Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-318/11-4/MS
z 17 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-318/11-4/MS
Data
2011.06.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
budowa
dochód
garaż
informacja podatkowa
podatek
rozliczenie podatkowe
rozliczenie roczne
sprzedaż
użytkownicy
zwrot nakładów


Istota interpretacji
Skutki podatkowe zwrotu nakładów na budowę garażu, wybudowanego na cudzym gruncie.



Wniosek ORD-IN 431 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 24.03.2011 r. (data wpływu 07.04.2011 r.) uzupełnione pismem na druku ORD-IN z dnia 07.06.2011 r. (data wpływu 15.06.2011 r. data nadania w placówce pocztowej 13.06.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu nakładów na budowę garażu, wybudowanego na cudzym gruncie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.04.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu nakładów na budowę garażu, wybudowanego na cudzym gruncie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca otrzymał z Wojskowej Agencji Mieszkaniowej PIT-8C, w którym wykazano dochody, które należy uwzględnić w rocznym rozliczeniu podatku za rok 2010. Dochód w kwocie 12.518,00 zł wykazany w ww. PIT dotyczy zwrotu kosztów poniesionych przez Wnioskodawcę, na wybudowanie garażu z własnych środków na gruncie będącym własnością Skarbu Państwa. Na wybudowanie garażu wraz z innymi 45 użytkownikami Wnioskodawca otrzymał stosowną zgodę. Przez wiele lat był użytkownikiem garażu i płacił czynsz do WAM.

W 2010 r. Wojskowa Agencja Mieszkaniowa w imieniu Skarbu Państwa sprzedała ww. garaże użytkownikom, za cenę obejmującą wartość gruntu, koszt wybudowania garażu oraz inne koszty według wyceny dokonanej przez rzeczoznawcę.

Ze względu na fakt, że garaże zbudowali z własnych środków użytkownicy, przy sprzedaży cenę obniżono o wartość tych nakładów czyli o kwotę 12.518,00 zł.

Wystawiony przez WAM PIT-8C obliguje do doliczenia ww. kwoty do dochodów za 2010 r. przy rozliczeniu rocznym. W świetle interpretacji przedstawionej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Nr IPPB2/415-611/10-5/MS1 z dnia 30.08.2010 r. dotyczącej identycznej sprawy - kwota zwrotu nakładów własnych na zbudowanie garażu nie stanowi dochodu, który należy uwzględnić w rocznym rozliczeniu PDOF.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 31.05.2011 r. Nr IPPB2/415-318/11-2/MS, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia tego wniosku poprzez:

  1. dokonanie stosownej opłaty od wniosku na rachunek bankowy Izby Skarbowej w Warszawie Nr 31 1010 1010 0166 4922 3100 0000 i doręczenie dowodu uiszczenia opłaty do tut. organu;
  2. przedstawienie własnego stanowiska w sprawie, adekwatnego do zadanego pytania;
  3. złożenie oświadczenia że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz, że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

W terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w ustawowym terminie pismem z dnia 07.06.2011 r. (data wpływu 15.06.2011 r., data nadania w placówce pocztowej 13.06.2011 r.), w którym wyjaśnił, że:

Od 2004 r. Wnioskodawca jest użytkownikiem boksu garażowego (kompleks zawierający 45 wydzielonych boksów garażowych). Na wybudowanie garażu z własnych środków na gruncie będącym własnością Skarbu Państwa, otrzymało zgodę wymaganą prawem odpowiednich władz wojskowych i cywilnych 45 użytkowników.

Do 2010 roku płacił terminowo czynsz dzierżawny do Wojskowej Agencji Mieszkaniowej Oddział Regionalny w wysokości ustalanej okresowo przez WAM.

W miesiącu maju 2010 roku WAM w imieniu Skarbu Państwa przeprowadziła procedurę przygotowawczą do sprzedaży kompleksu garaży (powołanie rzeczoznawcy, wycena nieruchomości itp.) i przygotowanie do notarialnej sprzedaży garaży wszystkim użytkownikom, którzy zadeklarowali chęć ich wykupienia.

Cenę garażu do sprzedaży stanowiła wartości gruntu (21.310,17 zł) oraz poniesione koszty własne na wybudowania garażu (12.518,00 zł) . Łącznie garaż został wyceniony na kwotę 33.828,17 zł. Ponadto każdy Nabywający ponosił dodatkowe koszty przygotowania nieruchomości do sprzedaży w wysokości 1.884,00 zł.

Ze względu na fakt, że garaże zostały wybudowane ze środków własnych użytkowników, przy sprzedaży każdego z nich cenę jednostkową boksu garażowego (do zapłaty dla WAM) obniżono o wartość tych nakładów, tj. o kwotę 12.518,00 zł. W związku z powyższym wymieniona wyżej nieruchomość została przez Wnioskodawcę zakupiona notarialnie od WAM.

W miesiącu marcu 2011 roku Wnioskodawca otrzymał z Wojskowej Agencji Mieszkaniowej Oddział Regionalny informację podatkową PIT-8C, sporządzoną zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i na podstawie interpretacji przepisów podatkowych przedstawionych przez WAM z której wynika, że „kwota nakładów poniesionych na budowę garażu stanowi przychód podatkowy Nabywcy, określony w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy”.

Wątpliwości Wnioskodawcy wynikają stąd, iż w jednej sprawie są sprzeczne ze sobą interpretacje tych samych przepisów podatkowych dwu instytucji państwowych: Dyrektora Izby Skarbowej i Dyrektora Oddziału Regionalnego WAM.

Ponadto środki własne, które Wnioskodawca przeznaczył na wybudowanie garażu zostały już raz opodatkowane (zapłacił od nich podatek dochodowy) w deklaracji podatkowej za 2004 rok.

W dniu 09.06.2011 r. Wnioskodawca wniósł należną od wniosku opłatę w wysokości 40 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wykazana w informacji podatkowej PIT-8C kwota 12.518,00 zł (zwrot nakładów własnych na zbudowanie garażu) stanowi dochód podatnika...
  2. Czy kwota ta powinna być uwzględniona i rozliczona w rocznym rozliczeniu podatku dochodowego od osób fizycznych za 2010 rok...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W świetle interpretacji przedstawionej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dotyczącej identycznej sprawy - kwota nakładów własnych na zbudowanie garażu nie stanowi dochodu, który należy uwzględnić w rocznym rozliczeniu podatku od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c, art. 30e oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów – zgodnie z ust. 1a cyt. art. 9.

Dochodem ze źródła przychodów, stosownie do ust. 2 cyt. art. 9 ustawy, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym.

Koszty uzyskania przychodów reguluje art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia źródła przychodów, m. in. w pkt 9 inne źródła. Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, zgodnie z art. 20 ust. 1, uważa się w szczególności kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jednocześnie stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Powyższa definicja przychodów ma charakter ogólny i znajduje zastosowanie, o ile w przepisach szczególnych ustawodawca nie uregulował tej kwestii odmiennie.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie, których mamy do czynienia z przyrostem mienia, osiągniętym przysporzeniem majątkowym mającym konkretny wymiar finansowy. Tak więc, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe. Do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym nie zalicza się kwot uzyskanych z tytułu różnego rodzaju zwrotów własnych nakładów poczynionych za inny podmiot.

Stosownie do art. 917 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez ugodę strony czynią sobie wzajemne ustępstwa w zakresie istniejącego między nimi stosunku prawnego w tym celu, aby uchylić niepewność co do roszczeń wynikających z tego stosunku lub zapewnić ich wykonanie albo uchylić spór istniejący lub mogący powstać.

Zgodnie z art. 676 ww. ustawy, jeżeli najemca ulepszył rzecz najętą, wynajmujący, w braku odmiennej umowy, może według swego wyboru albo zatrzymać ulepszenia za zapłatą sumy odpowiadającej ich wartości w chwili zwrotu, albo żądać przywrócenia stanu poprzedniego.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca za zgodą Wojskowej Agencji Mieszkaniowej postawił za własne środki garaż na dzierżawionym gruncie.

W maju 2010 r. Wnioskodawca wykupił od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej garaż wraz z udziałem w gruncie. Cenę ustalono w kwocie 33.828,17 zł, natomiast wartość nakładów poniesionych na wybudowanie przedmiotowego lokalu na kwotę 12.518,00 zł.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny i powyższe unormowania, kwota nakładów, zwróconych Wnioskodawcy za budowę garażu nie mieści się w pojęciu przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 w związku z art. 20 ustawy gdyż nie powoduje przysporzenia majątkowego po stronie najemcy, a zatem nie podlega opodatkowaniu.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z zatrzymaniem przez wydzierżawiającego ulepszeń dokonanych przez dzierżawcę za zapłatą sumy odpowiadającej ich wartości w chwili zwrotu.

Zbycie rzeczy dzierżawionej nie powoduje zakończenia stosunku dzierżawy, lecz jedynie zmianę po stronie wydzierżawiającego. Z chwilą zbycia przedmiotu dzierżawy, stosunek dzierżawy między zbywcą a dzierżawcą ustaje, a zbycie rzeczy wydzierżawionej oznacza zwrot rzeczy oraz to, że pierwotny wydzierżawiający wyraził wolę zatrzymania ulepszeń.

Aby transakcja kupna garażu przez wydzierżawiającego mogła dojść do skutku najemca wybrał zatrzymanie ulepszeń dokonanych przez dzierżawcę za zapłatą sumy odpowiadającej ich wartości w chwili zwrotu.

Zapłata polegała na wzajemnym potrąceniu należności w kwocie 12.518 zł tytułem zwrotu nakładów poniesionych na wybudowanie budynku garażowego i nastąpiła przy zawarciu aktu notarialnego.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że wartość nakładów poniesionych na budowę garażu przez Wnioskodawcę w wysokości 12.518,00 zł nie będzie stanowiła dla Wnioskodawcy przysporzenia majątkowego, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym, pod warunkiem, że otrzymana wartość pieniężna z tego tytułu jest jedynie zwrotem kosztów poniesionych na wybudowanie garażu.

Ponadto, należy zauważyć, że do wniosku Wnioskodawca dołączył kopie dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Dlatego dokumenty dołączone do wniosku nie podlegałyby analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj