Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-385/11-2/AP
z 30 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-385/11-2/AP
Data
2011.05.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczanie podatku naliczonego
podatek naliczony
projekt
szkoła wyższa


Istota interpretacji
Czy w związku z realizacją przedmiotowego projektu Uniwersytetowi przysługiwało prawo obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami)?



Wniosek ORD-IN 390 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu, przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2011 r. (data wpływu 3 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku Prawo o szkolnictwie wyższym podstawowym przedmiotem działalności Uczelni jest kształcenie i wychowywanie studentów, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, kształcenie i promowanie kadr naukowych, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy, działania na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych. Tak więc podstawowa działalność X to usługi edukacyjne - zwolnione z VAT, usługi badawcze finansowane ze środków budżetowych służące rozwojowi nauki - niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, usługi badawcze realizowane w ramach projektów celowych i umów z podmiotami gospodarczymi - opodatkowane wg podstawowej stawki VAT.

Realizując podstawowe cele działalności Uniwersytet brał udział w Projekcie „Migracje…”, finansowanym z Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich, Program 2008.

Projekt realizowany był przez Wydział Uniwersytetu. Beneficjentami w projekcie byli słuchacze (pracownicy administracji państwowej, samorządów lokalnych, organizacji pozarządowych i innych instytucji publicznych) uczestniczący w studium podyplomowym. Głównym celem projektu było podjęcie działań informacyjnych i edukacyjnych wobec przedstawicieli administracji państwa, samorządów lokalnych, organizacji pozarządowych i innych instytucji publicznych w obszarze działań na rzecz integracji imigrantów. Cel ten został osiągnięty poprzez kształcenie w ramach bezpłatnego studium podyplomowego.

Zadaniem studium było przekazanie wiedzy merytorycznej i praktycznej adekwatnie do potrzeb zawodowych słuchaczy, w tym w szczególności:

  • przekazanie wiedzy na temat współczesnych migracji - skali, struktury, typów, Polska na migracyjnej mapie świata,
  • spojrzenie na uwarunkowania i skutki mobilności - wymiar ekonomiczny, polityczny, społeczny, psychologiczny (cel: rozumienie i umiejętność wyjaśnienia obserwowanych zjawisk),
  • tendencje w rozwoju polityki migracyjnej - UE i Polska,
  • migracje zagraniczne, a spójność społeczna w kraju docelowym,
  • „radzenie” sobie z różnorodnością kulturową - nacisk na umiejętności praktyczne,
  • zarządzanie działaniami integracyjnymi poprzez - możliwość rozwoju i życia na średnim poziomie w społeczeństwie przyjmującym, dostęp do edukacji (szczególnie dzieci), pracę, ochronę zdrowia, szkolenia zawodowe,
  • współdziałanie instytucjonalne w obszarze integracji cudzoziemców,
  • w jaki sposób prowadzić politykę integracyjną czyli jak integrować,
  • praktyczne przygotowanie kadry do pracy z migrantami - kwestia pomocy cudzoziemcom,
  • teoretyczne i praktyczne podstawy pomocy psychologicznej w odniesieniu do migrantów pochodzących z różnych grup kulturowych.

Oczekiwanym rezultatem projektu było uzyskanie certyfikatów i dyplomów przez pracowników administracji państwowej, samorządów lokalnych, organizacji pozarządowych (50 osób). Uzyskali oni nową i usystematyzowali posiadaną już wiedzę oraz podwyższyli kwalifikacje zawodowe. Zostały zastosowane najnowocześniejsze techniki edukacyjne: prezentacje multimedialne, dyskusje za pośrednictwem Internetu, komunikacja elektroniczna z uczestnikami studium między poszczególnymi zjazdami. Materiały do zajęć zostały udostępnione za pośrednictwem strony internetowej. Przyczyniło się to do podniesienia umiejętności korzystania z nowoczesnych technik informacyjno - komunikacyjnych. Uczestnicy w trakcie zajęć nabyli umiejętności społeczne, które były przydatne także w wykonywaniu innych zadań. Uczestnictwo w studium umożliwiło podniesienie poziomu ich samooceny i aspiracji zawodowych, zapewniło poczucie pewności w dysponowaniu wiedzą z wiarygodnych źródeł oraz wpłynęło na zmniejszenie poczucia niepewności zatrudnienia na pełnionym stanowisku. To są rezultaty miękkie projektu.

Wnioskodawca oczekuje, iż efekty kształcenia będą trwałe i będą sprzyjały samodoskonaleniu się słuchaczy. Wartością dodaną projektu było też wydanie książki z materiałami kształceniowymi, które zostały bezpłatnie przekazane nie tylko słuchaczom studium, ale również innym pracownikom, którzy nie mogli wziąć udziału w studium.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją przedmiotowego projektu Uniwersytetowi przysługiwało prawo obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami)...

Zdaniem Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zmianami), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy precyzuje, iż kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3 - 7 tego artykułu, suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT).

W myśl art. 5 ust. 1 cyt. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Realizowany przez Wydział Nauk Ekonomicznych oraz Ośrodek Badań nad Migracjami projekt „Migracje…”, finansowany z Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich, Program 2008 nie posłużył wykonywaniu czynności opodatkowanych (określonych w art. 5 ustawy o VAT).

W świetle powyższego stwierdzić należy, że realizowane przez Uniwersytet nieodpłatne czynności w ramach realizacji przedmiotowego projektu na rzecz beneficjentów ostatecznych nie stanowiły odpłatnego świadczenia usług, które podlega opodatkowaniu. W związku z powyższym towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług), Uczelnia nie miała możliwości, na płaszczyźnie obowiązujących przepisów podatkowych, odzyskania kwoty podatku naliczonego przy realizacji projektu. Tym samym zgodnie z powołaną zasadą podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Powołany wyżej przepis wyklucza tym samym możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT).

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż Uniwersytet brał udział w projekcie pn. „Migracje…”, finansowanym z Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich. Beneficjentami w projekcie byli słuchacze (pracownicy administracji państwowej, samorządów lokalnych, organizacji pozarządowych i innych instytucji publicznych) uczestniczący w studium podyplomowym. Głównym celem projektu było podjęcie działań informacyjnych i edukacyjnych wobec przedstawicieli administracji państwa, samorządów lokalnych, organizacji pozarządowych i innych instytucji publicznych w obszarze działań na rzecz integracji imigrantów. Wnioskodawca wskazuje, iż realizowane w ramach realizacji przedmiotowego projektu nieodpłatne czynności na rzecz beneficjentów ostatecznych nie stanowiły odpłatnego świadczenia usług, które podlega opodatkowaniu. W związku z powyższym towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, jakim jest związek ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Tym samym, Uniwersytetowi nie przysługuje prawo obniżenia kwoty należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Migracje…”.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj