Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-425/11-3/AP
z 6 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-425/11-3/AP
Data
2011.06.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
obrót
podstawa opodatkowania


Istota interpretacji
Czy otrzymane przez X Sp. z o.o. dofinansowanie w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich) współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowi obrót opodatkowany podatkiem VAT w rozumieniu art. 29 ust. 1 znowelizowanej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 863 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o., zwana dalej Podatnikiem, prowadzi działalność edukacyjno - szkoleniową na terenie całego kraju i w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - okres programowania 2007 - 2013 - realizuje projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej EFS) i ze środków budżetu państwa.

W rozumieniu art. 5 ust. 1 - 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227 poz. 1658 ze zm.), w ramach wnioskowanej dotacji rozwojowej:

  • beneficjent - jest osobą fizyczną, osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizującą projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych, na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu - w tym przypadku beneficjentem jest X Sp. z o.o.;
  • instytucją zarządzającą (w skrócie IZ) jest Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego;
  • instytucja pośrednicząca (w skrócie IP) - jest organem administracji publicznej lub inną jednostką sektora finansów publicznych, której została powierzona, w drodze porozumienia zawartego z instytucją zarządzającą, część zadań związanych z realizacją programu operacyjnego - są to Wojewódzkie Urzędy Pracy, Urzędy Marszałkowskie, Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - okres programowania 2007 – 2013, X Sp. z o.o. realizuje projekty z Priorytetów:

  • VI: Rynek pracy otwarty dla wszystkich; Działania 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałania 6.1.1 - Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy;
  • VII: Promocja integracji społecznej; Działania 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej; Poddziałania: 7.2.1 - Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, 7.2.2 - Wsparcie ekonomii społecznej;
  • VIII: Regionalne kadry gospodarki, Działania 8.1 - Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałania: 8.1.1 - Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw, 8.1.2 - Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie.

Dofinansowanie, które otrzymuje X Sp. z o.o. na realizację projektów w ramach wymienionych Poddziałań Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki jest w postaci dotacji celowej (wkład krajowy) i płatności (wkład środków europejskich) w proporcji odpowiednio 15% (dotacja celowa), 85% (płatność).

W dokumentacjach konkursowych określone są kryteria dotyczące zasad i formy realizacji projektów oraz grupy docelowej projektu i charakteru jej wsparcia. Podmioty biorące udział w konkursie przygotowują wniosek, w którym szczegółowo opisują zdiagnozowane problemy, cele ogólne i szczegółowe oraz potrzebę realizacji projektu, grupę docelową i sposoby jej rekrutacji, planowane działania i zadania w ramach realizacji projektu, rezultaty i produkty projektu w odniesieniu do planowanych działań oraz potencjał projektodawcy, jego zaplecze techniczne i niezbędne zasoby do realizacji projektu, m.in. personel projektu.

Wniosek zawiera również budżet, w którym Beneficjent określa niezbędne do realizacji projektu koszty (wydatki kwalifikowane) między innymi:

  • zarządzania projektu, a w ramach jego: wynagrodzeń personelu zatrudnionego do realizacji projektu, prowadzenia rachunku bankowego, podróży służbowych personelu projektu, wyposażenia i utrzymania biura projektu, zakupu sprzętu w ramach crossfinansingu,
  • promocji i rekrutacji, a w ramach jego: koszt artykułów rekrutacyjnych i promocyjnych w prasie, wydruku ulotek, plakatów, nagranie i emisja spotów rekrutacyjnych w mediach,
  • przeprowadzenia szkoleń (w tym: materiałów szkoleniowych, książek, certyfikatów, sal, trenerów, cateringu dla uczestników szkoleń, zaświadczeń),
  • koszty pośrednio związane z projektem (opłat pocztowych i kurierskich, telefonów, materiałów biurowych, wynagrodzeń personelu zatrudnionego do realizacji projektu).

Dofinansowanie w wielkości przedstawionego we wniosku budżetu otrzymują podmioty, których wnioski spełniły określone wymogi formalne i merytoryczne oraz które uzyskały odpowiednią liczbę punktów.

Każdy projekt realizowany jest zgodnie z zatwierdzonym przez lP wnioskiem - dotyczy to okresu realizacji, grupy docelowej, miejsca realizacji i charakteru wsparcia oraz kwot/kosztów i terminów określonych w budżecie projektu. W celu realizacji projektu wygranego w konkursie Beneficjent podpisuje z właściwą Instytucją Pośredniczącą umowę o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Dofinansowanie na realizację projektu wypłacane jest w formie zaliczki w terminach i wysokości określonej w harmonogramie stanowiącym załącznik do każdej z umów o dofinansowanie projektu na wyodrębniony rachunek bankowy (Wnioskodawca ma obowiązek posiadania wyodrębnionych rachunków bankowych dla poszczególnych projektów) - specjalnie utworzony dla danego projektu. Z tego rachunku wypłacane są wydatki zgodnie z zatwierdzonym przez lP budżetem projektu. Pierwsza transza dofinansowania wypłacana jest w wysokości i terminie określonym w harmonogramie płatności. Przekazanie kolejnej transzy dofinansowania uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez Beneficjenta co najmniej 70% otrzymanych transz dofinansowania i wykazanie (udokumentowanie) poniesionych wydatków co najmniej w tej wysokości we wniosku o płatność. Wniosek o płatność (na podstawie którego Beneficjent rozlicza poniesione w danym okresie wydatki oraz wnioskuje o przekazanie kolejnej transzy środków) składany jest zgodnie z terminami określonymi w harmonogramie, jednak nie rzadziej niż raz na 3 miesiące. Po zaakceptowaniu wniosku o płatność, środki kolejnej transzy przekazywane są na rachunek Beneficjenta.

W projektach wskazany jest cel ogólny i cele szczegółowe. Celem ogólnym projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki jest między innymi dostosowanie kwalifikacji zawodowych do potrzeb gospodarki regionalnej, zmiana zawodu oraz nabycie nowych umiejętności przez uczestników projektu, jak również aktywizacja zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem. Cel ogólny realizowany jest poprzez cele szczegółowe, którymi są między innymi:

  • nabycie lub podbudowa elastyczności na rynku pracy przez określone minimum osób biorących udział w szkoleniach,
  • nabycie nowych umiejętności umożliwiających pracę w danej dziedzinie lub zawodzie,
  • opracowanie Indywidualnych Planów Działania,
  • wzrost poziomu orientacji zawodowej,
  • wzrost motywacji do podjęcia pracy,
  • wzrost mobilności zawodowej u uczestników projektu,
  • nabycie umiejętności porozumiewania się językiem obcym.

Prowadzone zajęcia pozwalają zdobyć zarówno wiedzę teoretyczną jak i praktyczną w ramach szkoleń zawodowych zgodnie z zapotrzebowaniem rynku pracy prezentowanym w rankingach zawodów deficytowych i nadwyżkowych w danym województwie, a nawet powiecie. Oprócz szkoleń zawodowych, bardzo często prowadzone są kursy językowe i komputerowe uwzględniające różne stopnie zaawansowania wiedzy wśród uczestników. Programy szkoleń ponadto uwzględniają miedzy innymi wiedzę z zakresu organizacji pracy własnej, radzenia sobie ze stresem, opanowania nowych technik pracy.

Uczestnikami projektów są między innymi osoby pracujące, osoby bezrobotne, osoby planujące odejść z rolnictwa, osoby zwolnione z pracy przez pracodawców przechodzących procesy adaptacyjne i modernizacyjne z przyczyn niedotyczących pracowników, jak również osoby niezatrudnione będące w wieku aktywności zawodowej.

W projektach w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki mogą wziąć udział osoby spełniające kryteria grupy docelowej. Rekrutacja do projektu ma charakter otwarty, tzn. odbywa się poprzez ogłoszenia w lokalnej prasie, na plakatach w miejscach publicznych oraz poprzez bezpośrednią dystrybucję ulotek, a także lokalne media (spot radiowy). Uczestnicy projektu zgłaszają chęć udziału w projekcie (udział w projekcie jest dobrowolny) poprzez wypełnienie dokumentów rekrutacyjnych, które zawierają m.in. analizę motywacji oraz oświadczenie potwierdzające spełnienie kryteriów grupy docelowej. Po wstępnej weryfikacji stworzona zostanie grupa potencjalnych uczestników.

Uczestnicy projektów nie płacą za szkolenia. Udział w projekcie jest bezpłatny, a ponadto uczestnicy szkoleń otrzymują wsparcie dodatkowe w postaci cateringu na zajęciach, zwrotu kosztów dojazdu na zajęcia, dodatku szkoleniowego za każdą godzinę uczestnictwa w szkoleniu, dodatku motywacyjnego, a niekiedy również płatnego stażu przewidzianego w budżecie projektu.

Kwota dofinansowania dla X Sp. z o.o. z tytułu wydatków kwalifikowanych wynosi 100%. A zatem realizujący przedmiotowy projekt X Sp. z o.o. nie będzie generował żadnego dochodu. Otrzyma jedynie zwrot faktycznie poniesionych kosztów (do wysokości nie wyższej niż zabudżetowane we wniosku o dofinansowanie) tj. dofinansowania w postaci dotacji celowej (wkład krajowy) i płatności (wkład środków europejskich).

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i składa miesięczne deklaracje VAT-7.

X Sp. z o.o. realizując projekt nie uzyska dochodu (projekt non profit), a otrzymane dofinansowanie pokryje łączną kwotę wydatków kwalifikowanych projektu, stanowiąc jedynie całkowity zwrot kosztów faktycznie poniesionych w trakcie realizacji projektu.

Pytanie przyporządkowane do przedstawionego zdarzenia faktycznego dotyczy okresu podatkowego - lata 2010-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymane przez X Sp. z o.o. dofinansowanie w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich) współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowi obrót opodatkowany podatkiem VAT w rozumieniu art. 29 ust. 1 znowelizowanej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...
  2. Czy otrzymane przez X Sp. z o.o. dofinansowanie w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich) współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki korzysta ze zwolnienia z VAT w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c znowelizowanej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad 1

Według Podatnika dofinansowanie w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich) współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie stanowi obrotu (tj. przychodu). Zgodnie z art. 29 ust. 1 znowelizowanej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług „podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należna) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę podatku należnego”.

Zgodnie z cytowanym przepisem podstawę opodatkowania podatkiem VAT zwiększa się tylko o takie dotacje, które bezpośrednio mają wpływ na kwotę należną dostarczanych towarów lub świadczonych usług. W związku z powyższym należy stwierdzić, że otrzymane dofinansowanie stanowi tylko i wyłącznie zwrot kosztów poniesionych w celu niezbędnej i prawidłowej realizacji projektu, nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Kwota uzyskanego dofinansowania uzależniona jest od kwoty kosztów przedstawionych w budżecie, który zawiera jedynie wydatki niezbędne do realizacji projektu, zaś Podatnik nie otrzymuje wynagrodzenia z tytułu realizowanego projektu (non - profit). Oznacza to, że otrzymane dofinansowanie stanowi w 100% wartość wydatków kwalifikowanych poniesionych przez Beneficjenta związanych z realizacją projektu.

Pozyskane przez Podatnika dofinansowanie na realizację projektu przeznaczone jest na pokrycie poniesionych wydatków kwalifikowanych związanych z realizacją projektu i nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą, nie stanowi także czynności opodatkowanej podatkiem VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Ad 2

Według Podatnika dofinansowanie w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich) współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie będzie korzystało ze zwolnienia z VAT w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c znowelizowanej ustawy o VAT „usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż w pkt 26: finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane”, ponieważ będzie miał zastosowanie art. 29 ust. 1 znowelizowanej ustawy o VAT, według którego wyżej wymienione dofinansowanie nie będzie stanowiło obrotu. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT „podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należna) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę podatku należnego”.

Zgodnie z cytowanym przepisem, podstawę opodatkowania podatkiem VAT zwiększa się tylko o takie dotacje, które bezpośrednio mają wpływ na kwotę należną dostarczanych towarów lub świadczonych usług. W związku z powyższym należy stwierdzić, że otrzymane dofinansowanie stanowi tylko i wyłącznie zwrot kosztów poniesionych w celu niezbędnej i prawidłowej realizacji projektu, nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Różnica pomiędzy zastosowaniem wyżej wymienionych przepisów znowelizowanej ustawy o VAT, tj. art. 29 ust. 1 i art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c, dotycząca dofinansowania w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich) współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki będzie polegała na tym, że przy zastosowaniu:

  • art. 29 ust. 1 znowelizowanej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dofinansowanie nie będzie obrotem, a więc nie będzie wykazywane w deklaracji VAT-7 jako podstawa opodatkowania w części C,
  • art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c znowelizowanej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dofinansowanie będzie usługą, która jako podstawa opodatkowania będzie stanowiła obrót wykazywany w deklaracji VAT-7 w części C ze stawką zwolnioną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności zdefiniowany został w odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 ustawy o VAT. I tak, stosownie do art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W świetle art. 29 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, w brzmieniu nadanym art. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247 poz. 1652), obowiązującym od dnia 1 stycznia do dnia 31 marca 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast z dniem 1 kwietnia 2011 r. ww. art. 29 ust. 1 ustawy o VAT zmieniony został art. 1 pkt 9 lit. a) ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64 poz. 332). Zgodnie z tym przepisem, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu ust. 2 cyt. artykułu, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Tym samym włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem VAT dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z przedstawionych w złożonym wniosku okoliczności wynika, że Spółka prowadzi działalność edukacyjno - szkoleniową na terenie całego kraju i w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki realizuje projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa. Otrzymywane dofinansowanie na realizację ww. projektów jest w postaci dotacji celowej (wkład krajowy) i płatności (wkład środków europejskich) w proporcji odpowiednio 15% (dotacja celowa), 85% (płatność). Celem ogólnym projektów w ramach POKL jest między innymi dostosowanie kwalifikacji zawodowych do potrzeb gospodarki regionalnej, zmiana zawodu oraz nabycie nowych umiejętności przez uczestników projektu, jak również aktywizacja zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem. Cel ogólny realizowany jest poprzez cele szczegółowe, którymi są między innymi: nabycie lub podbudowa elastyczności na rynku pracy przez określone minimum osób biorących udział w szkoleniach, nabycie nowych umiejętności umożliwiających pracę w danej dziedzinie lub zawodzie, opracowanie Indywidualnych Planów Działania, wzrost poziomu orientacji zawodowej, wzrost motywacji do podjęcia pracy, wzrost mobilności zawodowej u uczestników projektu, nabycie umiejętności porozumiewania się językiem obcym. Prowadzone zajęcia pozwalają zdobyć zarówno wiedzę teoretyczną jak i praktyczną w ramach szkoleń zawodowych zgodnie z zapotrzebowaniem rynku pracy. Uczestnikami projektów są między innymi osoby pracujące, osoby bezrobotne, osoby planujące odejść z rolnictwa, osoby zwolnione z pracy przez pracodawców przechodzących procesy adaptacyjne i modernizacyjne z przyczyn niedotyczących pracowników, jak również osoby niezatrudnione będące w wieku aktywności zawodowej. Uczestnicy projektów nie płacą za szkolenia. Udział w projekcie jest bezpłatny, a ponadto uczestnicy szkoleń otrzymują wsparcie dodatkowe w postaci cateringu na zajęciach, zwrotu kosztów dojazdu na zajęcia, dodatku szkoleniowego za każdą godzinę uczestnictwa w szkoleniu, dodatku motywacyjnego, a niekiedy również płatnego stażu przewidzianego w budżecie projektu. Spółka wskazuje, iż kwota dofinansowania dla Spółki z tytułu wydatków kwalifikowanych wynosi 100%, a zatem realizujący przedmiotowy projekt Wnioskodawca nie będzie generował żadnego dochodu. Otrzyma jedynie zwrot faktycznie poniesionych kosztów (do wysokości nie wyższej niż zabudżetowane we wniosku o dofinansowanie), tj. dofinansowania w postaci dotacji celowej (wkład krajowy) i płatności (wkład środków europejskich). Spółka realizując projekt nie uzyska dochodu, a otrzymane dofinansowanie pokryje łączną kwotę wydatków kwalifikowanych projektu, stanowiąc jedynie całkowity zwrot kosztów faktycznie poniesionych w trakcie realizacji projektu.

Z powyższego wynika, iż otrzymana przez Spółkę dotacja nie stanowi dopłaty do ceny konkretnego towaru lub usługi, a tym samym nie jest przekazywana w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jest to dotacja ogólna, niedająca się powiązać u Wnioskodawcy z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, podlega ona bowiem w całości przekazaniu na pokrycie wydatków związanych z realizowanym projektem. Otrzymana przez Spółkę dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu cyt. powyżej art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, odniesienie przedstawionej w złożonym wniosku sytuacji do przepisów prawa podatkowego mających zastosowanie w niniejszej sprawie prowadzi do wniosku, iż otrzymane przez Spółkę dofinansowanie w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich) współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, stanowiące jedynie całkowity zwrot faktycznie poniesionych kosztów, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie zauważyć należy, iż w związku z uznaniem stanowiska Spółki za prawidłowe w odniesieniu do pytania pierwszego, tj. w zakresie uznania, iż otrzymane dofinansowanie w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich) współfinansowane ze środków EFS na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektów w ramach POKL, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie podlega opodatkowaniu, odpowiedź na pytanie drugie przedstawione we wniosku stała się bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a także zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ podatkowy zauważa, iż złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego rozpatrzono jedynie w zakresie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego dotyczącego pytania pierwszego, zatem podlega on opłacie w wysokości 80 zł. Wnioskodawca dokonał zaś wpłaty w wysokości 160 zł za wydanie interpretacji indywidualnej w dniu 3 marca 2011 r. W związku z powyższym, ilość wniesionych opłat jest większa niż ilość stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych przedstawionych we wniosku, a zatem kwota w wysokości 80 zł stanowi nadpłatę i zostanie zwrócona zgodnie z 14f § 2a ustawy Ordynacja podatkowa na rachunek bankowy wskazany przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie – Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj