Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-24/11/ZG
z 30 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-24/11/ZG
Data
2011.03.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
odliczenie podatku
odpłatność
odzyskanie podatku


Istota interpretacji
Wnioskodawca w związku z realizacją projektu nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż projekt nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną, po stronie wnioskodawcy.



Wniosek ORD-IN 997 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2011 roku (data wpływu 11.02.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą „Rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków…" - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 lutego 2011 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą „Rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków…".


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pod nazwą „Rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków…" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013. Wniosek został zakwalifikowany do finansowania, a obecnie jest w trakcie realizacji. W tym roku Gmina zamierza zakończyć ww. zadanie. Wybudowane kolektory sanitarne i zmodernizowana oczyszczalnia w ramach projektu będą stanowiły własność Gminy, a eksploatowane będą przez nowo utworzony Samorządowy Zakład Budżetowy, któremu Gmina przekaże majątek oraz nowo powstałą sieć wraz ze zmodernizowaną oczyszczalnią w nieodpłatne użyczenie.

Wnioskodawca wskazuje, iż do tej pory sprawami komunalnymi zajmuje się Urząd Gminy, który odprowadza należny podatek bez odliczeń do urzędu skarbowego. Umowy cywilnoprawne zawarte są pomiędzy Urzędem Gminy, a odbiorcami usług dostawy wody i odprowadzania ścieków (osoby fizyczne).

W urzędzie skarbowym Urząd Gminy jest zarejestrowany jako podatnik VAT od 1996 roku wobec czego składa deklaracje VAT-7. Ponadto jako podatnik podatku od towarów i usług zarejestrowana jest również Gmina od 2003 roku i posiada odrębny NIP, lecz Gmina nie składa deklaracji podatkowych VAT-7.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego w otrzymanych fakturach za usługi budowlano-remontowe od realizowanego projektu...


Zdaniem Wnioskodawcy, zakup usług budowlano-remontowych wykonywany jest przez Urząd, a zatem Gmina nie posiada możliwości odliczenia podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że w ramach inwestycji zostanie zmodernizowana oczyszczalnia ścieków oraz wybudowane zostaną kolektory sanitarne. Wybudowania infrastruktura, zostanie nieodpłatnie użyczona utworzonemu Samorządowemu Zakładowi Budżetowemu.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy w związku z czym nie przysługuje prawo do odliczenia podatku, gdyż obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Skoro inwestycja będzie przekazana w zarząd gminnej spółce, to Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Jednocześnie, wskazuje się, że w niniejszej interpretacji nie rozstrzygano zagadnienia dotyczącego określenia, kto jest podatnikiem podatku od towarów i usług – Gmina, czy też Urząd Miasta, gdyż nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska oraz nie postawiono jednoznacznego pytania w tym zakresie, jak również w części D.3. (poz. 47) wniosku nie zaznaczono, iż jego przedmiotem są przepisy dotyczące ustalenia statusu podatnika podatku VAT.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj