Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-374/11/RSz
z 15 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-374/11/RSz
Data
2011.06.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
montaż
roboty instalacyjne
stawki podatku
stolarka okienna


Istota interpretacji
stawka podatku VAT dla usług montażu stolarki okiennej w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2011r. (data wpływu 15 marca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 maja 2011r. (data wpływu 31 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług montażu stolarki okiennej w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2011r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 31 maja 2011r. (data wpływu 31 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług montażu stolarki okiennej w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. Jest producentem okien, które sprzedaje głównie odbiorcom indywidualnym. W zakresie prowadzonej działalności wykonuje niezależnie usługi budowlane. Działalność ta jest wykonywana w zakresie prac budowlanych, remontów, modernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych - zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - w szczególności polega na robotach instalacyjnych stolarki budowlanej. Urząd Statystyczny sklasyfikował czynności te w grupowaniu aktualnie obowiązującej PKWiU (wprowadzonej w roku 2008) jako 43.32.10.0 „Roboty instalacyjne stolarki budowlanej”.

Wnioskodawca podał klasyfikowanie według Głównego Urzędu Statystycznego, mając świadomość, że ustawa VAT nie powołuje symbolu klasyfikacji PKWiU przy stosowaniu przepisu art. 41 ust. 12, jednak nie mając innej definicji usług wymienionych w ustawie VAT, uznał, że sklasyfikowanie czynności przez państwową instytucję zajmującą się tym profesjonalnie - jest najlepszym dowodem w sprawie.

Z klientami zlecającymi usługi budowlane Wnioskodawca spisuje umowę cywilną, której przedmiotem jest zlecenie wykonania robót budowlanych polegających na: wykonaniu robót instalacyjnych stolarki budowlanej.

Wartość usługi zawiera koszt robocizny oraz materiału, który jest kupowany przez firmę Wnioskodawcy, a z którego wykonuje montowane w ramach usług elementy stolarki budowlanej. Wykonana usługa jest objęta gwarancją, jako usługa budowlana.

Podpisywana umowa – „zlecenie robót budowlanych” precyzuje w jakim obiekcie Wnioskodawca będzie wykonywał usługę, czyli pod jakim symbolem PKOB jest budynek sklasyfikowany oraz jaką ma powierzchnię - w celu ustalenia, czy jest to obiekt budowlany (lub jego część) - zaliczony do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zapytanie dotyczy sytuacji wykonywania opisanych usług w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Na rozpatrzenie zasługuje wątek, czy istotny dla rozstrzygnięcia jest fakt, że podmiot świadczący usługi będące przedmiotem zapytania w zakresie swojej działalności - niezależnie - zajmuje się produkcją okien. Ta działalność jednak polega na produkcji okien, które klient odbiera od Wnioskodawcy, uzyskując gwarancję wyłącznie na elementy wykonanych okien.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pytając o stawkę obniżoną, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy VAT, Wnioskodawca rozumie stawkę 8% w roku 2011 i właściwe stawki w latach następnych określone, jako zastępujące stawkę powołaną w art. 41 ust. 2.

W uzupełnieniu z dnia 31 maja 2011r. do złożonego wniosku ORD-IN Wnioskodawca wyjaśnił, iż zawarte w opisie stanu faktycznego zdanie: „Pytając o stawkę obniżoną, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy VAT, rozumiem stawkę 8% w roku 2011 i właściwe stawki w latach następnych określone, jako zastępujące stawkę powołaną w art. 41 ust. 2” - nie oznacza wniosku o wydanie interpretacji co do stanu przyszłego, a jedynie wskazuje, że na podstawie aktualnego stanu będzie mógł przewidzieć właściwą stawkę nawet w sytuacji, gdy stawka wzrośnie na podstawie obowiązujących przepisów -oczywiście zakładając, że nie zmienią się przepisy warunkujące stosowanie stawki obniżonej.

Wnioskodawca wskazał również, że wniosek o wydanie interpretacji dotyczy stanu aktualnego i Wnioskodawca nie oczekuje interpretacji co do stanów przyszłych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy opisanym stanie faktycznym - na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy VAT, usługi polegające na robotach instalacyjnych stolarki budowlanej, wykonywane przez podmiot będący niezależnie producentem okien - będą opodatkowane według stawki określonej w art. 41 ust. 2 ustawy VAT, zmienionej w roku 2011 na 8% - przy założeniu, że roboty wykonywane są w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym...
  2. Czy w opisanym stanie faktycznym, przy założeniu, że roboty wykonywane są w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - usługą opodatkowaną stawką 8% będzie całość rozumiana jako materiał z robocizną...

Stanowisko Wnioskodawcy.

Ad 1.

W opisanym stanie faktycznym - na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy VAT, usługi polegające na robotach instalacyjnych stolarki budowlanej, wykonywane przez podmiot będący niezależnie producentem okien - będą opodatkowane według stawki określonej w art. 41 ust. 2 ustawy VAT zmienionej w roku 2011 na 8% - przy założeniu, że roboty wykonywane są w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Fakt prowadzenia działalności polegającej na produkcji okien nie ma wpływu na opodatkowanie usług budowlanych, które opodatkowane są na zasadach określonych w art. 41 ust. 12 przy założeniu spełnienia warunków dla obiektów, w których są wykonywane. Żaden przepis nie warunkuje opodatkowania usług od faktu wykonywania działalności polegającej na produkcji okien. Produkcja okien jest działaniem niezależnym i ma inną specyfikę niż opisane usługi budowlane (inną gwarancję i serwis).

Ad 2.

W opisanym stanie faktycznym, przy założeniu, że roboty wykonywane są w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - usługą opodatkowaną stawką 8% będzie całość robót rozumiana, jako materiał z robocizną. Materiał i robocizna będą elementem jednej, kompleksowej usługi budowlanej i czynność ta będzie łącznie opodatkowana stawką 8%. Można tu wykorzystać sentencję jednego z wyroków NSA, która stanowi, że nie wyodrębnia się pojedynczych elementów jednej usługi, zwłaszcza, gdy posiadanie tego elementu bez całej reszty dla zamawiającego nie miałaby sensu i nie byłaby racjonalna. W tym przypadku posiadanie samych elementów stolarki bez ich montażu nie niosłoby klientowi oczekiwanej korzyści i nie miałoby sensu. Dopiero trwały montaż elementów wypełnia cel zlecenia. Stąd też nie można odrębnie wyceniać materiału i robocizny i należy łącznie fakturować całość usługi ze stawką określoną w art. 41 ust. 2 ustawy VAT, zmienionej na 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym w myśl przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie jednak do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. Jest producentem okien, które sprzedaje głównie odbiorcom indywidualnym. W zakresie prowadzonej działalności wykonuje niezależnie usługi budowlane. Działalność ta jest wykonywana w zakresie prac budowlanych, remontów, modernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych - zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - w szczególności polega na robotach instalacyjnych stolarki budowlanej. Urząd Statystyczny sklasyfikował czynności te w grupowaniu aktualnie obowiązującej PKWiU (wprowadzonej w roku 2008) jako 43.32.10.0 „Roboty instalacyjne stolarki budowlanej”.

Z klientami zlecającymi usługi budowlane Wnioskodawca spisuje umowę cywilną, której przedmiotem jest zlecenie wykonania robót budowlanych polegających na wykonaniu robót instalacyjnych stolarki budowlanej.

Wartość usługi zawiera koszt robocizny oraz materiału, który jest kupowany przez firmę Wnioskodawcy, a z którego wykonuje montowane w ramach usług elementy stolarki budowlanej. Wykonana usługa jest objęta gwarancją, jako usługa budowlana.

Podpisywana umowa – „zlecenie robót budowlanych” precyzuje w jakim obiekcie Wnioskodawca będzie wykonywał usługę, czyli pod jakim symbolem PKOB jest budynek sklasyfikowany oraz jaką ma powierzchnię - w celu ustalenia, czy jest to obiekt budowlany (lub jego część) zaliczony do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zapytanie dotyczy sytuacji wykonywania opisanych usług w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż skoro ww. usługi w polegające na robotach instalacyjnych stolarki budowlanej mieszczą się w ramach czynności budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy i wykonywane są przez Wnioskodawcę w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym mieszkaniowych objętych społecznym programem mieszkaniowym, zatem podlegają opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką podatku VAT. Tym samym fakt, że Wnioskodawca jest producentem okien pozostaje bez wpływu na stawkę podatku VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Dokonując natomiast oceny prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego kwestii objętej zapytaniem nr 2, należy stwierdzić, iż strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.). Wyliczenie, co się składa na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Przedstawiając we wniosku stan faktyczny, Wnioskodawca wskazał, że z klientami zlecającymi usługi budowlane spisuje on umowę cywilną, której przedmiotem jest zlecenie wykonania robót budowlanych polegających na wykonaniu robót instalacyjnych stolarki budowlanej. Wartość usługi zawiera koszt robocizny oraz materiału, który jest kupowany przez firmę Wnioskodawcy, a z którego wykonuje montowane w ramach usług elementy stolarki budowlanej.

Powyższe wyjaśnienia jednoznacznie wskazują, że materiały są elementem wykonywanej usługi. A ponieważ przedmiotem ww. umów są usługi, które jak już wcześniej wskazano podlegają opodatkowaniu według stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8% i stawka ta odnosi się do całej wartości usługi, zatem opodatkowaniem tą stawką podatku objęte będą również materiały, ponieważ ich wartość stanowi element kalkulacyjny samej usługi.

Wobec powyższego, również w zakresie objętym pytaniem nr 2, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Oceniając zatem, stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj