12.2010 r. zaklasyfikowany wg PKWiU z 1997 r. do grupowania 15.33.30-00.90 i opodatkowany stawką podatku VAT w wysokosci 22 %. Od dnia 01.01.2011 r. pelet z mieszanki został zaklasyfikowany wg PKWiU z 2008 do grupy towarów o kodzie 10.39.30.0 - materiały roślinne odpady pozostałości i produkty uboczne, wchodzącej w skład głównego grupowania 10.3 - owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane. W nowelizacji ustawy o podatku od towarow i usług z dnia 29.10.2010 r. ( Dz. U nr 226 poz. 1476) w art. 1 pkt 17 zmieniono brzmienie załącznika do ustawy o podatku VAT, obejmującego towary opodatkowane stawką podatku 7% ( od 01.01.2011 r. do 31.12.2013 r. - 8 % ). W tymże załączniku nr 3 do ustawy pod pozycją 26 obecnie wyszczególniono grupę: ex 10.3 - owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2 %.

W związku z powyższym firma opodatkowuje sprzedaż wyżej opisanego produktu stawką podatku VAT w wysokości 8%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym Wnioskodawca prosi o odpowiedź na pytanie, czy zastosowana stawka podatku VAT w wysokości 8 % jest prawidłowa...

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 41 ust. 1 oraz art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku VAT wynosi co do zasady 23 %.

W znowelizowanym ustawą z dnia 29.10.2010 r. ( Dz. U. nr 226 poz. 1476 ) załączniku nr 3 do ustawy, będącym „Wykazem towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7 % ( od dnia 01.01.2011 r. do dnia 31.12.2013 r. - 8 % )” wymieniono w poz. 26: ex 10.3 - owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2 %. Zdaniem Wnioskodawcy, jako że pelet z mieszanki o symbolu PKWiU 10.39.30.0 wchodzi w skład tego grupowania, winien być opodatkowany stawką VAT w wysokości 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli przy symbolu grupowania PKWiU znajduje się oznaczenie „ex”, to oznacza to, że z całego tego grupowania macierzystego wyłączone są jakieś ( wskazane przez ustawodawcę ) wyroby, w tym przypadku wskazano wyłącznie „produkty o zawartości alkoholu powyżej 1,2 %„ tj. soki zawierające powyżej 1,2% alkoholu zakwalifikowane do PKWiU 10.32.1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, PKWiU ex - rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Stosownie do zapisów § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), obowiązującego od 1 stycznia 2009 r. wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) stanowiące załącznik do rozporządzenia. Natomiast w myśl § 3 ww. rozporządzenia do celów m. in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Zatem z dniem 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług z roku 2008.

Należy również wskazać, iż stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Według art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki, tzn. przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

Z opisu stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności firmy jest m.in. dostawa na rzecz kontrahentów peletyzowanych pozostałości przerobu roślin zbożowych i oleistych. Jest to granulowana mieszanina materiałów roślinnych, pozostałości rolnych, odpadów i produktów ubocznych powstających w przemyśle rolno - spożywczym bez dodatków środków wiążących. Materiały te to nisko przetworzone produkty rolne lub pozostałości przemysłu rolno - spożywczego. W/w pelet z mieszanki był do dnia 31.12.2010 r. zaklasyfikowany wg PKWiU z 1997 r. do grupowania 15.33.30-00.90 i opodatkowany stawką podatku VAT w wysokosci 22 %. Od dnia 01.01.2011 r. pelet z mieszanki został zaklasyfikowany wg PKWiU z 2008 do grupy towarów o kodzie 10.39.30.0 - materiały roślinne odpady pozostałości i produkty uboczne, wchodzącej w skład głównego grupowania 10.3 - owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2 %.

We wspomnianym wyżej zał. nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług w poz. 26 jako towary opodatkowane stawką podatku w wysokości 7% ( w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka ta wynosi 8%) wymieniono sklasyfikowane do grupowania PKWiU:

  • ex 10.3 owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2 %.

Przez PKWiU ex – zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „Towar (grupa towarów)”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania. W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie według PKWiU produkowanych przez Wnioskodawcę wyrobów.

Mając zatem na względzie powołane przepisy prawa oraz opis stanu faktycznego wskazać należy, iż dostawa towaru sklasyfikowanego według PKWiU z roku 2008 pod symbolem 10.39.30.0 korzystać będzie z obniżonej, tj. 8% stawki podatku VAT. Powyższe wynika z faktu, iż towar sklasyfikowany pod ww. symbolem aktualnie obowiązującej Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, został określony w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług w poz. 26. Skutkiem takiej regulacji, dostawa towaru winna być od dnia 1 stycznia 2011 r. opodatkowana 8% stawką podatku VAT.

Reasumując, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania od dnia 1 stycznia 2011r. obniżonej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8 % przy dostawie w/w produktu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj