Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-113/11-4/AF
Data
2011.06.03
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od spadków i darowizn --> Przedmiot opodatkowania --> Zwolnienia
Podatek od spadków i darowizn --> Wysokość podatku --> Nabycie budynku mieszkalnego
Słowa kluczowe
lokal mieszkalny
podatkowa grupa kapitałowa
sprzedaż mieszkania
środki pieniężne
umowa darowizny
zakup mieszkania
Istota interpretacji
Należy stwierdzić, iż skoro Wnioskodawczyni skorzystała ze zwolnienia określonego w treści art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn, to planowane zbycie lokalu mieszkalnego w drodze sprzedaży, bez względu na czas, w którym będzie dokonane, nie spowoduje utraty powyższego zwolnienia. Powołany przez Wnioskodawczynię we wniosku art. 16 ust. 7 ustawy o podatku od spadków i darowizn nie dotyczy Wnioskodawczyni, w związku z tym bezprzedmiotowe jest rozpatrywanie wniosku pod kątem spełnienia warunków do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 16 ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Wniosek ORD-IN
309 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 25.03.2011 r. (data wpływu 29.03.2011 r.) uzupełnione na wniosku ORD-IN z dnia 08.05.2011 r. (data nadania 10.05.2011 r., data wpływu 11.05.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży mieszkania na podstawie art. 16 ustawy - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29.03.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży mieszkania na podstawie art. 16 ustawy.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Umową darowizny (Akt notarialny z dnia 4 lutego 2008 r. – zawarty przed notariuszem) rodzice darowali Wnioskodawczyni mieszkanie o powierzchni 47 metrów kwadratowych. Podatek od darowizn nie był pobrany na podstawie artykułu 4a ustawy z dnia 28.07.1983 r. o podatku od spadków i darowizn. W mieszkaniu tym Wnioskodawczyni zamieszkiwała w czasie studiów od czerwca 2004 r. Dnia 12 lipca 2008 r. Wnioskodawczyni wyszła za mąż. W darowanym przez rodziców mieszkaniu Wnioskodawczyni zamieszkuje obecnie wspólnie z mężem. We wrześniu 2010 r. w wyniku problemów zdrowotnych Wnioskodawczyni poroniła ciążę, mimo to Wnioskodawczyni pragnie zostać matką i obecnie znowu jest w ciąży (ciąża wysokiego ryzyka). W 2000 r. u Wnioskodawczyni zdiagnozowano nieuleczalną, przewlekłą chorobę tężyczkę. Od wielu lat Wnioskodawczyni leczy się w Centrum ... Jednym z głównych skutków tężyczki jest możliwość wystąpienia hiperwentylacji, która prowadzić może do niekontrolowanego skurczu mięśni ciała, co z kolei może stanowić istotne zagrożenie zdrowia w chwili ataku. Czynnikiem zwiększającym prawdopodobieństwo wystąpienia hiperwentylacji jest wzmożony wysiłek fizyczny. Obecne mieszkanie znajduje się na 4 piętrze budynku bez windy, co jest dużym utrudnieniem dla codziennego funkcjonowania. Wnioskodawczyni dotychczas miała możliwość zamieszkiwania na 4 piętrze, zażywając wysokie dawki niezbędnych leków. Ze względu na fakt, iż organizm Wnioskodawczyni nie przyswaja pewnych związków organicznych, zwiększona suplementacja nie daje możliwości nieograniczonego zwiększania poziomu tych substancji w organizmie Wnioskodawczyni. Nie istnieje możliwość zrównoważenia zwiększonego wysiłku fizycznego, związanego na przykład z wchodzeniem na 4 piętro z dzieckiem na rękach, przez zwiększoną dawkę leków. Ponadto istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, iż objawy tej choroby nasilą się w okresie poporodowym, związanym z karmieniem dziecka – w okresie tym zalecane jest maksymalne ograniczenie wysiłku fizycznego. Zgodnie z wytycznymi prowadzącego Wnioskodawczynię lekarza, w okresie tym konieczna będzie wzmożona kontrola lekarska i szczególna opieka, ze względu na duże obciążenie organizmu. Wnioskodawczyni jest zmuszona zmienić posiadane (darowane) mieszkanie, na mieszkanie w budynku z windą lub bez windy, ale na niższych kondygnacjach, a najlepiej na paterze. Gdy urodzi się dziecko, przy obecnym stanie zdrowia, Wnioskodawczyni będzie bardzo mocno narażona na zaostrzenie objawów choroby, a nie ma w mieście nikogo, kto mógłby jej pomóc. Wnioskodawczyni jest przekonana, że zmiana mieszkania pozwoliłaby jej na prowadzenie w miarę możliwości normalnego życia i pozwoliłaby Wnioskodawczyni zapewnić lepszą opiekę dziecku po jego narodzinach.
Pismem z dnia 04.05.2011 r. Nr IPPB2/436-113/11-2/AF wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku poprzez wskazanie czy z tytułu otrzymanego w drodze darowizny lokalu mieszkalnego Wnioskodawczyni skorzystała z ulgi, o której mowa w art. 4a czy art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Wezwanie skutecznie doręczono 06.05.2011 r. Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie na druku ORD-IN z dnia 08.05.2011 r. (data nadania 10.05.2011 r., data wpływu 11.05.2011 r.) informując, iż w związku z umową darowizny, sporządzoną aktem notarialnym z dnia 4 lutego 2008 r., na podstawie której rodzice darowali Wnioskodawczyni mieszkanie, podatek od darowizn nie został pobrany na podstawie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn. Wnioskodawczyni wskazała, iż celem wniosku z dnia 25.03.2011 r. było uzyskanie informacji czy w związku z trudną sytuacją zdrowotną opisaną szczegółowo przez Wnioskodawczynię we wniosku z dnia 25.03.2011 r., planowane zbycie otrzymanego w dniu 4 lutego 2008 r. w formie darowizny mieszkania, nie będzie stanowić podstaw do ustalenia zobowiązania podatkowego zgodnie z art. 16 ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Wnioskodawczyni poinformowała również, iż sprzedaż darowanego mieszkania jeszcze nie nastąpiła.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy w opisanej sytuacji Wnioskodawczyni spełnia warunki do skorzystania z delegacji art. 16 ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, sprzedając darowane, zwolnione od podatku, mieszkanie i przeznaczając środki na zakup drugiego mieszkania...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Spełnione są warunki do zachowania zwolnienia z podatku od spadków i darowizn, bowiem stosownie do treści art. 16 ust. 7 pkt 2 – sprzedaż darowanego mieszkania jest uzasadniona koniecznością zmiany warunków (podyktowanych sytuacją zdrowotną), a środki uzyskane ze sprzedaży zostaną niezwłocznie przeznaczone na zakup drugiego mieszkania. Zakup mieszkania na niższej kondygnacji lub w budynku z windą, pozwoli Wnioskodawczyni uniknąć negatywnych skutków choroby.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 ze zm.) podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem: - dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia testamentowego;
- darowizny, polecenia darczyńcy;
- zasiedzenia;
- nieodpłatnego zniesienia współwłasności;
- zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu;
- nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w dniu 4 lutego 2008 r. rodzice darowali Wnioskodawczyni mieszkanie. Podatek od spadków i darowizn nie został pobrany na podstawie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn. Zgodnie z art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-8 i ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4. Obowiązek zgłoszenia nie obejmuje przypadków, gdy: - wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, nie przekracza kwoty określonej w art. 9 ust. 1 pkt 1 lub
- gdy nabycie następuje na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego.
Wyżej wymienione zwolnienie stosuje się, jeżeli w chwili nabycia nabywca posiadał obywatelstwo polskie lub obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub miał miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium takiego państwa. (art. 4 ust. 4) Z art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn wynika, iż jedynym warunkiem skorzystania ze zwolnienia, w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia, jest zgłoszenie przez osoby objęte zwolnieniem właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego nabycia w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, czyli od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu stwierdzającego nabycie spadku. Z treści art. 4a ww. ustawy o podatku od spadków i darowizn nie wynika więc by ustawodawca obwarował to zwolnienie podatkowe obowiązkiem zamieszkiwania obdarowanej w darowanym lokalu mieszkalnym przez okres co najmniej 5 lat od momentu otrzymania darowizny. Nabywca rzeczy i praw majątkowych, który skorzystał ze zwolnienia na podstawie art. 4a ww. ustawy może swobodnie dysponować nabytym majątkiem. Należy nadmienić, iż dopiero niespełnienie warunku określonego w tym przepisie powoduje, iż osoby w nim wymienione korzystają z innych zwolnień na zasadach ogólnych, tj. określonych dla członków rodziny zaliczonych do I grupy podatkowej. Zgodnie z powołanym przez Wnioskodawczynię art. 16 ust. 7 ustawy o podatku od spadków i darowizn nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji lub ustalenia zobowiązania podatkowego: - zbycie udziału w budynku lub lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną nieruchomość, albo spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych, albo
- zbycie budynku lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość (udziału w budynku lub lokalu), albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), jeżeli było ono uzasadnione koniecznością zmiany warunków lub miejsca zamieszkania, a przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży na nabycie innego budynku lub lokalu mieszkalnego (udziału w budynku lub lokalu) albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), albo budowę innego budynku lub lokalu nastąpiło w całości w okresie dwóch lat od dnia zbycia i łączny okres zamieszkiwania w zbytym i nabytym budynku lub lokalu, potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały, wynosi 5 lat.
Reasumując, należy stwierdzić, iż skoro Wnioskodawczyni skorzystała ze zwolnienia określonego w treści art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn, to planowane zbycie lokalu mieszkalnego w drodze sprzedaży, bez względu na czas, w którym będzie dokonane, nie spowoduje utraty powyższego zwolnienia. Powołany przez Wnioskodawczynię we wniosku art. 16 ust. 7 ustawy o podatku od spadków i darowizn nie dotyczy Wnioskodawczyni, w związku z tym bezprzedmiotowe jest rozpatrywanie wniosku pod kątem spełnienia warunków do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 16 ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni uznano za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
|