Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/423-3/11/ŁCz
z 16 maja 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/423-3/11/ŁCz
Data
2011.05.16
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zwolnienia podmiotowe
Słowa kluczowe
kapitały pieniężne
likwidacja
Skarb Państwa
spółki
zwolnienia podmiotowe
Istota interpretacji
sposób opodatkowania podziału kwoty likwidacyjnej rozdysponowanej na rzecz Skarbu Państwa
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 08 lutego 2011r. (data wpływu do tut. Biura 15 lutego 2011r.), uzupełnionym w dniach 31 marca 2011r. i 06 kwietnia 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu opodatkowania podziału kwoty likwidacyjnej rozdysponowanej na rzecz Skarbu Państwa - jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 15 lutego 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu opodatkowania podziału kwoty likwidacyjnej rozdysponowanej na rzecz Skarbu Państwa. W związku ze stwierdzonymi brakami formalnymi, pismem z dnia 25 marca 2011r. Znak: IBPBII/2/415-222/11/ŁCz; IBPBII/2/423-3/11/ŁCz wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniach 31 marca 2011r. i 06 kwietnia 2011r. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Spółka zbyła nieodpłatnie uprawnionym pracownikom akcje serii A o nominalnej wartości 10 zł każda. W 2000r. dokonano sprzedaży 80% akcji spółki osobie fizycznej. Struktura własności kapitału podstawowego spółki na dzień 31 grudnia 2010r. przedstawia się następująco:
W chwili obecnej dobiega końca proces likwidacji spółki i pozostanie do podziału pomiędzy ww. akcjonariuszy kwota likwidacyjna. Prawo do nieodpłatnego nabycia akcji mogło być realizowane do dnia 18 lipca 2001r. Wypłata kwoty likwidacyjnej planowana jest na drugie półrocze 2011r. W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie: Spółka w likwidacji wnosi o potwierdzenie, że kwota likwidacyjna wypłacona poszczególnym akcjonariuszom (w tym Skarbowi Państwa) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 18%... Zdaniem wnioskodawcy, kwota likwidacyjna wypłacona Skarbowi Państwa winna być opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości 19%. Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje: Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wyłącznie w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie sposobu opodatkowania dokonanego podziału kwoty likwidacyjnej rozdysponowanej na rzecz Skarbu Państwa. Ocena stanowiska w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania podziału kwoty likwidacyjnej rozdysponowanej na rzecz akcjonariuszy będących osobami fizycznymi została zawarta w odrębnej interpretacji. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej. Stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym w 2011r. podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu. Z art. 26 ust. 1 ustawy wynika, że osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Podatek w przypadku wystąpienia dochodu (przychodu) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (art. 22 ust. 1 ustawy) w wysokości 19% uzyskanego przychodu płatnik przekazuje w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika (art. 26 ust. 3 ustawy). W tym miejscu należy wskazać, że płatnik jest swego rodzaju pośrednikiem pomiędzy organem podatkowym a podatnikiem a jego rola sprowadza się głównie do ustalania i odprowadzania na rzecz wierzyciela podatkowego należności podatkowych obciążających podatnika, a więc bez uszczuplania własnego majątku. Stosownie jednak do przepisu art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się od podatku Skarb Państwa. Przepis art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadza krąg podmiotów, które podlegają, co do zasady, zwolnieniu podmiotowemu. Wymienione w tym przepisie podmioty są zwolnione od podatku dochodowego, w tym również nie składają deklaracji i zeznań podatkowych. Zwolnienie podmiotowe obejmuje podatki od wszystkich rodzajów dochodów, a więc także podatek od dochodów z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Płatnicy tego podatku nie będą go zatem pobierać od podmiotów wymienionych w tym przepisie. Zwolnienie, o którym mowa w powołanym wyżej przepisie ma charakter podmiotowy, bezwzględny i obejmuje całość przychodów, niezależnie od ich wysokości, źródła uzyskania, czy przeznaczenia zwolnionych środków. Konstrukcja przywołanego przepisu wyraźnie wskazuje, iż osoba prawna - Skarb Państwa jest w nim utożsamiany z budżetem państwa. W tym kontekście oczywistym jest, iż Skarb Państwa (budżet państwa) jako beneficjent podatku dochodowego od osób prawnych nie może być jednocześnie jego podatnikiem. Zwolnienie to ograniczono do czynności dotyczących majątku będącego w posiadaniu Skarbu Państwa, a nieprzekazanego innym państwowym osobom prawnym. Mając na względzie przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przytoczone przepisy prawa, tutejszy organ podatkowy stwierdza, że Spółka dokonując wypłaty wartości majątku przekazywanego w związku z likwidacją Spółki Skarbowi Państwa jako jednemu z akcjonariuszy, nie jest zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od tej wypłaty, z uwagi na zwolnienie podmiotowe, jakiemu z mocy art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy Skarb Państwa podlega. Tym samym stanowisko wnioskodawcy, że kwota likwidacyjna przypadająca Skarbowi Państwa winna być opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości 19% należy uznać za nieprawidłowe. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opolu po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.