Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-150/11-4/WM
z 9 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-150/11-4/WM
Data
2011.05.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
kredyt
przychód
spłata kredytu
sprzedaż nieruchomości
wydatek
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1. Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany płacić podatek dochodowy od kwoty kredytu hipotecznego w wysokości 92 236,74 zł?
2. Od jakiej kwoty Zainteresowany ma zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych – od wartości nieruchomości (185 236,74 zł), od kwoty kredytu hipotecznego (92 236,74 zł), czy też od otrzymanej kwoty (93 000,00 zł)?



Wniosek ORD-IN 341 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2011 r. (data wpływu 7 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 kwietnia 2011 r. (data wpływu 2 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży udziału w nieruchomości – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży udziału w nieruchomości.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 26 kwietnia 2011 r. nr ILPB2/415-150/11-2/WM, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia – w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania – braków formalnych wniosku.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 26 kwietnia 2011 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 27 kwietnia 2011 r.), zaś w dniu 2 maja 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce operatora publicznego – 29 kwietnia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2006 r. Wnioskodawca wraz z drugą osobą kupił nieruchomość, co potwierdza akt notarialny z dnia 26 października 2006 r. Na nabycie przedmiotowej nieruchomości ww. zaciągnęli wspólnie kredyt hipoteczny w banku mającym siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Dnia 23 września 2009 r. Zainteresowany sprzedał swój udział wynoszący 1/2 części całej nieruchomości drugiemu współwłaścicielowi.

W § 3 aktu ww. zbycia został zapisany sposób rozliczenia się za ww. nieruchomość w ten sposób, iż wartość udziału będącego przedmiotem sprzedaży określa się na kwotę 185 236,67 zł, z czego Wnioskodawca otrzymał gotówką 93 000 zł, zaś pozostałą kwotę w wysokości 92 236,74 zł kupujący przejmuje jako zobowiązanie Zainteresowanego wobec banku wynikające z umowy o kredyt hipoteczny dla osób fizycznych. Wnioskodawca podaje, iż bank wyraził zgodę na ww. rozliczenie. Zainteresowany został w drodze aneksu zwolniony z długu zaciągniętego z tytułu kredytu hipotecznego zaciągniętego na przedmiotową nieruchomość.

Wnioskodawca podkreśla, iż nie otrzymał kwoty 185 236,74 zł tylko 93 000,00 zł, ponieważ pozostała kwota została zaliczona na poczet spłaty kredytu hipotecznego.

Zainteresowany stoi na stanowisku, iż podatek dochodowy od kwoty kredytu powinien odliczyć przy rozliczaniu się z podatku. W związku z powyższym, dnia 30 września 2009 r. Wnioskodawca złożył w urzędzie skarbowym oświadczenie.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż przedmiotowe zbycie dokonane dnia 23 września 2009 r. nie nastąpiło w wykonaniu działalności gospodarczej. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż – zgodnie z zaświadczeniem o wysokości spłaconych odsetek – odliczył odsetki od kredytu za 2006 r. i 2007 r. na podstawie art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany płacić podatek dochodowy od kwoty kredytu hipotecznego w wysokości 92 236,74 zł...
  2. Od jakiej kwoty Zainteresowany ma zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych – od wartości nieruchomości (185 236,74 zł), od kwoty kredytu hipotecznego (92 236,74 zł), czy też od otrzymanej kwoty (93 000,00 zł)...


Zdaniem Wnioskodawcy, podatek dochodowy powinien być rozliczony od kwoty 93 000,00 zł, ponieważ taką kwotę Zainteresowany otrzymał, pomimo, iż wartość 1/2 nieruchomości określono na kwotę 185 236,74 zł .

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie może płacić podatku od kwoty, która została rozliczona jako spłata kredytu hipotecznego, czyli 92 236,74 zł, której to nie otrzymał. Bank wydał Zainteresowanemu poświadczenie o zwolnieniu z kredytu hipotecznego uznając tym samym taki sposób rozliczenia za właściwy. W związku z powyższym, Wnioskodawca uznaje swoje rozliczenie z bankiem za zakończone.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia.

Z analizy stanu faktycznego wynika, że Zainteresowany nabył udział w wysokości 1/2 części nieruchomości w 2006 r.

Zatem, w niniejszej sprawie mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie bowiem z art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w tej ustawie w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Na mocy art. 28 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada ta nie ma zastosowania do podatników, którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania zbycia złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Natomiast, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
  • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację – na cele mieszkalne – własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto, należy zauważyć, iż z treści art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) przedmiotowej ustawy wynika, że wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Art. 21 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przepis ust. 1 pkt 32 lit. e) nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b.

Z powyższego wynika, iż okolicznością decydującą o prawie do zwolnienia z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości i praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), w części wydatkowanej na spłatę kredytu lub pożyczki, jest cel zaciągnięcia tego kredytu lub pożyczki.

Należy podkreślić, że z treści art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jasno wynika, iż kredyt, na którego spłatę został przeznaczony przychód z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego musi być kredytem zaciągniętym na cele mieszkaniowe, co z kolei powinno wynikać z treści umowy kredytowej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Zainteresowany dnia 23 września 2009 r. sprzedał na rzecz drugiego współwłaściciela przysługujący Mu udział wynoszący 1/2 części całej nieruchomości. Przedmiotowe zbycie nie nastąpiło w wykonaniu działalności gospodarczej. Wnioskodawca w 2006 r. i 2007 r. odliczał odsetki od kredytu zaciągniętego na nabycie przysługującego Mu udziału w nieruchomości. Rozliczenie pomiędzy Zainteresowanym a kupującym nastąpiło w ten sposób, iż nabywca przedmiotowego udziału w nieruchomości przejął zobowiązanie Wnioskodawcy w kwocie 92 236,74 zł wynikające z umowy kredytowej, zaś pozostałą część ceny w wysokości 93 000,00 zł wynikającej z umowy sprzedaży przekazał gotówką Zainteresowanemu. Wnioskodawca dnia 30 września 2009 r. złożył oświadczenie w urzędzie skarbowym.

Tut. Organ pragnie podkreślić, iż zwolnienia podatkowe oraz ulgi są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, dlatego do interpretacji przepisów ustanawiających zwolnienia podatkowe, jak również ulgi, należy stosować wykładnię ścisłą, która nie wychodzi poza literalne brzmienie przepisów. Stąd też korzystanie z przedmiotowego zwolnienia przysługuje podatnikowi tylko i wyłącznie w sytuacji spełnienia wszystkich przesłanek wskazanych w przepisie.

Reasumując, w świetle powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego, stwierdzić należy, iż przychód uzyskany ze sprzedaży udziału w nieruchomości ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu, który w analizowanym przypadku wynosi 185 236,74 zł. Wskazać bowiem należy, iż kwota ta została określona w umowie sprzedaży przedmiotowego udziału.

Podkreślić również należy, iż uzyskany z przedmiotowej sprzedaży przychód – w części dotyczącej zwolnienia z długu, tj. 92 236,74 zł – nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. Wskazać bowiem należy, iż powyższa kwota jest efektem wzajemnego rozliczenia pomiędzy kupującym a Wnioskodawcą, tj. zwolnienia z długu, które nie jest objęte katalogiem wydatków uprawniających do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ww. ustawy.

Ponadto, należy zauważyć, iż na gruncie przedmiotowej sprawy nie może zostać zastosowane ww. zwolnienie przedmiotowe również z uwagi na fakt, iż w analizowanym przypadku wystąpiło zdarzenie, o którym mowa w art. 21 ust. 2a ww. ustawy, tj. Wnioskodawca w 2006 r. i 2007 r. odliczał odsetki od kredytu na podstawie art. 26b ustawy.

Końcowo, tut. Organ pragnie nadmienić, że dokumenty dołączone przez Zainteresowanego do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj