Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-205/11-2/AD
z 26 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-205/11-2/AD
Data
2011.04.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
działalność zwolniona od opodatkowania
koszt kwalifikowany
odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
projekt
stowarzyszenia


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego od poniesionych kosztów związanych z realizowaniem zadań statutowych przewidzianych na lata 2011-2015?



Wniosek ORD-IN 376 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2011 r. (data wpływu 26 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego od realizowanych zadań – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego od realizowanych zadań.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (stowarzyszenie specjalne – zgodnie z ustawą o stowarzyszeniach i ustawą z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427 z późn. zm.) – założony głównie do opracowania i realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju obszaru wiejskiego powiatu, zgodnie z umową ramową zawartą w czerwcu 2009 r. i umowami o przyznaniu pomocy na lata 2009 i 2010 z Marszałkiem Województwa otrzymywał w latach 2009 i 2010 dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 na realizację operacji w zakresie działania 4.31 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizację. Operacja ta ma na celu m.in.: ponoszenie kosztów administracyjnych – jak utrzymanie biura (wynajem pomieszczeń i ich wyposażenie, prowadzenie strony internetowej, zatrudnianie pracowników), szkolenia własne podnoszące kwalifikacje i zewnętrzne aktywizujące społeczność, promowanie obszaru i działań na tym obszarze. Wszelkiego rodzaju usługi doradcze i szkoleniowe świadczone potencjalnym beneficjentom są bezpłatne.

Działanie tego typu zawarte jest w statucie Zainteresowanego.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku od towarów usług. Kupowane towary i usługi (materiały biurowe, foldery, ulotki, produkty żywnościowe, catering, usługi doradcze, transportowe, bankowe, szkoleniowe) są niezbędne do realizacji działań statutowych, nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi, bądź niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. z 2008 r. Nr 103, poz. 660 z późn. zm.) „do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT), uiszczany w związku z poniesieniem kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit a rozporządzenia UE nr 1698/2005”.

Zainteresowany występował w 2009 i 2010 o interpretacje indywidualne i je otrzymał (ILPP2/443-934/09-3/MR z 15 października 2009 r. oraz ILPP2/443-240/10-3/SJ z 29 marca 2010 r.).

Kolejna zmiana cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Rolnictwa wywołała konieczność podpisania nowych umów o przyznanie pomocy, tym razem na lata 2011-2015. W latach 2011 -2015 Wnioskodawca w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 z działania 4.21 – Realizacja Projektów Współpracy, realizować będzie też operacje, zgodne ze statutem o podobnym charakterze, z innymi Lokalnymi Grupami Działania, które również posiadają indywidualne interpretacje prawne stwierdzające brak możliwości odzyskania podatku VAT.

W instrukcjach do wniosków o przyznanie pomocy zawarte jest stwierdzenie:

Jeśli LGD zalicza do kosztów kwalifikowalnych VAT, to powinna wystąpić do organu upoważnionego przez Ministra Finansów (dyrektora właściwej izby skarbowej) o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania VAT.

Wnioskodawca w planowanych działaniach statutowych zawartych w umowach z samorządem wojewódzkim w latach 2011-2015 dokonywać będzie zakupów towarów i usług objętych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego od poniesionych kosztów związanych z realizowaniem zadań statutowych przewidzianych na lata 2011-2015...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji zadań statutowych i nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jako stowarzyszenie specjalne, zgodnie z umową zawartą w czerwcu 2009 r. z Marszałkiem Województwa otrzymywał w latach 2009 i 2010 dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013, na realizację operacji w zakresie działania 4.31 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja. Operacja prowadzona przez Zainteresowanego ma na celu m.in.: ponoszenie kosztów administracyjnych takich jak utrzymanie biura (wynajem pomieszczeń i ich wyposażenie, prowadzenie strony internetowej, zatrudnienie pracowników), szkolenia własne podnoszące kwalifikacje i zewnętrzne aktywizujące społeczność, promowanie obszaru i działań na tym obszarze. Zmiana rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. z 2008 r. Nr 103, poz. 660 z późn. zm.) wywołała konieczność podpisania nowych umów o przyznanie pomocy, tym razem na lata 2011-2015. W latach 2011-2015 Wnioskodawca w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 z działania 4.21 – Realizacja Projektów Współpracy, realizować będzie też operacje, zgodne ze statutem o podobnym charakterze, z innymi Lokalnymi Grupami Działania, które również posiadają indywidualne interpretacje prawne stwierdzające brak możliwości odzyskania podatku VAT. Wszelkie świadczenia dla potencjalnych beneficjentów (wszelkiego rodzaju usługi doradcze i szkoleniowe) są wykonywane przez Wnioskodawcę bezpłatnie. Działania tego typu są zgodne ze statutem Zainteresowanego. Jak wskazał Wnioskodawca, nie prowadzi on działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Nabywane towary i usługi (materiały biurowe, foldery, ulotki, produkty żywnościowe, catering, usługi doradcze, transportowe, bankowe, szkoleniowe) są niezbędne do realizacji zadań statutowych, których efekty nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionym, bądź niepodlegąjacymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji zadań statutowych.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od poniesionych kosztów związanych z realizowaniem zadań statutowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj