Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-182/11-3/AS
z 30 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-182/11-3/AS
Data
2011.05.30


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zakres regulacji


Słowa kluczowe
podatnik
podmiotowość podatkowa
rozporządzenie


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 502 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki, przedstawione we wniosku z dnia 28.02.2011 r. (data wpływu 03.03.2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16.05.2011 r. (data nadania 16.06.2011 r., data wpływu 18.05.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia podmiotowości prawnopodatkowej europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.03.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia podmiotowości prawnopodatkowej europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca – „XY” z siedzibą w L. (dalej: „XY”, „EZIG” lub Wnioskodawca”) jest Europejskim Zgrupowaniem Interesów Gospodarczych w rozumieniu rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2137/85 z dnia 25 lipca 1985 r. w sprawie europejskiego ugrupowania interesów gospodarczych (Dz. U. 16, seria L Nr 85 poz. 199, dalej: „Rozporządzenie o EUIG”) oraz ustawy z dnia 4 marca 2005 r. o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej (Dz. U. Nr 62, poz. 551 ze zm., dalej: „ustawa o EZIG”).

Członkami „XY” zgodnie z jej umową założycielską mogą zostać zarówno osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, spółki prawa handlowego, jak i inne osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną i które to podmioty powinny być zlokalizowane na terenie Unii Europejskiej.

Celem „XY” jest troska o szeroko rozumiane interesy branżowe, współpraca przedsiębiorstw oraz ułatwianie prowadzenia działalności gospodarczej przez jej członków.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 Rozporządzenia EUIG, celem ugrupowania jest ułatwianie lub rozwój działalności gospodarczej jej członków oraz poprawa lub intensyfikacja wyników tej działalności; celem ugrupowania nie jest osiąganie zysków dla siebie. Działalność ugrupowania odnosi się do działalności gospodarczej jego członków i nie może mieć bardziej znaczącego charakteru od jedynie pomocniczego dla tej działalności. „XY” prowadzi działalność w zakresie:

  1. działalności związanej z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82.30.7),
  2. wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 6a.20.Z),
  3. pozostałych pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKD 85.59.B),
  4. pozostałej działalności wspomagającej prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD 82.99.Z),
  5. pozostałego doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z).

Członkowie „XY” na poczet swojego uczestnictwa w tej organizacji, wpłacają na jej rzecz składki członkowskie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych...
  2. Czy Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z wpłatą na jego rzecz składek członkowskich przez członków „XY”...

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie Nr 1 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia podmiotowości prawnopodatkowej europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych.

Wniosek odnośnie pytania Nr 2 dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie rozpatrzony w odrębnej interpretacji.

Zdaniem Wnioskodawcy „XY” nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej: „updop”), ustawa ta reguluje opodatkowanie dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej „podatnikami”. Dodatkowo, zgodnie z art. 1 ust. 2 updop, co do zasady, przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej. Powyższe przepisy nie przesądzają zatem wprost, czy Wnioskodawca jest podatnikiem w rozumieniu updop.

Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 4 marca 2005 r. o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej (Dz. U. Nr 62, poz. 551 ze zm., dalej: „ustawa o EZIG”) w sprawach nieuregulowanych w Rozporządzeniu Rady (EWG) Nr 2137/85 z dnia 25 lipca 1985 r. w sprawie europejskiego ugrupowania interesów gospodarczych (Dz. U. 16, seria L Nr 85 poz. 199, dalej: „Rozporządzenie o EUIG”) oraz w ustawie o EZIG do zgrupowania stosuje się odpowiednio przepisy o spółce jawnej. Z powyższego przepisu wynika zatem, że EZIG powinno być traktowane z perspektywy ustaw podatkowych analogicznie jak spółka jawna, tj. jako podmiot nie będący podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Art. 7 ustawy o EZIG mówi bowiem o „sprawach nieuregulowanych” czy to w ustawie, czy też w Rozporządzeniu EUIG, nie wyłączając zatem również kwestii podatkowych.

W kwestii podatkowej natomiast wprost wypowiada się Rozporządzeniu EUIG w art. 40 wskazując, że zyski lub straty wynikające z działalności ugrupowania podlegają opodatkowaniu jedynie w zakresie, w jakim przypadają członkom.

Podobnie akapit 14 preambuły Rozporządzenia EUIG wskazuje, zyski lub straty wynikające z działalności ugrupowania podlegają opodatkowaniu jedynie w takim zakresie, w jakim przypadają członkom. W innych przypadkach stosuje się krajowe ustawodawstwa podatkowe, w szczególności w odniesieniu do podziału zysków, procedur podatkowych oraz wszelkich zobowiązań nałożonych przez krajowe prawo podatkowe. W tym miejscu należy wskazać, że postanowienia rozporządzeń wydanych przez Radę EWG obowiązują wprost w krajach członkowskich UE bez potrzeby dodatkowej ich implementacji do krajowych porządków prawnych.

Powyższe stanowisko zostało podkreślone w publikacjach doktryny, np.:

  • „Zgodnie z art. 40 z tytułu dochodów lub strat wynikających z działalności zgrupowania, opodatkowaniu podlegają wyłącznie jego członkowie (...). Samo EZIG nie jest zatem podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku dochodowego od uzyskanych zysków, względnie strat - o ile takie powstały. Celem działalności EZIG nie może być osiąganie zysków dla niego samego (art. 3 ust. 1 zdanie drugie). Same jednak zyski mogą być generowane. Przyjęte w art. 40 rozwiązanie koresponduje z unormowaniem art. 3 ust. 1 zdanie drugie oraz art. 21. Zgodnie z tym drugim przepisem, zyski powstałe w wyniku działalności EZIG uznaje się za zyski członków, które są między nich rozdzielane; także tylko członkowie partycypują w stratach, o ile takie powstały w wyniku działalności zgrupowania. Członkowie EZIG będąc (co do zasady) beneficjantami ww. zysków, ponosić będą jednocześnie fiskalne obciążenie związane z takimi dochodami. Art. 40 przesądza, iż EZIG nie ma podmiotowości w zakresie podatku dochodowego. Nie oznacza to jednak braku podmiotowości podatkowej zgrupowania w zakresie innego rodzaju podatków” (Kohutek K.: Komentarz do art. 40 rozporządzenia Rady (WE) Nr 2137/85 z dnia 25 lipca 1985 r. w sprawie europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych (Dz. U.UE. L85. 199.1), 2006 r.,

czy też:

  • „Artykuł 40 Rozporządzenie EUIG przewiduje, że zyski (straty) wynikające z działalności ugrupowania podlegają opodatkowaniu jedynie u członków ugrupowania. Akapit Nr 14 Preambuły stanowi również, że zyski lub straty wynikające z działalności ugrupowania podlegają opodatkowaniu jedynie w takim zakresie, w jakim przypadają członkom. W innych przypadkach stosuje się krajowe ustawodawstwa podatkowe, w szczególności w odniesieniu do podziału zysków, procedur podatkowych oraz wszelkich zobowiązań nałożonych przez krajowe prawo podatkowe. Wynika z tego, że ugrupowanie w odniesieniu do opodatkowania zysków (strat) jest traktowane jako spółka osobowa, tzn. zyski i straty zostają rozdzielone na poszczególnych członków i doliczone do ich dochodów podlegających opodatkowaniu. W przypadku gdy członkami ugrupowania są np. osoby prawne, to ich zyski zostają doliczone do ich dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Ugrupowanie jako takie nie podlega opodatkowaniu w stosunku do wygenerowanych zysków (powstałych strat). W ten sposób zostaje wykluczona możliwość podwójnego opodatkowania zysku zarówno na płaszczyźnie samego ugrupowania, jak i jego członków”. R. Lewandowski, Europejskie Ugrupowanie Interesów Gospodarczych. Komentarz, Oficyna, 2008>.

Stanowisko, że podatkowi dochodowemu nie podlega EZIG ale jego członkowie na zasadach podobnych jak wspólnicy spółek osobowych (np. spółki jawnej) potwierdził także Minister Finansów w wydanej przez siebie interpretacji z 12 kwietnia 2010 r. Nr IPPB5/423-40/10-2/MB.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy utworzone na terenie Polski EZIG nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, a przychody i koszty osiągane przez EZIG stanowią przychody i koszty członków tworzących EZIG.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy poinformować, iż w obwieszczeniu Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 9 marca 2011 r. opublikowanym w Dzienniku Ustaw z dnia 8 kwietnia 2011 r. Nr 74, poz. 397 został ogłoszony jednolity tekst ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podkreślić przy tym należy, że z uwagi na zakres tematyczny złożonego wniosku i sformułowane w nim pytanie niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii określenia podmiotowości prawnopodatkowej europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych, a zagadnienie przychodów i kosztów członków tworzących EZIG może być przedmiotem odrębnej interpretacji indywidualnej po złożeniu stosownego wniosku w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj