Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-232/11-3/AP
z 24 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-232/11-3/AP
Data
2011.05.24


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
Europejski Fundusz Społeczny
koszty uzyskania przychodów
wsparcie pomostowe


Istota interpretacji
Czy wymienione formy wsparcia finansowego przedstawione w opisie stanu faktycznego, w części przeznaczonej na nabycie wyposażenia, tj. składników majątku, które nie zostaną zaliczone do środków trwałych, np. z uwagi na to, że cena ich nabycia nie przekracza 3.500 zł, a także na wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem firmy zalicza się do kosztów uzyskania przychodów?



Wniosek ORD-IN 322 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2011 r. (data wpływu 24 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów oraz w zakresie opodatkowania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą (jest płatnikiem VAT), której przedmiotem są usługi w zakresie nagrań dźwiękowo-wizualnych i produkcji spotów reklamowych. Jest uczestnikiem – beneficjentem projektu, który jest realizowany przez Biuro na podstawie umowy zawartej z Urzędem Marszałkowskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet VI – Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2. – Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia.

W ramach tego projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Zainteresowany otrzymał wsparcie finansowe dostępne dla beneficjentów projektu w następującej postaci:

  • podstawowe wsparcie pomostowe na okres 6 miesięcy prowadzenia działalności oraz
  • jednorazową dotację inwestycyjną na realizację inwestycji związanej z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Wysokość dotacji uzależniona jest od wykazanych potrzeb związanych z planowaną inwestycją (wymagany minimalny wkład beneficjenta). Środki z dotacji inwestycyjnej przeznaczone zostaną na zakup urządzeń potrzebnych do prowadzenia działalności gospodarczej, natomiast bezzwrotne wsparcie pomostowe zostanie wydatkowane na opłacenie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz na inne drobne wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Dotacja została Wnioskodawcy przyznana na podstawie umowy z dnia x listopada 2010 r. (wpływ środków na rachunek bankowy 24 listopada 2010 r.). Natomiast wsparcie pomostowe otrzymuje w związku z umową z dnia x listopada 2010 r. (wpływ środków na konto bankowe: l i lI rata w dniu 13 grudnia 2010 r., III rata – 18 stycznia 2011 r. oraz IV rata - 9 lutego 2011 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

Czy wymienione formy wsparcia finansowego przedstawione w opisie stanu faktycznego, w części przeznaczonej na nabycie wyposażenia, tj. składników majątku, które nie zostaną zaliczone do środków trwałych, np. z uwagi na to, że cena ich nabycia nie przekracza 3.500 zł, a także na wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem firmy zalicza się do kosztów uzyskania przychodów...

Zdaniem Wnioskodawcy, po przeczytaniu kilku innych indywidualnych interpretacji podatkowych dotyczących tego samego tematu, może tak uczynić. Nie może zrobić tego ze środkami trwałymi czy wartościami niematerialnymi i prawnymi. Jednakże osoby pracujące we właściwym dla Zainteresowanego urzędzie skarbowym nie były pewne, dlatego poleciły Mu napisanie tegoż pisma. Przykład takiej interpretacji: ITPB1/415-1014/09/AD.

„W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż dotacja uzyskana przez Panią w 2009 r. w ramach projektu Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL), w części przeznaczonej na nabycie wyposażenia, tj. składników majątku które nie zostaną zaliczone do środków trwałych np. z uwagi na to, że cena ich nabycia nie przekracza 3.500 zł, a także na wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem firmy stanowi przychód z prowadzonej przez Panią pozarolniczej działalności gospodarczej. Od dochodu z tego tytułu zaniechano poboru podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 kwietnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów). Wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. środkami finansowymi jako nieobjęte wyłączeniem zawartym w art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.”

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zatem kosztem uzyskania przychodów nie są wszystkie wydatki, ale tylko takie, które nie są wymienione w art. 23 i których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem przychodu z danego źródła, bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Jednakże ciężar wskazania owego związku spoczywa na Wnioskodawcy, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Z oceny związku z prowadzoną działalnością winno wynikać, iż poniesiony wydatek obiektywnie może się przyczynić do osiągnięcia przychodów z danego źródła. Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • być właściwie udokumentowany.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet VI – Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2. – Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Zainteresowany otrzymał wsparcie finansowe dostępne dla beneficjentów projektu w postaci podstawowego wsparcia pomostowego na okres 6 miesięcy prowadzenia działalności oraz jednorazowej dotacji inwestycyjnej na realizację inwestycji związanej z prowadzoną działalnością gospodarczą. Środki z dotacji Wnioskodawca otrzymał w 2010 roku, natomiast wsparcie pomostowe w 2010 i 2011 roku. Środki z dotacji inwestycyjnej Zainteresowany przeznaczy na zakup urządzeń potrzebnych do prowadzenia działalności gospodarczej, natomiast bezzwrotne wsparcie pomostowe wydatkuje na opłacenie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz na inne drobne wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Odnosząc się do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych dotacją rozwojową oraz wsparciem pomostowym z Europejskiego Funduszu Społecznego przeznaczonych na zakup urządzeń potrzebnych do prowadzenia działalności gospodarczej, opłacenie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz na inne drobne wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, stwierdzić należy, że wydatków tych nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, który wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2010 r., wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. nr 28, poz. 146).

Stosownie do treści art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b);
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d):
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
  4. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W konsekwencji środki otrzymane przez Wnioskodawcę, przeznaczone na zakup urządzeń potrzebnych do prowadzenia działalności gospodarczej, opłacenie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, a także na inne drobne wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, pochodzące z dotacji inwestycyjnej oraz wsparcia pomostowego, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 powoływanej ustawy.

Wobec powyższego, wydatki sfinansowane z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w części przeznaczonej na zakup wyposażenia oraz na wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem firmy, nie będą uznawane za koszty uzyskania przychodów, zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem przepisu art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, tut. Organ informuje, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż wniosek Zainteresowanego w zakresie opodatkowania przychodów zostanie rozpatrzony w późniejszym terminie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj