Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-497/11-5/KG
z 17 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-497/11-5/KG
Data
2011.06.17


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
instruktorzy
organizacje
podatek od towarów i usług
szkolenie
świadczenie usług
towarzystwo
usługi
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT usług polegających na organizowaniu szkoleń i zawodów strzeleckich.



Wniosek ORD-IN 379 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawca, przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 kwietnia 2011 r. (data wpływu 02 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT usług polegających na organizowaniu szkoleń i zawodów strzeleckich – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania zwolnienia od podatku VAT usług polegających na organizowaniu szkoleń i zawodów strzeleckich. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 kwietnia 2011 r. (data wpływu 2 maja 2011 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i podpis.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, „A” jest stowarzyszeniem wpisanym do KRS pod numerem (…). Stowarzyszenie działa w oparciu o statut. Celem Stowarzyszenia jest podejmowanie działań na rzecz rozwoju i promocji sportu i rekreacji, w szczególności w zakresie strzelectwa sportowego. Stowarzyszenie realizuje swoje cele w szczególności przez: budowę i utrzymanie obiektów sportowych i rekreacyjnych, a w szczególności strzelnic sportowych; przygotowanie i prowadzenie amatorskich zawodów sportowych; organizowanie treningów i szkoleń sportowych, w szczególności w zakresie strzelectwa sportowego; współpracę z innymi stowarzyszeniami kultury fizycznej. Stowarzyszenie wpisane jest również jako placówka kształcenia ustawicznego w oparciu o ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Stowarzyszenie osiąga dochody w całości przeznaczone na cele statutowe. Stowarzyszenie wystawia rachunki na: organizowanie szkoleń strzeleckich oraz udział w zawodach strzeleckich, które organizuje. Odbiorcami usług są zarówno prywatne firmy organizujące zawody strzeleckie dla swoich pracowników oraz firmy państwowe np. (…), a także firmy zajmujące się profesjonalnie ochroną osób i mienia, które szkolą i doskonalą swoich pracowników w strzelectwie.

Szkolenia prowadzą Instruktorzy Strzelnictwa Sportowego i Bojowego z uprawnieniami wydanymi przez Urząd Kultury Fizycznej i Sportu.

Każda osoba kończąca szkolenie strzeleckie otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu. Wnioskodawca wskazuje, iż Stowarzyszenie nie odprowadza podatku VAT, ponieważ korzysta ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług, pkt 26a, który mówi, że zwolnieniu podlegają usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania; pkt 29 „....usługi kształcenia zawodowego...”, oraz pkt 30 „...usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i rozpowszechniania sportu.”

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że w odniesieniu do organizowanych szkoleń strzeleckich:

  • działa w oparciu o ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst ujednolicony Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.),
  • świadczone usługi to usługi w zakresie kształcenia lub wychowania.,
  • usługi organizowania szkoleń strzeleckich objęte są zaświadczeniem wydanym na podstawie ustawy o systemie oświaty,
  • usługi mają na celu kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe,
  • dla organizacji powyższych szkoleń Wnioskodawca uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  • nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach
  • nie są finansowane w całości ze środków publicznych.

W odniesieniu do świadczonych usług polegających na organizowaniu zawodów strzeleckich Wnioskodawca wskazał, że:

  • jako Stowarzyszenie, związek sportowy działa w oparciu o statut, którego celem jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu,
  • usługi związane ze sportem są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestnictwa w nim,
  • usługi są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym,
  • świadcząc te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków,
  • nie świadczy usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo – promocyjną, a także usług wstępu na imprezy sportowe,
  • nie świadczy usług odpłatnego zakwaterowania związanego ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług najmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością ,
  • nie osiąga w ten sposób systematycznych zysków z tej działalności,
  • usługi są świadczone niezależnie, nie wchodzą w skład innej usługi kompleksowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy usługi polegające na organizowaniu szkoleń strzeleckich podlegają zwolnieniu przedmiotowemu w podatku VAT zgodnie z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług w 2011 r. oraz zmienionym art. 43 ww. ustawy...
  2. Czy usługi polegające na organizowaniu zawodów strzeleckich podlegają zwolnieniu przedmiotowemu w podatku VAT zgodnie z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług w 2011 r. oraz zmienionym art. 43 ww. ustawy...


Zdaniem Wnioskodawcy, obie usługi tzn. organizowanie zawodów strzeleckich oraz organizowanie szkoleń strzeleckich są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ponieważ:

  • stowarzyszenie jest objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty), a więc usługi przez nich wykonywane są zwolnione na podstawie art. 43 pkt 26a ustawy o podatku od towarów i usług,
  • stowarzyszenie organizuje szkolenia strzeleckie, a to powoduje zwolnienie na podstawie art. 43 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług,
  • stowarzyszenie świadczy usługi ściśle związane ze sportem, a to powoduje zwolnienie na podstawie art. 43 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ( …)

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a ustawy, w okresie od dnia 01 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.


Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadnicze znaczenie ma w analizowanym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29 i 32.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

   - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż nie jest konieczne by usługa kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Ważne aby powyższe usługi były świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do usług kształcenia wymienionych w zaświadczeniu właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty- wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

   - oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Przepis art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania – obejmują one nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Stosownie natomiast do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity; Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Zgodnie z brzmieniem art. 3 pkt 17 ww. ustawy, przez kształcenie ustawiczne, należy rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny. Z kolei art. 5 ust. 1 określa, iż szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Z opisu zdarzenia przyszłego w odniesieniu do organizowanych szkoleń strzeleckich wynika, że Wnioskodawca działa jako stowarzyszenie będące placówką kształcenia ustawicznego w oparciu o ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Szkolenia objęte są zaświadczeniem wydanym na podstawie ustawy o systemie oświaty i są usługami w zakresie kształcenia lub wychowania. Szkolenia prowadzą instruktorzy Strzelnictwa Sportowego i Bojowego z uprawnieniami wydanymi przez Urząd Kultury Fizycznej i Sportu.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe dane i wskazane regulacje prawne uznać należy, że w odniesieniu do organizowanych szkoleń strzeleckich Stowarzyszenie będzie mogło korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

We wniosku i piśmie uzupełniającym Wnioskodawca napisał również, że usługi organizowania szkoleń strzeleckich mają na celu także kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, dla organizacji których uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Odbiorcami usług są zarówno prywatne firmy organizujące zawody strzeleckie dla swoich pracowników oraz firmy państwowe np. (…), a także firmy zajmujące się profesjonalnie ochroną osób i mienia które szkolą i doskonalą swoich pracowników w strzelectwie.

Należy tutaj jednak zaznaczyć, że przedmiotowe usługi będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust.1 pkt 29 lit. b, pod warunkiem, że szkolenie uczestnika pozostawać będzie w ścisłym związku z jego branżą zawodową.

Odnosząc się natomiast do kwestii organizowanych przez Wnioskodawcę zawodów strzeleckich wskazać należy, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwolnione są usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

   - z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo - promocyjną wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Ustawodawca wyraźnie określił powyższym przepisem podmiotowy zakres zwolnienia. Korzystać mogą z niego: kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

Tut. Organ pismem z dnia 26 kwietnia 2011 r. wezwał Podatnika do wyjaśnienia, czy w odniesieniu do usług polegających na organizowaniu zawodów strzeleckich Wnioskodawca jest klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Na powyższe pytanie Zainteresowany udzielił twierdzącej odpowiedzi nie precyzując jednak, w której z wyżej wymienionych form faktycznie prowadzi działalność sportową.

Przedstawiając zdarzenie przyszłe Zainteresowany zaznaczył, że prowadzona działalność sportowa nie jest nastawiona na osiąganie zysków. Świadczenia wykonywane przez Wnioskodawcę są odpłatne, z zastrzeżeniem, że cały zysk (który ewentualnie powstaje) przeznaczany jest na cele działalności statutowej. Przedmiotowe usługi wykonywane są na rzecz firm prywatnych organizujących zawody strzeleckie dla swoich pracowników oraz firm państwowych takich jak: (…), a także firm zajmujących się profesjonalną ochroną osób i mienia, które szkolą i doskonalą swoich pracowników. Z uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca uczestników powyższych zawodów zakwalifikował do grupy osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że organizowane zawody strzeleckie będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, jeżeli Zainteresowany spełni łącznie wszystkie przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 32.

Ponadto informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek odnośnie przedstawionego zdarzenia przyszłego. Natomiast, rozstrzygnięcie w zakresie stanu faktycznego zawiera odrębna interpretacja indywidualna z dnia 17 czerwca 2011 r. nr ILPP1/443-497/11-4/KG.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 ww. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj