Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-56/11/KG
z 30 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-56/11/KG
Data
2011.03.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
obowiązek instalacji kasy rejestrującej
okulary
soczewka korekcyjna


Istota interpretacji
Obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu świadczonych usług za pomocą kasy rejestrującej od dnia ponownego rozpoczęcia działalności gospodarczej.



Wniosek ORD-IN 850 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2011r. (data złożenia 12 stycznia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2011r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w okresie od marca 1991r. prowadził działalność gospodarczą w której miał obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy fiskalnej. Po zlikwidowaniu działalności kasa została odczytana przez Urząd Skarbowy i zlikwidowana.

Obecnie od listopada 2010r. Wnioskodawca rozpoczął nową działalność gospodarczą w zakresie optyki. Zarejestrował się do VAT, aby na wszystkie usługi i sprzedaże wystawiać faktury.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę to:

  • wykonywanie, na podstawie zlecenia lekarskiego, dostarczonego przez klienta lub bez tego zlecenia, okularów korekcyjnych, leczniczych i ochronnych do pracy przy komputerze,
  • sprzedaż oprawek okularowych, soczewek korekcyjnych,
  • płynów do soczewek, etui,
  • usługa naprawy okularów i oprawek okularowych.

Usługi te są sklasyfikowane pod PKWiU: 32.50.Z, 26.70.Z, 33.13.Z, 47.74.Z, 47.78.Z, 86.90.E

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy rozpoczynając w 2010r. taką działalność Wnioskodawca obowiązany jest do ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej i czy ewentualnie obowiązek taki będzie ciążył od 2011r....

Zdaniem Wnioskodawcy, w 2010r. nie był zobowiązany do ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej. W 2011r. będzie zobowiązany do ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej po przekroczeniu określonego obrotu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń.

Rozporządzeniem obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r. do dnia 31 grudnia 2010r. było rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 2009r. Nr 224. poz. 1797).

Zgodnie z § 2 zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z przepisem § 3 ust. 1 pkt 3, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4.

Natomiast zgodnie z przepisem § 2 ust. 1 obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138 poz. 930) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

  1. do dnia 31 grudnia 2012r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia;
  2. do dnia 30 kwietnia 2011r.:
  1. czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 zwalnia się podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca od marca 1991r. prowadził działalność gospodarczą w której miał obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy fiskalnej. Po zlikwidowaniu działalności kasa została odczytana przez Urząd Skarbowy i zlikwidowana.

Obecnie od listopada 2010r. Wnioskodawca rozpoczął nową działalność gospodarczą w zakresie optyki.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę to:

  • wykonywanie, na podstawie zlecenia lekarskiego, dostarczonego przez klienta lub bez tego zlecenia, okularów korekcyjnych, leczniczych i ochronnych do pracy przy komputerze,
  • sprzedaż oprawek okularowych, soczewek korekcyjnych,
  • płynów do soczewek, etui,
  • usługa naprawy okularów i oprawek okularowych.

Powyższe jednoznacznie wskazuje, iż wobec Wnioskodawcy powstał wcześniej obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Uwzględniając powyższe tutejszy organ stwierdza, że w związku ze wznowieniem prowadzenia działalności gospodarczej, Wnioskodawca nie miał możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w 2010r. na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2008r., bowiem wcześniej powstał wobec niego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej.

Wnioskodawca nie ma również prawa do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w 2011r. Bez względu bowiem na wartość osiągniętych obrotów zwolnienie na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 26 lipca nie znajdzie zastosowania, gdyż jak wskazano powyżej, wobec Wnioskodawcy powstał wcześniej obowiązek ewidencjonowania.

Należy również zauważyć, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są wymienione w załączniku do rozporządzenia, zawierającym wykaz czynności zwolnionych z ewidencjonowania, co oznacza, iż nie korzystają one ze zwolnienia przedmiotowego.

Podsumowując, Wnioskodawca miał obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu świadczonych usług za pomocą kasy rejestrującej od dnia ponownego rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj