Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-141/11/BJ
z 11 maja 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-141/11/BJ
Data
2011.05.11
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
faktura
okulary
świadczenia rzeczowe
zakup
zwolnienia przedmiotowe
zwrot wydatków
Istota interpretacji
Czy dopłata do okularów pracownika na podstawie złożonego wniosku powinna być przychodem pracownika i doliczona do PIT-u, czy zwolniona z podatku i czy faktura dokumentująca zakup okularów powinna być wystawiona na pracownika, czy też na pracodawcę?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 07 lutego 2011r. (data wpływu do tut. Biura – 11 lutego 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu pracownikowi kosztów zakupu okularów korekcyjnych - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 07 lutego 2011r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych zwrotu pracownikowi kosztów zakupu okularów korekcyjnych. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony m. in. następujący stan faktyczny: Zgodnie z zarządzeniem nr … Wójta Gminy z dnia 30 września 2008r. pracownikom przysługuje zwrot kosztów zakupu okularów korygujących wzrok raz na 2 lata do kwoty 150 zł. Pracownik składa dokumenty: wniosek o dofinansowanie, zaświadczenie o potrzebie stosowania okularów korygujących wzrok, oryginalny rachunek czy fakturę dokumentującą zakup okularów wystawioną na pracownika. Dotychczas zwrot kosztów zakupu okularów był wypłacany bez potrącania podatku i nie stanowił przychodu pracownika. Jak wynika z najnowszych interpretacji Minister Finansów zajął jednak inne stanowisko (nr DD3/033/179/CRS/10/PK-1244), niekorzystne dla podatnika. Uznał że, jeśli firma zwraca pracownikowi poniesione przez niego koszty zakupu okularów musi doliczyć kwotę zwrotu do przychodu ze stosunku pracy oraz pobrać zaliczkę na podatek dochodowy. Wnioskodawca ma wątpliwości, czy ze względu na nową interpretację, zwrot kosztów zakupu okularów należy zaliczyć do przychodu i opodatkować, czy faktura dokumentująca zakup winna być wystawiona na firmę czy też imiennie na pracownika. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy dopłata do okularów pracownika na podstawie złożonego wniosku powinna być przychodem pracownika i doliczona do PIT-u, czy zwolniona z podatku i czy faktura dokumentująca zakup okularów powinna być wystawiona na pracownika, czy też na pracodawcę... Wnioskodawca uważa, iż z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolniony z podatku jest też ekwiwalent za okulary, czyli wypłata pieniędzy. W związku z czym koszty jakie poniósł pracownik na zakup okularów nie są jego przychodem. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione jest zarówno samo świadczenie (czyli okulary), jak i ekwiwalent (pieniądze). W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Na wstępie zaznacza się, iż niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego w kwestii skutków podatkowych zwrotu pracownikowi kosztów zakupu okularów korekcyjnych. W zakresie sposobu opodatkowania należności wynikających z uchwały Rady Gminy dla potrzeb Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wydano odrębną interpretację Znak: IBPBII/1/415-140/11/BJ. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 – 15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. Z wniosku wynika, iż zgodnie z zarządzeniem nr … Wójta Gminy z dnia 30 września 2008r. pracownikom przysługuje zwrot kosztów zakupu okularów korygujących wzrok raz na 2 lata do kwoty 150 zł. Pracownik składa dokumenty: wniosek o dofinansowanie, zaświadczenie o potrzebie stosowania okularów korygujących wzrok, oryginalny rachunek czy fakturę dokumentującą zakup okularów wystawioną na pracownika. Zgodnie z art. 2376 § 1 i 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. - Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 1998r. Nr 21, poz. 94 ze zm.) pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy oraz informować go o sposobach posługiwania się tymi środkami. Pracodawca jest obowiązany dostarczać pracownikowi środki ochrony indywidualnej, które spełniają wymagania dotyczące oceny zgodności określone w odrębnych przepisach. Przepis art. 23715 § 1 i 2 Kodeksu pracy wskazuje natomiast, iż Minister Pracy i Polityki Socjalnej w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej określi, w drodze rozporządzenia, ogólnie obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące prac wykonywanych w różnych gałęziach pracy. Ministrowie właściwi dla określonych gałęzi pracy lub rodzajów prac w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej określą, w drodze rozporządzenia, przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące tych gałęzi lub prac. W rozpatrywanym przypadku należy odwołać się do przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. Nr 148, poz. 973). Zgodnie z § 8 ust. 2 ww. rozporządzenia pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, o której mowa w ust. 1, wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego. Formę zapewnienia okularów korygujących wzrok określa pracodawca; istotne jest, aby pracownik został zaopatrzony w okulary zgodnie z zaleceniem lekarza. Zaopatrzenie pracownika w okulary może nastąpić poprzez:
W świetle ww. uregulowań, jeżeli:
-to uzyskane przez pracownika dofinansowanie kosztów zakupu okularów korekcyjnych korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż kwota zwrotu kosztów zakupu okularów korekcyjnych na podstawie faktury wystawionej na pracownika jako jedna z form zaopatrzenia w okulary podlega zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym wnioskodawca, jako płatnik, nie ma obowiązku obliczania, potrącania i zapłaty zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, zgodnie z art. 31 tej ustawy. Zakup okularów korekcyjnych może być udokumentowany fakturą wystawioną zarówno na pracownika, jak i pracodawcę i nie wpływa to na prawo do przedmiotowego zwolnienia. Wobec powyższego, stanowisko wnioskodawcy, że w niniejszym przypadku ma miejsce zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należało uznać za prawidłowe. Dodatkowo należy jednak wyjaśnić, że zwrot kosztów zakupu okularów na podstawie faktury wystawionej na pracownika jest jedną z form zaopatrzenia pracownika w okulary a nie wypłatą ekwiwalentu za te okulary. Odnosząc się do powołanej przez wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego wskazać należy, iż interpretacja ta dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy podatnika. Należy natomiast wyjaśnić, że dnia 16 marca 2011r. Minister Finansów w celu jednolitego stosowania prawa, działając na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej, wydał interpretację ogólną Znak: DD3/033/30/CRS/11/95 dotyczącą stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do świadczeń związanych z zapewnieniem pracownikom okularów korygujących wzrok podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego. Niniejsza interpretacja indywidualna zgodna jest z interpretacją ogólną. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.